Gyr0 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Lurer på hvordan jeg skal programmere en pic. Jeg bruker picbasic pro til å programmere med, men jeg fant ut at man trenger en programmerer, og at den var dyr Er det noe annen måte å programmere en pic krets uten å kjøpe en sånn programmerer? Kansje lage til noe selv og koble pic kretsen rett til com port på pcen ? Leste et sted at man kan programmere en 16f877 uten programmerer men vet ikke hvordan Endret 10. mai 2006 av zyfah Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Det er ikke mulig å programmere en PIC uten brenner. Det finnes mange billige brennere der ute, så det brude ikke være noe stort problem. Mange brennere kan du bygge selv. Jeg har nettopp bestillt en USB-brenner fra http://www.ct-tuning.co.uk/product_info.ph...&products_id=53 Det med å programmere en 16F877 uten brenner kan kun gjøres ved å først brenne enn en såkalt "boot loader". For å få gjort dette må du ha en brenner... Endret 10. mai 2006 av Snublefot Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Kult:) Det står "Postage is free on this item!." Betyr det at det er gratis frakt? Kansje jeg skulle bestilt en sånn, følger med program også jo Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Nei, jeg betalte £30, inkludert frakt. Tror gratis frakt kun gjelder for UK. Og så tror jeg du i tillegg trenger en ZIF-sokkel, som koster £12,50 i tillegg. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Emnetittel er litt dårligm jeg trodde du mente reparere en pic Lenke til kommentar
Flatin Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Lurer på hvordan jeg skal programmere en pic. Jeg bruker picbasic pro til å programmere med, men jeg fant ut at man trenger en programmerer, og at den var dyr Er det noe annen måte å programmere en pic krets uten å kjøpe en sånn programmerer? Kansje lage til noe selv og koble pic kretsen rett til com port på pcen ? Du kan bygge deg en programmerer/debugger, en sk. ICD2 klone. Det har jeg gjort, og det fungerer utmerket. Se http://stolz.de.be/ for byggebeskrivelse. Du bør være noenlunde kyndig med loddebolt, men det er du vel uansett ettersom du ska programmere PICer? Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Alle alternativene hittil er vel greie... Personlig kjøpte jeg meg selv en USB PIC programmer fra ebay, med inkludert ZIF-sokkel pluss en sånn kobling hvis du har lyst til å bruke den til å programere en PIC som allerede sitter i en krets (krever da tilkobling i kretsen...). http://cgi.ebay.com/K149-USB-Powered-Micro...1QQcmdZViewItem Følger med nødvendig USB kabel, og en CD med programvare og enkel manual (ikke noe dyptgående sak men det du trenger for å bruke den...). Har selv brukt den litt nå og er hittil meget fornøyd. Veldig enkelt å bruke. I programmet når du velger chip kommer det til og med et bilde som viser hvordan du skal plassere chippen i sokkelen. Kostet meg vel litt i overkant av 300 med frakt. Edit: ga feil link... http://cgi.ebay.com/USB-Microchip-PIC-Prog...3QQcmdZViewItem Endret 11. mai 2006 av b_cybe Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Lurer på hvordan jeg skal programmere en pic. Jeg bruker picbasic pro til å programmere med, men jeg fant ut at man trenger en programmerer, og at den var dyr Er det noe annen måte å programmere en pic krets uten å kjøpe en sånn programmerer? Kansje lage til noe selv og koble pic kretsen rett til com port på pcen ? Du kan bygge deg en programmerer/debugger, en sk. ICD2 klone. Det har jeg gjort, og det fungerer utmerket. Se http://stolz.de.be/ for byggebeskrivelse. Du bør være noenlunde kyndig med loddebolt, men det er du vel uansett ettersom du ska programmere PICer? 6084447[/snapback] Går VK2 serviceelektroniker så jeg har erfaring med loddebolten Tusen takk for svar, var litt lost når det gjaldt PICer, men har lært litt nå og funnet en løsning ^^ Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Alle alternativene hittil er vel greie...Personlig kjøpte jeg meg selv en USB PIC programmer fra ebay, med inkludert ZIF-sokkel pluss en sånn kobling hvis du har lyst til å bruke den til å programere en PIC som allerede sitter i en krets (krever da tilkobling i kretsen...). http://cgi.ebay.com/K149-USB-Powered-Micro...1QQcmdZViewItem Følger med nødvendig USB kabel, og en CD med programvare og enkel manual (ikke noe dyptgående sak men det du trenger for å bruke den...). Har selv brukt den litt nå og er hittil meget fornøyd. Veldig enkelt å bruke. I programmet når du velger chip kommer det til og med et bilde som viser hvordan du skal plassere chippen i sokkelen. Kostet meg vel litt i overkant av 300 med frakt. Edit: ga feil link... http://cgi.ebay.com/USB-Microchip-PIC-Prog...3QQcmdZViewItem 6085980[/snapback] Koster ikke den 400kr?