nobelsavage Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Ser at både Sigma og Tamron har 28-300 mm F3,5-6,3 objektiver for under 3000 kroner. Dette er objektiver med så vidt jeg forstår "inner focus", slik at de ikke blir særlig lange. Med andre ord: Hvis en ser bort fra litt redusert vidvinkel i forhold til f.eks. kit-objektivet (18 mm), vil et slikt objektiv være et godt all-round-objektiv? Hva med skarphet ved max zoom? Og er objektivet tilstrekkelig lyssterkt til "vanlig" bruk (det går jo tross alt an å presse ISO rimelig høyt uten vesentlig forringelse i kvalitet på bildet...). Blir jeg fornøyd med et slikt et? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ser at både Sigma og Tamron har 28-300 mm F3,5-6,3 objektiver for under 3000 kroner. Dette er objektiver med så vidt jeg forstår "inner focus", slik at de ikke blir særlig lange. Med andre ord: Hvis en ser bort fra litt redusert vidvinkel i forhold til f.eks. kit-objektivet (18 mm), vil et slikt objektiv være et godt all-round-objektiv? Hva med skarphet ved max zoom? Og er objektivet tilstrekkelig lyssterkt til "vanlig" bruk (det går jo tross alt an å presse ISO rimelig høyt uten vesentlig forringelse i kvalitet på bildet...). Blir jeg fornøyd med et slikt et? 6075689[/snapback] Det er ikke umulig at du vil bli fornoeyd med et slik objektiv, men du VIL savne vidvinkelen. Hva skal du med en nesten ubrukelig 300mm egentlig? Bildekvaliteten paa disse objektivene er rett og slett fael, spesielt paa ekstrem tele. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg ville nok heller vurdert Tamron sin 18-200. Den skal ikke være så ille på maks tele som 28-300 skal være. Da får du vidvinkel og grei tele i et objektv, noe som kan f.eks være veldig nyttig på ferie der du ikke kan drasse med deg mye utstyr. Evt. kan du matche 18-55 med Sigma 70-300 APO, den har 5.6 som best blender på 300mm, noe som er mye bedre enn 6.3. Sigma 70-300 er nok også skarpere enn 28-300 fra både Sigma og Tamron, spes hvis du kan blende ned til f/8 Tipper autofokus er noe lik i hastighet på alle disse objektivene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg ville nok heller vurdert Tamron sin 18-200. Den skal ikke være så ille på maks tele som 28-300 skal være. Da får du vidvinkel og grei tele i et objektv, noe som kan f.eks være veldig nyttig på ferie der du ikke kan drasse med deg mye utstyr. Evt. kan du matche 18-55 med Sigma 70-300 APO, den har 5.6 som best blender på 300mm, noe som er mye bedre enn 6.3. Sigma 70-300 er nok også skarpere enn 28-300 fra både Sigma og Tamron, spes hvis du kan blende ned til f/8 Tipper autofokus er noe lik i hastighet på alle disse objektivene. 6088407[/snapback] Helt enig. Men autofokus er nok enda verre paa 28-300, F/6.3 maa jo vaere helt haaploest. Baade med manuell og autofokus, for den saks skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå