robiwan Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har en gammel K6 300MHz/ 32 MB minne stående som jeg tenkte jeg skulle bruke til en en filserver. Vurderer og oppgradere minne og sette inn et eller to kontrollerkort(f.eks dette) med minimum 4 disker av 250 eller 300 gig i RAID 5. Setter da opp som et software RAID i FreeNAS Lurer på om det er noen her som har noen erfaringer med FreeNAS eller har noen andre programmer de vil anbefale? Og hvor mange disker kan jeg slenge på før jeg må bytte ut strømforsyningen? Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har du disker liggende, eller skal du kjøpe disse nye? Min personlige mening er at jeg synes det er noe bortkastet å bruke tilsammen ca 500 kr på 2 kontrollere og rundt 3000 kr på 4 nye disker og så hive alt sammen inn i en gammel skrothaug med 32MB RAM. Software Raid5 på så dårlig CPU/lite RAM har jeg ikke testet, men er redd for at du ikke vil bli særlig fornøyd med dette. Da ville jeg heller kjøpt en ny CPU og nytt hovedkort som har SATA kontroller CPU: Intel Celeron D 326 (2.53 GHz) koster 363,- HK: Extreme PF88 koster 676,- RAM: Kingston ValueRAM 256MB koster 253,- Totalt blir dette 1292,- Forutsetter da at du kan bruke noe av utstyret i den gamle (PSU, kabitett og skjermkort) (Sjekk PSUen - det er ikke lurt med en dårlig PSU) Dette hovedkortet har 4 SATA porter som du kan kjøre "Raid-diskene" dine på, og en PATA port som du kan ha systemdisken din på + en DVD-brenner eller hva det måtte være... My 2 cents... Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg brukte en P2-350 med 256 Ram og Windows XP for nedlasting. Det tok så lang tid å hente ting etterpå at jeg ble virkelig lettet da jeg flyttet alt til en P3-600 maskin. Den gamle klarte rett og slett ikke å levere data til en 100 Mbit nettverk. Det kan hende at det blir annerledes hos deg (jeg brukte ATA HDD på 40 Mb, montert på ATA-33), men jeg er veldig skeptisk til konfigurasjonen din. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Litt enig med de andre her, man trenger ofte ikke all verden med maskin, men til software raid 5 hadde jeg slått til litt mer. Men si ifra hvordan det gikk uansett hva du bestemmer deg for da AtW Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Kjøp en litt bedre pc, som var foreslått her oppe. FreeNAS fungerer fint det =) morro =) Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Takker for innspillene. Kanskje like lurt å kjøpe inn en ny maskin, men hva skal jeg gjøre med den gamle da? Og kan jeg ikke like greit installere en eller annen server verson av linux eller windows på maskiene i stedenfor freeNAS? Hvilke funksjoner ville jeg da få med som jeg ikke hadde fått med i FreeNAS? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 En ting til. RAID5 på leseytelse er mer enn raskt nok på software RAID og, så du sparer enda mer på å ikke svi av mye penger på dyre kontrollere når software RAIDet er mer enn godt nok. (både linux og Windows har innebygget støtte) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 En ting til. RAID5 på leseytelse er mer enn raskt nok på software RAID og, så du sparer enda mer på å ikke svi av mye penger på dyre kontrollere når software RAIDet er mer enn godt nok. (både linux og Windows har innebygget støtte) 6080819[/snapback] Vet du noe særlig om skriveytelsen til software raid5? Der skulle jeg gjerne hatt litt mer info... AtW Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Skriveytelsen blir ikke bedre enn hvor raskt diskene klarer å skrive siden det skal skrives litt av hver fil på alle diskene i settet. Og siden det avhenger av disken vil det være begrenset med forbedring å bruke en RAID kontroller der. I mine øyne: Skriveytelse = Helt grei(normal); leseytelse = topp siden det leses X deler av en fil fra hver disk. Når en disk dør vil det være treigt å bruke RAIDET siden det må synce seg opp når en ny disk er koblet til, men med tanke på at du ikke mister dataene så er det en grei sak Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Skriveytelsen blir ikke bedre enn hvor raskt diskene klarer å skrive siden det skal skrives litt av hver fil på alle diskene i settet. Og siden det avhenger av disken vil det være begrenset med forbedring å bruke en RAID kontroller der. I mine øyne: Skriveytelse = Helt grei(normal); leseytelse = topp siden det leses X deler av en fil fra hver disk. Når en disk dør vil det være treigt å bruke RAIDET siden det må synce seg opp når en ny disk er koblet til, men med tanke på at du ikke mister dataene så er det en grei sak 6081257[/snapback] Ok, så du mener at et software raid5 ikke burde ha problmer md å ha en skriveytelse på samme nivå som en enkeltstående disk? Dvs kanskje 20 meg i sekundet? AtW Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Nei jeg vil ikke tro det, huske at filen som skal skrives skrives over alle diskene og deles dermed opp til alle, så da bør jo skrivingen og kunne gå litt raskere enn normalt. Kan ikke garantere at det er slik, men av det jeg har lest hittil ser det slik ut, erfaringsmessig har jeg heller ikke merket noe særlige tregheter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Nei jeg vil ikke tro det, huske at filen som skal skrives skrives over alle diskene og deles dermed opp til alle, så da bør jo skrivingen og kunne gå litt raskere enn normalt. Kan ikke garantere at det er slik, men av det jeg har lest hittil ser det slik ut, erfaringsmessig har jeg heller ikke merket noe særlige tregheter. 