Gå til innhold

5000 kr for å laste ned en film

Anbefalte innlegg

Dette er enda et eksempel på den gamle tivoli-sannheten om at "det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen". Noen operatører selger idag nasjonal telefoni med priser ned mot kr 0,59 pr minutt. Med unntak for samtaler til fast- og eget mobilnett selger de da med tap. Da gjelder det å ta igjen tapet på andre tjenester, som må overprises. Vanligvis er det disse tjenestene som overprises:

- samtaler til 815xxxxx og 5-sifrede nummer

- utenlanddsamtaler

- dataoverføring

Tom Bäcker

6074167[/snapback]

Prisen service providerne må betale NC og TnM for datatrafikk er linær, og da er det ikke mulig å tilby fastprisavtaler på data. Problemet bunner i at myndighetene ikke har regulert prisene på datatrafikk, kun tale.

6077389[/snapback]

Javel? Så vidt jeg vet betaler ISPer per gigabyte til de som har "kjerneinfrastrukturen", og de klarer jo å holde fastpris?

AtW

6077481[/snapback]

Her må du holde tunga i riktig munn. Mobile service providere kjøper GPRS-trafikk av NC eller TnM...

I skrivende stund betaler serviceprovidere i NetComs nett 4 kroner og 80 øre pluss mva for å overføre 1 mb med data. Telenorprisen er tilsvarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er vel om hvordan både telenor og netcom kan sette "tak på prisen" når underleverandørene tydeligvis ikke får dette tilbudet?

6077513[/snapback]

Det har jeg allerede svart på, det er fordi myndighetene ikke regulerer datatrafikk :-).

Lenke til kommentar

Dette er enda et eksempel på den gamle tivoli-sannheten om at "det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen". Noen operatører selger idag nasjonal telefoni med priser ned mot kr 0,59 pr minutt. Med unntak for samtaler til fast- og eget mobilnett selger de da med tap. Da gjelder det å ta igjen tapet på andre tjenester, som må overprises. Vanligvis er det disse tjenestene som overprises:

- samtaler til 815xxxxx og 5-sifrede nummer

- utenlanddsamtaler

- dataoverføring

Tom Bäcker

6074167[/snapback]

Prisen service providerne må betale NC og TnM for datatrafikk er linær, og da er det ikke mulig å tilby fastprisavtaler på data. Problemet bunner i at myndighetene ikke har regulert prisene på datatrafikk, kun tale.

6077389[/snapback]

Javel? Så vidt jeg vet betaler ISPer per gigabyte til de som har "kjerneinfrastrukturen", og de klarer jo å holde fastpris?

AtW

6077481[/snapback]

Her må du holde tunga i riktig munn. Mobile service providere kjøper GPRS-trafikk av NC eller TnM...

I skrivende stund betaler serviceprovidere i NetComs nett 4 kroner og 80 øre pluss mva for å overføre 1 mb med data. Telenorprisen er tilsvarende.

6077519[/snapback]

Jeg snakker om ISPer som tilbyr fastnett. Jeg har heller aldri sagt noe annet enn at chess o.l betaler per MB, poenget mitt er at det gjør mange ISPer (for fastlinje)også(?), og de klarer å levere fastpris.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg snakker om ISPer som tilbyr fastnett. Jeg har heller aldri sagt noe annet enn at chess o.l betaler per MB, poenget mitt er at det gjør mange ISPer (for fastlinje)også(?), og de klarer å levere fastpris.

AtW

6077553[/snapback]

Problemet er vel ikke at de ikke klarer det... :-)

Endret av raathass
Lenke til kommentar

AtW

6077553[/snapback]

Problemet er vel ikke at de ikke klarer det... :-)

6077590[/snapback]

Nei, de klarer det fint (fastlinje-ISPene altså), derfor er det fint mulig for levrandørene å levere fastpris, selv som levrandørene selv ikke betaler fastpris.

AtW

Lenke til kommentar
Nei, de klarer det fint (fastlinje-ISPene altså), derfor er det fint mulig for levrandørene å levere fastpris, selv som levrandørene selv ikke betaler fastpris.

AtW

6077622[/snapback]

Nå skjønner jeg hva du mener.

Problemet er at det er finansielt selvmord å tilby dette under de rådende betingelsene. NetCom tilbyr ubegrenset datatrafikk for 399 kroner i måneden. Når "grossistprisen" er 6 kroner pr MB skal det ikke mye trafikk til før regnestykket innebærer kroken på døra etter få dager...

Lenke til kommentar

AtW

6077622[/snapback]

Nå skjønner jeg hva du mener.

Problemet er at det er finansielt selvmord å tilby dette under de rådende betingelsene. NetCom tilbyr ubegrenset datatrafikk for 399 kroner i måneden. Når "grossistprisen" er 6 kroner pr MB skal det ikke mye trafikk til før regnestykket innebærer kroken på døra etter få dager...

6077684[/snapback]

Ja, det er sant, prisene de må betale er nok alt for høye, og derfor er det vansklig å tilby en konkurransedyktig fastpris.

AtW

Lenke til kommentar

De mindre operatørene kan i prinsippet sette opp sitt eget tilkoblingspunkt for datatrafikk, og dermed gi oss fastpris da de slipper å betale Telenor/Netcom for denne bruken siden det vil gå gjennom deres egne servere. Problemet ligger vel i kostnaden ved å bygge sitt eget system for håndtering av datatrafikk, ellers kan jeg tenke meg flere av operatørene uten eget mobilnett ville gjort det allerede..

I Norge er det kun Tele2 som bruker sitt eget tilkoblingspunkt for datatrafikk av operatørene som bruker Telenor/Netcom sitt mobilnett, men har ikke noe fastpris for datatrafikk (foreløpig)..og Teletopia gjør jo forsåvidt det samme, og tilbyr i tillegg gratis gprs, så lenge du ikke faller utenfor deres dekningsområde og må roame hos Telenor!

Lenke til kommentar

bingo, det er datatrafikken i telenor eller netcom sitt nett som er problemet, ikke lengre ut i internettet.

telenor betaler bare seg selv når det gjelder datatrafikk i eget nett, derfor kan de fint sette maxpris eller flatpris. samme med netcom. mens de som leier kapasitet i disse nettene må fortsatt betale mengdepris.

grunnen til at isper og annet kan gjøre det på DSL og annet er en annen historie. kan være at dem har noen faste avtaler med dem lengre oppi systemet på en viss mengde på forskudd, også satser dem på at ikke alt for mange av kundene skal hente ned nyeste fra hollywood i HD format samtidig...

mener å ha hørt at british telecom (BT) skulle begynne å sende ekstra-regning til sine storbrukere, så alt er ikke fryd og gammen på ISP-fronten heller.

fra en forbrukers synsvinkel så virker mengdepris på datatrafikk uhørt, men blir det ikke omtrent det samme som det å betaler for mengden vann en tapper ut av springen?

det sprøeste er vel helst når ISPer selger mer kapasitet til sine kunder en dem egentlig har, i det håp at ikke alle skal bruke max hele tiden...

Lenke til kommentar

det sprøeste er vel helst når ISPer selger mer kapasitet til sine kunder en dem egentlig har, i det håp at ikke alle skal bruke max hele tiden...

6079316[/snapback]

Hvilke ISPr er det som ikke gjør det? Jeg ville bli overrasket om det var en eneste ISP i hele landet som hadde nok kapasitet igjennom hele nettet sitt til max bruk fra alle brukerene.

AtW

Lenke til kommentar
Kan det være denne artikkelen du leter etter?

http://www.amobil.no/artikler/traadlos_tek...le_verden/23287

:)

6077337[/snapback]

Ja! :D Tusen takk. Jeg tenkte hovedsaklig på den artikkelen, men også noe fra et par år tilbake. (Mulig det er FON, bare at jeg ikke kjenner det igjen i nåværende form)

Huff,, artikkelen er fra februar i år. Jeg trodde virkelig ikke at hukommelsen min var så dårlig :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvilke ISPr er det som ikke gjør det? Jeg ville bli overrasket om det var en eneste ISP i hele landet som hadde nok kapasitet igjennom hele nettet sitt til max bruk fra alle brukerene.

AtW

6079411[/snapback]

Bransestandard er 1:15, dvs at dersom backbone (dvs inn til DSLAM-en) klarer 10Mbit så kobler de opp inntil 15 10Mbit-linjer.

