Gå til innhold

Informasjon om kommende skjermkort?


Anbefalte innlegg

Når er det nye kort fra Nvidia og Ati kommer ? Eg mener eg har lest at det kommer nye kort fra Nvidia i sommer eller er dette feilinformasjon?

Finner veldig lite spesifikt om neste generasjons skjermkort, er det noen som kan bidra med specs/info om kommende kort fra disse to aktørene?

Sitter nå med et 7800GTX kort, men har lyst å skaffe meg 7900GT for å så å volt modde kortet. Men om det kommer nye kort i sommer så venter eg heller til da med å kjøpe meg et nytt skjermkort.

 

Ja, eg vett at det ikkje er noe stor forskjell på 7800gtx og 7900gt, overgangen skyldes bare at eg har lyst på forandring og det er alltid gøy å modde et kort.:dremel:

 

Håper noen kan komme med informasjon om specs/info og/eller release dato..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg ATI's R600 blir den sterkeste kandidaten.

R500 som brukes i Xbox360 er jo forgjengeren til PC-utgaven kjent som R600, og ATI har nok lært en god del i forhold til nVidia mens de lagde R500 til Xbox360.

Pr i dag har jo ATI også overlegen kvalitet når det gjelder film (prosessert av GPU) og AA/AF-kvalitet. Personlig synes jeg mitt nåværende 7900GT ikke kan måle seg med bildekvaliteten på mitt tidligere X800PRO VIVO når det gjelder AA/AF og ytelse relatert med AA/AF.

Selv om jeg har et 7900GT for tiden, savner jeg ATI.

 

Så dersom nVidia ikke gjør noe drastisk vil ATI dra ifra dem på ordentlig når neste generasjons GPU'er kommer. Esset til nVidia må være at de er tidligere ute med sin G80 iforhold til ATI's R600. Men som sagt, det blir spennende å se hvordan begge disse GPU'ene blir og hvordan Vista /m DX10 blir! :)

 

Kilde (uttalelser om AA/AF og film/video)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nåja... jeg vil vel si at Nvidia generellt sett ligger forran med tanke på nåværende generasjon, og jeg ser ikke for meg at G80 blir noen pushover, spesielt med tanke på de specs som man forventer den vil ha...

 

Men det er selvfølgelig aaalt for tidlig å si noe konkret. Jeg ville dog annbefalt deg å vente til sommeren for G80 (eller evt. R600, men den kommer nok nærmere høsten), hvis du kan vente så lenge. Å kjøpe hardware uten DX10 støtte nå blir litt feil i mine øyne.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

:wow: 64 vertex-shadere mot 1900XTXs 8?!

 

May God help us all! :blink:

 

Hvis ATis nye kort lever opp til ryktene kommer jo dagens kort til å virke som, som, humbug! :cry:

 

Direct X derimot har jeg mer vanskligheter med å sluke :ermm: Microsoft skryter jo fært av ting som kommer til å bli "super-høydare" som blir delvis bedre syns nå jeg :thumbdown:

 

allikevel ser det ut som Nvidia har en match hvis de nye kortseriene blir i større grad som forventet :)

Lenke til kommentar

Leser du denne artikkelen om DX10 virker det som om Microsoft kanskje har noe rett i uttalelsene sine. Er mye nytt og spennende i DX10 og Vista, spesielt geometrishadere.

 

Men R600 har et brutalt antall pixel- og vertexshadere ifølge spekulasjonene ja.

Blir spennende å se hvordan R600 vil yte, spesielt med AA/AF :)

Lenke til kommentar
A name that has long since been mentioned in relation to the graphics behind Xenon (the development name for XBOX 360) is R500. Although this name has appeared from various sources, the actual development name ATI uses for Xenon's graphics is "C1", whilst the more "PR friendly" codename that has surfaced is "Xenos". ATI are probably fairly keen not to use the R500 name as this draws parallels with their upcoming series of PC graphics processors starting with R520, however R520 and Xenos are very distinct parts.
Kilde: Beyond3D

 

Forvirrende at noen bruker R500 og andre C1 og Xenos.

 

500MHz Custom ATI Graphics Processor

 

    * Unified Shader Core

    * 48 ALU’s for Vertex or Pixel Shader processing

    * 16 Filtered & 16 Unfiltered Texture samples per clock

    * 10MB eDRAM Framebuffer

Kilde: Beyond3D

 

Hvordan har HW.no kommet fram til antallet vertex- og pixelshadere da? Er det anslag?

Ifølge dette ser det jo ut som at utviklerene tildeler et antall enheter til hver type shader utifra totalt 48 enheter.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

DX10 er ikke magi, men det er en lenge etterventet oppgradering og opprenskning.

 

DX 1-9 har måttet ta vare på alt bakover, og har dermed blitt kronglete og lite effektiv. DX10 begynner med blanke ark, og det er rett og slett en kjempefordel. Kanskje vi ikek vil se så utrolig mye forskjell på direkte ytelse (men noe vil jeg tro det er), men utviklingmessig så er overgang til DX10 en veldig fin ting.

 

Jeg gleder med mer til DX10 enn jeg har gjort til noen av de andre DX versjonene for å si det sånn =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Men tror dere ikke at det er mulig å kjøre DX10 på noen av dagens kort? Slik var det jo med mange kort som kunn hadde DX8 støtte, men fikk fortsaatt lagt inn DX9. Og jeg tviler på at DX10 blir puttet inn i noen spill de kommende årene, siden mange ikke har budsjett til å punge ut for et slikt monster.

Lenke til kommentar
Hvordan har HW.no kommet fram til antallet vertex- og pixelshadere da? Er det anslag?

Fra et lite troverdig rykte.

 

Ifølge dette ser det jo ut som at utviklerene tildeler et antall enheter til hver type shader utifra totalt 48 enheter.

6086314[/snapback]

Det er heller at GPU'en/driveren load balanserer dette etter behov.

Lenke til kommentar
Tar du en titt i lanseringsguiden vil du se at både nVidia's G80 og flere prosessorer fra ATI vil komme iløpete av sommeren og høsten.

De tekniske spekulasjonene om G80 kan du lese her, og spekulasjonene om ATI R600 kan du lese her.

G80 og R600 skal begge være DirectX 10-kompatible. Lesning om hva som er så flott med DirectX 10 kan du lese her.

6075172[/snapback]

De spekulasjonene om G80 stemmer ikke... Way off...

 

Høsten er det nVidia sikter imot, men mange brikker som skal falle på plass for at det går i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...