6081343[/snapback] Hmm, megt interessant, har selv syslet med ideen om et software raid5-setup, men noen mener det blir alt for tregt i forhold til hardware raid 5. Men HW-raid5 er desverre ganske dyrt... AtW Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Snakker vi nå om software Raid5 på en oppegående maskin eller på en relativt sløv maskin? Har ingen tro på at du vil klare 20MB/sek random write med maskinvaren som ble beskrevet av trådstarter. Og i allefall ikke over ethernet (Og det er vel noe av poenget med NAS, eller?) Generelt vil jeg si at dersom du har en relativt oppegående maskin vil du få grei performance med software Raid5, men det kan på ingen måte sammenlignes med hardware Raid5. 60MB/sek sequential write (som ikke er uvanlig på nye disker) i software Raid5 vil trekke en bra del av CPU kraften din. Så dersom du har programmer som bruker mye CPU og du samtidig bruker raid arrayet ditt vil du nok merke forskjell i performance. Til sammenligning vil en hardware kontroller bruke 1-2% av CPU kraften din med full fres mot raid arrayet. Raidet mitt her hjemme bruker ca 2% CPU når jeg skriver 130MB/sek mot arrayet (3 disker i raid5) Alt i alt kommer det helt an på ambisjonene. Software Raid5 er helt OK, men ikke forvent alt for mye når det kommer til ytelse. Det er faktisk noen fordeler med software Raid5 også (i tillegg til kostnad), nemlig uavhengighet av kontrolleren. Dersom SATA kontrolleren din skulle ta kvelden kan du med software Raid5 erstatte denne med en hvilken som helst SATA kontroller og du er oppe og kjører igjen... edit: typo Endret 11. mai 2006 av _BOFH_ Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Hmmm... Istedenfor å kjøpe ny maskin til filserver, kan jeg jo heller oppgradere hovedmaskina og bruke nåværende maskin som filserver. Det er en socket A AMD XP, husker ikke akkurat spekken på den men den kjører på 2 GHz også har jeg 512 MB med minne, skulle holde masse det? Hoved kortet(epox) har en RAID kontroller, regner med at jeg ikke kan kan kjøre hardware RAID 5 på den, men er det mulig å kjøre software RAID 5? Forresten noen som har forslag hva jeg skal bruke den gamle AMD maskinen(K6'en) til? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hmmm...Istedenfor å kjøpe ny maskin til filserver, kan jeg jo heller oppgradere hovedmaskina og bruke nåværende maskin som filserver. Det er en socket A AMD XP, husker ikke akkurat spekken på den men den kjører på 2 GHz også har jeg 512 MB med minne, skulle holde masse det? Hoved kortet(epox) har en RAID kontroller, regner med at jeg ikke kan kan kjøre hardware RAID 5 på den, men er det mulig å kjøre software RAID 5? Forresten noen som har forslag hva jeg skal bruke den gamle AMD maskinen(K6'en) til? 6106222[/snapback] Ja, det er jo et bra triks det, har selv benyttet det, software raid 5 kan du vel egentlig kjøre på alle maskiner, sålenge du har softwaren til det. AtW Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Hmmm...Istedenfor å kjøpe ny maskin til filserver, kan jeg jo heller oppgradere hovedmaskina og bruke nåværende maskin som filserver. Det er en socket A AMD XP, husker ikke akkurat spekken på den men den kjører på 2 GHz også har jeg 512 MB med minne, skulle holde masse det? Hoved kortet(epox) har en RAID kontroller, regner med at jeg ikke kan kan kjøre hardware RAID 5 på den, men er det mulig å kjøre software RAID 5? Forresten noen som har forslag hva jeg skal bruke den gamle AMD maskinen(K6'en) til? 6106222[/snapback] Ja, det er jo et bra triks det, har selv benyttet det, software raid 5 kan du vel egentlig kjøre på alle maskiner, sålenge du har softwaren til det. AtW 6106265[/snapback] Men jeg tror ikke jeg ser diskene i windows uten og sette opp RAIDet på RAID-kontrolleren på HK... Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Takker for innspillene. Kanskje like lurt å kjøpe inn en ny maskin, men hva skal jeg gjøre med den gamle da? Og kan jeg ikke like greit installere en eller annen server verson av linux eller windows på maskiene i stedenfor freeNAS? Hvilke funksjoner ville jeg da få med som jeg ikke hadde fått med i FreeNAS? 6080808[/snapback] Hva du skal gjøre med den gamle: Vel hvis du ikke har satt opp en brannmur enda så har du sjansen nå. Siden du likevel har tittet på FreeNAS så kan jeg jo anbefale M0n0wall. Du vil jo få ganske mye mer funksjonalitet hvis du installerer et server OS, du må jo spørre deg selv om du har behov for det. FreeNAS er jo ganske strippet for å si det mildt. For meg er FreeNAS alt jeg behøver. Sykt stabilt og enkelt å administrere. Jeg kjører på en 450Mhz P3 og det duger i lange baner ihvertfall. Anbefaler også installering vha Physdiskwrite - griseenkelt! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Ja, det er jo et bra triks det, har selv benyttet det, software raid 5 kan du vel egentlig kjøre på alle maskiner, sålenge du har softwaren til det.Softwaren til det er innebygget i alle operativsystemer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå