Gå til innhold

Vannkjøling - hjemmelaget blokk.


Anbefalte innlegg

Den nye kjøleblokken min er ferdig nå. Etter mye arbeid syns jeg den ble gansk fin. Jeg gleder meg til å prøve den i et system.

 

cool18.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool01.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool02.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool03.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool04.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool05.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool06.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool07.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool08.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool09.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool10.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool11.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool12.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool13.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool14.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool15.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool16.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool17.JPG

http://home.sol.no/tahustvedt/images/cool19.JPG

 

Planen er å bruke bare kobberrør i hele systemet men det blir nesten umulig med et vanlig PC-kabinett på grunn av støtter inni kassa. Derfor skal jeg først lage alle delene med kobberrør fastlodded og bruke korte stykker med sillikonslange for å koble det hele sammen. Jeg har nemlig planer om å lage en trekasse som matcher høyttalerne mine.

 

Jeg hadde opprinnelig tenkt å ha pumpa inni tanken, men det har gått opp for meg at varmen fra pumpa vil varm opp vannet. Derfor skal jeg heller lage en mindre tank av et stort kobberrør (som noen foreslo her :smile:). Det vil gjøre sammenkoblingen enklere også. Jeg fant et fint kobberrør som jeg lan ta litt av på jobben, det var ca 50mm diameter og hadde 2-3mm vegger.

 

Radiatoren fikk jeg gratis, den er fra varmeapparatet til en bil. Disse radiatorene er rapportert å yte bedre enn de som er spesiallagede for PC, så er de billigere også. Her er en sammenligning av forskjellige radiatorer: http://www.overclockers.com/articles481/

radia01.JPG

 

Skal kjøpe meg pumpe til uka, tenker jeg. En Eheim ett eller annet, får se hva de har på dyrebutikken.

 

Det blir konge!

 

_________________

sig05.gif

 

My stupid website

 

[ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-12 17:25 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Impressing!!!

Et nydelig stykke arbeid vil jeg si, tydelig inspirert av "the Spir@l block"! Men hvorfor ikke, den har etter min mening en av de beste løsningene på markedet!?

Min egenproduserte er nok adskillig enklere.....

Det som kanskje kan bli litt "tricky", blir å lodde på plass rørstussene? Da må jo blokka varmes opp igjen.

Eller har du andre løsninger for tilkobling av vannet? Lykke til i allefall! Får håpe at du etterhvert legger ut noen resultater etter testing :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir så vanskelig å lodde på rørene. Det gjør ikke noe om blokken blir varm igjen, jeg får bare polere den med litt stålull etterpå. :smile: Men jeg tror ikke jeg trenger å varme hele blokken for å lodde rørene, det gikk bra når jeg loddet nipplene på den forrige blokka jeg lagde. Hensikten med flussmiddelet er jo å senke smeltepunktet på loddetinnet.

 

Før rørene loddes på skal de bøyes og tilpasses resten av systemet. Det har jeg verktøy for på jobben. I begynnelsen må jeg ha noen slangebiter da kassen min ikke tillater et helt stivt system.

 

Jeg skal prøve å holde dere oppdatert.

 

Jeg skal få han som fikk den forrige blokka til å ta den med til meg så jeg kan ta bilder av den. Den var konstruert av 1,5mm kobber med fastloddede messingnippler. Størrelse ca. 50x50x15 (uten nipplene. Den fikk jeg aldri prøvd da gnisten forsvant og je måtte i førstegangstjeneste. :smile:

 

Radiatoren fikk jeg gratis. Den finner du sikkert hundrevis av på bilhuggeren og i bilrekvisita-butikker.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-09 21:42, tahustvedt skrev:

Jeg tror ikke det blir så vanskelig å lodde på rørene. Det gjør ikke noe om blokken blir varm igjen, jeg får bare polere den med litt stålull etterpå. :smile: Men jeg tror ikke jeg trenger å varme hele blokken for å lodde rørene, det gikk bra når jeg loddet nipplene på den forrige blokka jeg lagde. Hensikten med flussmiddelet er jo å senke smeltepunktet på loddetinnet.


Før rørene loddes på skal de bøyes og tilpasses resten av systemet. Det har jeg verktøy for på jobben. I begynnelsen må jeg ha noen slangebiter da kassen min ikke tillater et helt stivt system.


Jeg skal prøve å holde dere oppdatert.


Jeg skal få han som fikk den forrige blokka til å ta den med til meg så jeg kan ta bilder av den. Den var konstruert av 1,5mm kobber med fastloddede messingnippler. Størrelse ca. 50x50x15 (uten nipplene. Den fikk jeg aldri prøvd da gnisten forsvant og je måtte i førstegangstjeneste. :smile:


Radiatoren fikk jeg gratis. Den finner du sikkert hundrevis av på bilhuggeren og i bilrekvisita-butikker.



 

:smile: Hensikten med flussmiddel er ikke å senke temp på loddetinnet men å hindre at oksygen i luften danner oksider når man varmer opp, flussmiddelet skyller vekk oksidene slik at smeltebadet binder seg med det andre metallet. Er blandingen av tinn/bly som bestemmer temp. Økende temperatur sammen med gasstrykk øker oksidasjonshastigheten ( ruster )

 

Forøvrig ser jeg ikke helt hensikten med en vanntank annet at systemet ikke trenger bleed valves. Vanntanken vil fungere som et varmebatteri og ha liten kjøleeffekt, men siden tanken står inni en metallkasse så øker den systemtemp. også..

 

Jo større vanntank jo lenger tid tar det å oppnå driftstemp, etter en stund inntreffer likevekt.

 

Å ha en sinnsyk pumpe som kjører igjennom mye vann på et lite kjølesystem som dette er bare tull, er snakk om 80 watt.. for å varme opp vannet 1 grad så trengs det jo ca 4200ws så.. :wink: Beste vannkjølingen dere hadde fått hadde vært å tatt vann fra springen eller plassere radiatoren utendørs. Jo større delta temp. jo større forskjell på ut-temp og inn-temp på vann.

 

Baserer forresten dette på formler brukt i vannkjøling av rakettmotor som går på flytende drivstoff, oksygen og diesel :wink: Litt mer enn 80W som

må fjernes fra brennkammeret der ja..

 

Artig å se folk mekke litt selv framfor å kjøpe ferdig, man kan lære utrolig mye..

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett når det gjelder flussmiddel, men det føles som om loddetinnet binder seg fortere med extra flussmiddel. :wink:

 

jeg skal bare ha en bitteliten tank for å slippe å bløde systemet, og for å ha et sted å fylle. Jeg lager en tank av ca 100mm langt Ø50mm kobberrør og lodder det rett på skrukoblinger som skrus inn i pumpa.

 

Selvfølgelig vil en høyere deltatemperatur gi bedre kjøling. :smile: Men jeg vil ha alt i samme kasse for utseende og av praktiske hensyn. Vannkjøling er enormt mye stillere og bedre enn luftkjøling hvis det gjøres riktig.

 

Min fremtidige kasse skal være delt i to kammere over hverandre, omtrent som i en gulvstående høyttaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...