Gå til innhold

Sette opp en Linux FTP server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å gjøre det samme med Suse. Bruke den som filserver/webserver... og kanskje ftp...

 

ved å bruke Samba/nfs så kan en fint bruke Linux som filserver i et Windows-basert miljø, ikkesant?

6105353[/snapback]

Samba/NFS funker stort sett bedre i eit windowsmiljø enn kun windowsmaskiner ;) På jobb bruker vi kun samba/nfs på servera og dei fleste bruker windows clienter

Lenke til kommentar

Nå er vel NFS en ren unix-protokoll.. Windows bruker SMB (server message block), som Samba er en serverpakke for, akkurat som apache for http.

 

Eller mente du at diskene ligger i maskiner som deler dem ut til andre maskiner via NFS, som deler dem videre med samba?

Lenke til kommentar
Eller mente du at diskene ligger i maskiner som deler dem ut til andre maskiner via NFS, som deler dem videre med samba?

6146995[/snapback]

 

tydeligvis så har jeg tatt feil for jeg trodde NFS var akronym for Network(ing) File System.... men det går igjennom Samba når en bruker NFS også, ikkesant?

Lenke til kommentar
Eller mente du at diskene ligger i maskiner som deler dem ut til andre maskiner via NFS, som deler dem videre med samba?

6146995[/snapback]

 

tydeligvis så har jeg tatt feil for jeg trodde NFS var akronym for Network(ing) File System.... men det går igjennom Samba når en bruker NFS også, ikkesant?

6147167[/snapback]

 

NFS er en egen protokoll. Har ikke noe med samba å gjøre whatsoever, bortsett fra at de utfører ca. samme jobben. NFS fåes faktisk innebygget i kjerna (eller som userland - take your pick)

Lenke til kommentar
tydeligvis så har jeg tatt feil for jeg trodde NFS var akronym for Network(ing) File System.... men det går igjennom Samba når en bruker NFS også, ikkesant?

6147167[/snapback]

 

han snakker om maskiner som har samba-shares. disse samba-sharene er allerede nfs-montert fra en annen server igjen. Et ikke uvanlig oppsett. Det vil ikke laste de sentrale lagringsserverne med cpuload forbundet med samba

Lenke til kommentar

samba og nfs er ikke ment å gjøre samme oppgave til å begynne med

 

EDIT: Kan si det litt sterkere: De bør _aldri_ gjøre samme oppgaven til å begynne med

 

EDIT2: Og ikke glem at nfs serveren skal dele /wwwhome til webserveren via nfs, /home til ssh serveren via nfs, kjøre nattlig backup, synce nye disker i raid, +++, det handler ikke om NFS vs SMB, det handler om å splitte opp load fra et samlet bilde av servertjenester

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...