+ 12 dollar i frakt? Den så fiffig ut da Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Den første var feil link... var ikke den jeg kjøpte... betalte rundt 320 kroner inkludert frakt... Men det kan sikkert lønne seg å lage den selv så lenge komponentene og det kortet man lodder dem sammen på koster mindre enn 320 kroner... Regnet ut hva 51 (inkludert frakt...) dollar er i norske kroner med å bruke DNB nors sin kalkulator og fikk da 317 kroner. Den ICD2 klonen er vel forsåvidt den med mest egenskaper hvis du planlegger å arbeide mye med PIC freomver da denne har debuggings muligheter i MPLAB. Personlig kjøpte jeg kun den programmeren fordi jeg trengte å programere noen PIC mikrokontrollere med noe kode jeg fant på nettet. Vanlihgvis bruker jeg selv AVR mikrokontrollere for ting jeg selv skriver i C, og da har jeg en JTAG ICE som jeg bruker for å programmere og debugge. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Den første var feil link... var ikke den jeg kjøpte... betalte rundt 320 kroner inkludert frakt...Men det kan sikkert lønne seg å lage den selv så lenge komponentene og det kortet man lodder dem sammen på koster mindre enn 320 kroner... Regnet ut hva 51 (inkludert frakt...) dollar er i norske kroner med å bruke DNB nors sin kalkulator og fikk da 317 kroner. Den ICD2 klonen er vel forsåvidt den med mest egenskaper hvis du planlegger å arbeide mye med PIC freomver da denne har debuggings muligheter i MPLAB. Personlig kjøpte jeg kun den programmeren fordi jeg trengte å programere noen PIC mikrokontrollere med noe kode jeg fant på nettet. Vanlihgvis bruker jeg selv AVR mikrokontrollere for ting jeg selv skriver i C, og da har jeg en JTAG ICE som jeg bruker for å programmere og debugge. 6088117[/snapback] Jeg trenger ikke noe så veldig bra til å begynne med, bare leke meg litt. Men du kan ikke programmere det du fant på nettet med AVR mikrokontroller? Aha, trudde 1 dollar var ca 10 kr jeg Tar det lang tid fra du bestiller til du får den? Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Tror du kanskje misforstod meg, kan ikke programere AVR med den USB PIC programmeren i den linken jeg ga deg. Saken er at hvis du skriver kodene til PIC-en selv er det ofte man vil debugge mikrokontrolleren etter at man har programmert den for å se om den funker som den skal og evt. hva som ikke funker. Grunnen til at jeg nevnte den jeg kjøpte på ebay er at den er billigere en den fra ct-tuning stedet, desuten er den da ferdig bygd allerede slik at det kun er å innstalere programvaren og følge bruksanvisningen for noen trinn og så er du i gang. Men hvis du er ute etter å ha debuggingsmulighet må du nesten bygge en ICD2 klone som Flatin nevnte.... Det jeg prøvde å forklare var at grunnen til at jeg kjøpte kun en programmerer for PIC og ikke lagde den ICD2 saken, er at jeg ikke selv har behov for å debugge PIC kretser da jeg selv ikke skriver kode til PIC mikrokontrollere. Som regel er det kun de som skriver egen kode til PIC mikrokontrollere som er interessert i å debugge. Så du må på en måte finne ut om du trenger debuggings funksjonen eller ikke.... Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Tror du kanskje misforstod meg, kan ikke programere AVR med den USB PIC programmeren i den linken jeg ga deg. Saken er at hvis du skriver kodene til PIC-en selv er det ofte man vil debugge mikrokontrolleren etter at man har programmert den for å se om den funker som den skal og evt. hva som ikke funker. Grunnen til at jeg nevnte den jeg kjøpte på ebay er at den er billigere en den fra ct-tuning stedet, desuten er den da ferdig bygd allerede slik at det kun er å innstalere programvaren og følge bruksanvisningen for noen trinn og så er du i gang. Men hvis du er ute etter å ha debuggingsmulighet må du nesten bygge en ICD2 klone som Flatin nevnte.... Det jeg prøvde å forklare var at grunnen til at jeg kjøpte kun en programmerer for PIC og ikke lagde den ICD2 saken, er at jeg ikke selv har behov for å debugge PIC kretser da jeg selv ikke skriver kode til PIC mikrokontrollere. Som regel er det kun de som skriver egen kode til PIC mikrokontrollere som er interessert i å debugge. Så du må på en måte finne ut om du trenger debuggings funksjonen eller ikke.... 6090446[/snapback] Trenger nok ikke debuggern, men takk for tipset^^ Kansje en gang i fremtiden... Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Et google-søk på JDM PIC gir deg skjemaet til en fin programmerer. Bruker denne daglig og har aldri hatt store problemer. Når det gjelder software så er winpic800 overlegent alt annet. http://perso.wanadoo.es/siscobf/winpic800.htm Andre nevneverdige programmerere: http://sciencezero.org/electronics/com84.htm http://sciencezero.org/electronics/hvprog.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå