Gå til innhold

skrive bekytte bilder?

Anbefalte innlegg

hei.. jeg har en mappe med bilder på en ekstern harddisk. som jeg har prøvd å skrive beskytte (hukke av på skrive beskytt) vil ikke det si at jeg ikke får slettet bildene uten å hukke av skrivebeskytt igjen...? poenget mitt er ihvertfall at jeg vi gjøre sån med det bildene at jeg ikke får slettet de med et enkelt trykk vis du sjønner... noen tips? fikk ikke det skirvebeskyttelse greiene til å virke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg bare legge til en advarsel om at følgende forklaring kan gjøre at du mister data og at du kan få problemer dersom du ikke vet hva du driver med, selv om sjansen for begge er ganske liten.

I Windows verden er det to filsystemer som blir brukt, det eldre FAT (FAT32 på disker over 2GB) som er et eldre filsystem som "hører til" Windows 9X serien og det nyere NTFS filsystemet som "hører til" Windows NT (2000, XP osv.) På en vanlig disk som bare skal brukes på Windows maskiner (altså ikke linux/Mac) er det få grunner til å velge FAT over NTFS da NTFS er bedre på mange måter, og en av de er sikkerhet. Du kan på fil/mappe nivå bla sette brukertilgang for lesing, skriving, fillisting o.l. Min forklaring bruker altså denne tilgangskontrollen på en enkel måte for å gjøre at ingen har tilgang til å slette filene og krever at filsystemet er NTFS.

OBS: Jeg har engelsk Windows og vil bruke de engelske ordene på ting. Dersom du har norsk kan det være at noen steg blir litt anderledes.

Det første av alle ting du må gjøre er å deaktivere "simple sharing". Hvor Microsoft ser logikken i dette forstår jeg ikke helt, men det er en av de tingen som gir Win XP sin "sjarm". I Win2k trenger du ikke gjøre dette steget og sikkerhetsinstillingene er tilgjengelig som default.

ntfs10.JPG

I et explorer vindu velger du Tools->Folder Options.

ntfs11.JPG

Der velger du fanen "View" og deaktiverer "Use simple file sharing".

Da vil "Security" fanen bli tilgjengelig.

ntfs1.JPG

For å se hvilket filsystem din disk har kan du høyreklikke på stasjonsbokstaven og velge "Properties"

Dette er som du ser en NTFS partisjon og derfor er "Security" på plass hos meg.

ntfs2.JPG

På flashminnekortet til kameraet mitt er det derimot brukt FAT filsystem hvor det ikke er mulig å sette slike begrensinger.

Dersom din eksterne disk har FAT filsystem bør du vurdere om en overgang til NTFS er for deg. Dersom den bare blir brukt på Windows systemer (selv om linux og andre operativsystemer har delvis støtte) og disken er av relativ stor størrelse (over 4GB) er nok ikke det et altfor dumt valg. Du kan velge mellom å enten konvertere FAT systemet til NTFS (ingenting blir slettet) eller å omformatere hele partisjonen til NTFS (alle data forsvinner). Fellesnevneren er uansett backup, backup, backup, samme hvilken av disse løsningene du velger. Jeg har sett at flere brukere her på forumet sier at en konvertering går feil 1% av tiden og selv om det nok er et tall de drar rett ut av luften er muligheten der og backup på en annen disk eller CD/DVD er nok smart å ha.

ntfs9.JPG

For å konvertere en disk fra FAT til NTFS trykker du START->Run, skriver CMD og trykker enter. Det tar frem command interpreteren hvor du så skriver :

convert x: /fs:ntfs

hvor x er stasjonsbokstaven til din disk.

ntfs3.JPG

For å formatere disken (alle data forsvinner) høyreklikker du på stasjonsbokstaven i explorer og velger "format".

Der velger du så NTFS filsystem og det beste er å krysse av for "Quick format". Komprimering vil du ikke ha.

På dette punktet har du altså NTFS filsystem på den eksterne disken din og gjort "Security" fanen tilgjengelig. Beveg deg til den mappen på den eksterne disken du vil "skrivebeskytte", høyreklikk, velg "Properties" og marker fanen "Security".

ntfs4.JPG

Noe som dette vil du da se. På eksempelpartisjonen min er det litt rotete, men det skal du ikke bry deg om. Hos deg kan det godt være at du bare har "Everyone", bare din brukers navn eller en god blanding slik som hos meg.

Filer og mapper arver som default rettigheten fra sin forelder (mappen den ligger i i et slikt hierarkisk filsystem) som igjen arver fra sin forelder bakover og bakover helt til partisjonsroten. Siden du bare skal "skrivebeskytte" en mappe og ikke hele filtreet må du derfor skru av denne arven på mappen din.

Trykk derfor på "Advanced" knappen.

ntfs5.JPG

Deaktiver krysset jeg her har markert og trykk "OK".

ntfs8.JPG

Du vil da få mulighet til å legge til, fjerne og redigere brukertilgangen for denne mappen og dens barn. (alle filer/mapper inni denne mappen som har arv aktivert)

Det greieste er i ditt tilfelle å markere alle brukerene som er lagt til utenom "Everyone" og velge "remove" en etter en. Dersom "Everyone" ikke allerede er i listen din fjerner du alle og trykker så "Add".

ntfs6.JPG

I tekstfeltet skriver du så "everyone" som jeg har gjort og trykker så "Check names". Dersom denne brukeren finnes vil det komme en strek under ordet og du kan trykke "OK". (Dersom du har norsk Win kan det være at "Everyone" heter noe annet)

ntfs7.JPG

Nå som bare brukeren "Everyone" er lagt til i tilgangslisten redigerer du den brukerens tilgang slik at den ikke har lov til å slette filer. På bildet over har jeg satt tilgangen slik at alle kan skrive til mappen (og dermed kan du legge til nye bilder), men ingen har rettigheter til "modify" og dermed kan ingen filer slettes, overskrives eller omdøpes.

----------

Dersom du derimot skal enten slette, overskrive eller omdøpe en fil høyreklikker du bare på mappen, velger "Properties", trykker "Security" , huker av for "Write" på brukeren "Everyone" og trykker "OK" eller "Use".

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...