Lenke til kommentar
De mindre operatørene kan i prinsippet sette opp sitt eget tilkoblingspunkt for datatrafikk, og dermed gi oss fastpris da de slipper å betale Telenor/Netcom for denne bruken siden det vil gå gjennom deres egne servere. Problemet ligger vel i kostnaden ved å bygge sitt eget system for håndtering av datatrafikk, ellers kan jeg tenke meg flere av operatørene uten eget mobilnett ville gjort det allerede..

I Norge er det kun Tele2 som bruker sitt eget tilkoblingspunkt for datatrafikk av operatørene som bruker Telenor/Netcom sitt mobilnett, men har ikke noe fastpris for datatrafikk (foreløpig)..og Teletopia gjør jo forsåvidt det samme, og tilbyr i tillegg gratis gprs, så lenge du ikke faller utenfor deres dekningsområde og må roame hos Telenor!

6079089[/snapback]

Serviceproviderne kan _ikke_ sette opp sitt eget tilkoblingspunkt, man er prisgitt sin nettverksoperatørs løsninger.

MVNO-ene (eks Tele2) har større muligheter for dette (kommer an på vilkårene i MVNO-kontrakten), men man må uansett betale Telenor for datatrafikken i radioaksess- og transportnettet.

Teletopia kontrollerer selv radioaksessnettet og kan i prinsippet prise sine tjenester som de vil uten å tenke på kostnader (bortsett fra evt SW-relaterte lisenskostnader)

Lenke til kommentar

6079089[/snapback]

Serviceproviderne kan _ikke_ sette opp sitt eget tilkoblingspunkt, man er prisgitt sin nettverksoperatørs løsninger.

MVNO-ene (eks Tele2) har større muligheter for dette (kommer an på vilkårene i MVNO-kontrakten), men man må uansett betale Telenor for datatrafikken i radioaksess- og transportnettet.

Teletopia kontrollerer selv radioaksessnettet og kan i prinsippet prise sine tjenester som de vil uten å tenke på kostnader (bortsett fra evt SW-relaterte lisenskostnader)

6080131[/snapback]

Det er ganske håpløst at Telenor og NetCom kan tilby tak på GPRS-bruk, gratis videotelefoni o.l., da dette er helt umulig for serviceproviderne å matche. Synes Post- og teletilsynet burde komme på banen og kreve at serviceproviderne får samme muligheter og også kan tilby f.eks. gratis videotelefoni når Telenor gjør det.

Hvis ikke dette blir tatt tak i vil det bli et enda sterkere duopol med TN og NC, med høyere priser som konsekvens.

Lenke til kommentar

FON virker fett nok, men jeg har dessverre ikke en Linksys router..

Ontopic: Denne artikkelen burde kanskje skrives om litt, slik at det kommer klart fram at det gjelder surfing på PC via mobiltelefon. Jeg bruker noextras.net (tidligere mobyson) og har ALDRI opplevd å bruke 50 spenn på en dag via wap eller opera mini, selv om jeg bruker begge deler veldig mye.

-edit- Og det burde også legges til at telenor og netcom jevnt over tar ganske mye penger for hver KB sendt/mottatt i forhold til f.eks noextras. Dermed er det ikke rart man kommer fort opp i 50 spenn på en dag.

Endret av oddity
Lenke til kommentar

Det blir fort endel MB når man sitter på hytta med PC og 3G.

Det var utrolig poppulært å ha internett på hytta når det etter 2 uker med sol kom en dag med bare regn, takket være laptop og 3G gikk dagen unna allikevel. Det blir fort endel MB som overføres når 6 stykker skal sjekke mail (med masse vedlegg) og ta igjen all surfing for de siste dagene.

Lenke til kommentar
...Teletopia gjør jo forsåvidt det samme, og tilbyr i tillegg gratis gprs, så lenge du ikke faller utenfor deres dekningsområde og må roame hos Telenor!

6079089[/snapback]

Så da kan jeg altså bare kjøpe et kontantkort hos Teletopia (eller et veldig billig abonoment) og så kan jeg surfe så lenge jeg vil på internett helt gratis så lenge jeg befinner meg i Oslo?

Høres ut som ett knall tilbud!

Dette må jeg skjekke opp om virkelig stemmer.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...