Gå til innhold

Fredriksen flagger ut.


Anbefalte innlegg

At en må skatte av arv fra familie er til å bli kvalm av. Det stinker misunnelse av sosialistene.

6078053[/snapback]

 

Og dattra har gjort hva for at denne formuen hun en gang skal arve er så stor?

Hadde vært en annen sak om to personer bygger opp noe sammen, for at så den ene dør. Det er ikke det tilfellet vi diskuterer her.

 

Sist gang det var store shipping-arvinger, så endte de vel med å selge hele greia da ingen av dem var i nærheten av kapable til å drive det videre?

6079498[/snapback]

 

Da er det jo bra at Fredriksen er såpass smart at han faktisk nå lærer opp sine døtre til hvordan bransjen fungerer og hvordan hans egne selskaper fungerer. Begge døtrene er i Asia hvor de jobber innen shipping for å lære. Så hvis de fortsetter å jobbe for JF til han går av med pensjon tror jeg ikke det vil være noen problemer for de to og ta over. I tillegg har Fredriksen utrolig dyktige folk som hjelper han med den daglige driften av selskapene hans, og disse vil sikkert hjelpe døtrene også hvis det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg har Fredriksen utrolig dyktige folk som hjelper han med den daglige driften av selskapene hans, og disse vil sikkert hjelpe døtrene også hvis det skulle bli aktuelt.

6082399[/snapback]

Det er feil. Det er Fredriksen som har jobbet seg opp fra ingenting - ikke hans medarbeidere.

Lenke til kommentar
I tillegg har Fredriksen utrolig dyktige folk som hjelper han med den daglige driften av selskapene hans, og disse vil sikkert hjelpe døtrene også hvis det skulle bli aktuelt.

6082399[/snapback]

Det er feil. Det er Fredriksen som har jobbet seg opp fra ingenting - ikke hans medarbeidere.

6082455[/snapback]

 

Det er riktig at Fredriksen har jobbet seg opp fra ingenting men han har dyktige folk som hjelper han for det. Tror du JF kunne drevet alle selskapene sine på egen hånd? Se på f.eks. Trøim, Fredriksens høyre hånd og nærmeste medarbeider. Han sitter i styrene til forskjellige selskaper kontrollert av JF samtidig som han er CEO i flere av de og tar seg av den daglige driften osv. En mann kan bare jobbe på egen hånd opp til et visst punkt hvor virksomheten blir så stor at han må ha hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bra. Aldri likt han lubne fyren der. En mindre soss som eg slipper å se. La han flytte ut. Og mekk en ny lov som sier noe sånt som at: norske statsborgere som oppgir sitt norske statsborgerskap ikke skal få lov til å investere i Norge, direkte eller indirekte. La Svinet bli tvunget til å selge alt han eier i norge.

Utflaggingen her er ett glimrende bevis på at vi må stramme opp lovverket mot disse folka. La det svi på lommeboken å flagge istedet for å gi fortjeneste.

6074730[/snapback]

Nå skjelver han nok i buksene.. I stedet for å overhode påbegynne investeringer i Norge vil man da heller gjøre det i utlandet. Høres jo brilljant ut.

6074744[/snapback]

 

Er JF så "dum" kapitalist at han satser penger i Norge fordi de er forventede tapsprosjekter (unntatt Vålerenga da)? Jeg håper han er så dyktig at han velger å invistere utifra potensiale for gevinst. Da spiller det vel mindre rolle hvor han bor, han kommer likevel til å invistere der inntjeningen er høyest.

:)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at det ren fiksjon angående at politikerne bygger det på misunnelse, jeg tror heller de bygger det på et ønske om å fordele godene, og en visshet om hvor nytteverdien for samfunnet ligger hen.

Jeg tror det er mange motiver ute og går, så la oss ikke diskutere disse. La oss heller diskutere hva de faktiske resultatene av politikken som driver folk ut av Norge.

 

Jeg skjønner godt at Fredriksen vil sørge for at avkommet hans får så bra sjanser som mulig i livet, og herunder går dette med at han vil at de skal ha så mye som mulig av pengene hans, så de kan leve godt, og så livsverket hans kan fortsette å vokse.

 

Merker jeg forresten en slags kjønnsfascisme her? At fordi det er jenter vi snakker om, så kommer de "sikkert bare til å sløse bort pengene på sminke og sko og slikt"? At jenter ikke kan ha forretningsteft? At de ikke kan ta over farens rikdommer og eiendeler og forvalte disse på en skikkelig måte?

 

Jeg synes det er som et slag i ansiktet å måtte ha en blodsuger av en stat som straffer avkommet for at foreldrene har vært suksessrike og tjent seg opp store penger. Det er også et slag i ansiktet på befolkningen at formuen forsvinner ut av landet slik at de ikke brukes her i større grad, og investeres i norske arbeidsplasser.

 

Det er nettopp ønsket om profitt, mer profitt, som gjør at rike mennesker investerer pengene sine, noe som igjen fører til arbeidsplasser for oss vanlige arbeidere.

 

Vi må slutte å behandle de rike som søppel. Uansett hva motivet er for at vi behandler dem som det, så er sluttresultatet uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Det er nettopp ønsket om profitt, mer profitt, som gjør at rike mennesker investerer pengene sine, noe som igjen fører til arbeidsplasser for oss vanlige arbeidere.

 

Vi må slutte å behandle de rike som søppel. Uansett hva motivet er for at vi behandler dem som det, så er sluttresultatet uakseptabelt.

 

Vi behandler ikke rike som mer søppel enn det vi behandler fattige som, det er bare at de rike føler at de blir mer utnyttet, fordi det er denne gruppen som får minst utbytte av den skatten de betaler, fordi det er nettopp denne gruppen som trenger det minst.

 

Personlig mener jeg det er bedre at alle sitter på litt enn at en sitter på masse kan strengt talt ikke har bruk for.

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er nettopp ønsket om profitt, mer profitt, som gjør at rike mennesker investerer pengene sine, noe som igjen fører til arbeidsplasser for oss vanlige arbeidere.

 

Vi må slutte å behandle de rike som søppel. Uansett hva motivet er for at vi behandler dem som det, så er sluttresultatet uakseptabelt.

 

Vi benhandler ikke rike som mer søppel enn det vi behandler fattige som, det er bare at de rike føler at de blir mer utnyttet, fordi det er denne gruppen som får minst utbytte av den skatten de betaler, fordi det er nettopp denne gruppen som trenger det minst.

 

Personlig mener jeg det er bedre at alle sitter på litt enn at en sitter på masse kan strengt talt ikke har bruk for.

 

;)

6083455[/snapback]

 

Jeg tror ikke at profitt/penger driver "typer" som JF, tror heller at tilfredstillelsen ved å "skape" er drivkraften. Det er bare fattiglemmer som oss som henger seg opp i det.

:blush:

Lenke til kommentar

Nå er JF-saken litt spesiel, han flyttet ut allerede 1978 og har tjent pengene sine i utlandet.

 

Høres bare litt rart ut at han ikke har råd til å flytte tilbake til Norge..

 

Offtopic: Noen som vet hvor mye Røkke og selskapene hans betaler skatter i Norge ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Har vært mye mas om denne mannen i det siste, og så at en av hans ansatte var å fortalte at han kunne risikere å betale 1 million i skatt hver dag! Ja ingen tvil om att det er ett anselig beløp, men dette står vel også litt i forhold til inntekten hans også.

 

Det er vel flere som har fått med seg oppslagene gjennom de senere årene som har vist hvor mye Fredriksen har tjent i løpet av noen få timer... Joda, men er bare papirpenger vil noen hevde. I såfall er det grunn til å minne om at selskapene også betaler utbytte. I følge denne artikkelen betalte Frontline alene ut omlag 5 milliarder i utbytte i 2005. Skulle ikke forundre meg om en del av disse kronene også datt i lomma på storeieren selv også? Kanskje nok til å dekke skatten hans

 

Er vel nå en gluping som skal hevde at dette ikke er penger han hadde nytte av fordi han har investert dem videre. Mener man likefult at jeg også burde slippe å betale skatt om jeg leker med pengene på børsen i steden?

 

Nei denne skatteflyktningen står det liten respekt av i denne sammenheng, når man vasser i penger på denne måten burde man også spytte litt inn i felleskapet. Og tror heller ikke Fredriksen har vært av de mest gavmilde når det gjelder veldedige formål. Han kunne kanskje lært litt av noen andre millardærvenner, og tar jeg ikke feil har Bill Gates alene gitt mer til veldedige forhold en det Fredriksen har i formue. Og det selv om han har en dedikert datamaskin hos skattevesnet for å beregne skatten sin... Nå er nok skattetrykket hans kanskje lavere, men kanskje skattemoralen høyere?

Lenke til kommentar
Ergo betyr det ikke noe fra eller til om han flytter .

 

Selvfølgelig betyr det noe når han rett og slett har blitt mobbet og jaget ut av landet.

6081662[/snapback]

Svært så kjapp du er til å sluke Fredriksens politiske markeringer. At det stilles krav om en viss grad av utlendighet om man skal behandles som utlending i skattesystemet kan knapt sies å være mobbing. Verden sentrerer ikke rundt JF heller, ønsker han ikke betale skatt men likevel tilbringe betydelig tid i landet må han gjerne levere passet sitt, men det er er ikke å bli jagd ut.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Nei denne skatteflyktningen står det liten respekt av i denne sammenheng, når man vasser i penger på denne måten burde man også spytte litt inn i felleskapet.

6085003[/snapback]

Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden så har ikke JF bodd i Norge på flere tiår. Hvorfor skal han da bidra til fellesskapet her hjemme da?

Lenke til kommentar
Nei denne skatteflyktningen står det liten respekt av i denne sammenheng, når man vasser i penger på denne måten burde man også spytte litt inn i felleskapet.

6085003[/snapback]

Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden så har ikke JF bodd i Norge på flere tiår. Hvorfor skal han da bidra til fellesskapet her hjemme da?

6088261[/snapback]

Han bidrar jo ikke.

Og hvis han ikke bor her, hva er det egentlig han klager på?

At regjeringen til Per-Kristian Foss krevde at han maks. kunne oppholde seg i Norge i 90 dager hvis han skulle fortsette å betale null i skatt?

 

Det er jo det fundamentale som har endret seg i løpet av det siste året. Formueskatt hadde vi under Bondevik II også, mer enn nok til å holde Fredriksen ute av landet. I denne sammenhengen blir rød-grønt og blå-gul-grønt like ille. For Fredriksen.

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så opptatt av å "ta" fyren? Han har mye penger, han startet med ingenting. Hvis dette ikke er et forbilde vi burde ha, så vet ikke jeg.

6075012[/snapback]

tyder vel på at du ikke vet så mye det da :tease:

 

seriøst, ved å oppgi norsk statsborgerskap burde Norge ha frøset all hans kapital som befinner seg i Norge. :dribble:

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden så har ikke JF bodd i Norge på flere tiår. Hvorfor skal han da bidra til fellesskapet her hjemme da?

6088261[/snapback]

Han har ikke hatt folkeregistrert adresse her på en stund, det er sant. Men hovedmotivasjonen for å ikke gidde være norsk lenger er at han ønsket tilbringe mer tid i Norge. Oh, the irony.

 

Det kan dog nevnes, som en liten digresjon, at Rederiskatteutvalget (NOU 2006:4) kom til at subsidieringen av rederinæringen er samfunnsøkonomisk lite gunstig. (Og av en eller annen grunn ønsker gjerne de som er i mot landbruksstøtte nullskatt, dvs subsidiering, av rederinæringen).

Lenke til kommentar

Njaa ? Hvis han oppholder seg i Norge en dag utover 90 dager så kan Kristin Halvorsen & co sende en regning på ca 7 milliarder til han, i verste fall...

 

Hvis en tvilsom asylsøker/ulovlig innvandrerer tar seg til rette her på berget så får han en godt betalt advokat av staten, i tilllegg til kost og losji...

Lenke til kommentar
Nei denne skatteflyktningen står det liten respekt av i denne sammenheng, når man vasser i penger på denne måten burde man også spytte litt inn i felleskapet.

6085003[/snapback]

Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden så har ikke JF bodd i Norge på flere tiår. Hvorfor skal han da bidra til fellesskapet her hjemme da?

6088261[/snapback]

Han bidrar jo ikke.

Og hvis han ikke bor her, hva er det egentlig han klager på?

At regjeringen til Per-Kristian Foss krevde at han maks. kunne oppholde seg i Norge i 90 dager hvis han skulle fortsette å betale null i skatt?

 

Det er jo det fundamentale som har endret seg i løpet av det siste året. Formueskatt hadde vi under Bondevik II også, mer enn nok til å holde Fredriksen ute av landet. I denne sammenhengen blir rød-grønt og blå-gul-grønt like ille. For Fredriksen.

6088716[/snapback]

 

Fredriksen bidrar enormt mye gjennom selskapene og de ansatte han har i Norge - faktisk mye mer enn deg og meg til sammen gjennom et helt liv. At det eksisterer skattekonkurranse mellom land og at kapital er nesten perfekt mobil mellom landegrenser, er et faktum som verken norske politikere eller Fredriksen kommer utenom.

 

Det er forbløffende å se at så mange mener at han snylter og ikke bidrar til felleskapet. Visste dere at dersom Fredriksen ikke hadde skiftet statsborgerskap, så ville Frontline og SeaDrill blitt norske skattesubjekter etter NOKUS-reglene? Dette ville ha medført at skattebyrden på aksjonærene hadde blitt svært mye tyngre over natta slik at nåverdien (kursen) av aksjene hadde sunket som en stein. Frontline og Seadrill konkurrerer med selskaper i lavskatteland og ville fått vesentlig dårligere konkurranseevne. For å unngå norsk beskatning måtte selskapene ha flagget ut og Norge hadde mistet skatteinntekter som følge av arbeidsplassene selskapene genererer i Norge samt at mange norske ansatte ville ha mistet jobben.

 

Dette er nok bare èn av mange grunner til at Fredriksen så seg nødt til å skifte statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...