synsing Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Har ofte lurt på en ting. Hvis man har en elektrisk motor, f.eks en bordvifte eller noe annet som går på strøm, og denne står på kontinuerlig over lange perioder, vil den etterhvert yte dårligere da? Gå saktere? Hvis ja, hva er grunnen til det? (Bruker strøm fra stikkontakt, ikke batteri) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Selvsagt vil det foregå vanlig slitasje. I tillegg vil magnetene i motoren bli svakere over tid (Google etter hysteresis curve), men denne effekten er vel knapt merkbar. Lenke til kommentar
esa Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 eg lurer også på en ting... kan elektrisitet virke når temperaturen er veldig lave? som nær absolute zero? esa Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 superledere baserer seg jo nettopp på at temperaturen er veldig lav, så ja. Men er litt usikker på akkurat absolutt 0 grader K, men det vil for vårt vedkommende bare bli teori a like vell, da det er mer som umulig å oppnå... bare en ting en må tenke på, materialer forandrer egenskaper ved forandring i temperatur, f.eks. materialer som er isolerende (ikke ledende) ved romtemperatur kan være superledende ved (mye) lavere temperaturer. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har ofte lurt på en ting. Hvis man har en elektrisk motor, f.eks en bordvifte eller noe annet som går på strøm, og denne står på kontinuerlig over lange perioder, vil den etterhvert yte dårligere da? Gå saktere? Hvis ja, hva er grunnen til det?6073496[/snapback] Børstene, dvs. elektrodene som gir spenning til elektromagnetene, slites hele tiden. Men på en del apparater kan de byttes ut. Fikk med et reservepar til en drill. Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 bare en ting en må tenke på, materialer forandrer egenskaper ved forandring i temperatur, f.eks. materialer som er isolerende (ikke ledende) ved romtemperatur kan være superledende ved (mye) lavere temperaturer. 6073961[/snapback] visste ikke det men hvis temperaturen er veldig høyt? hva da? esa Lenke til kommentar
varmit Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 jeg vet i alle fall at batterier blir betydelig dårligere i kalt vær,men det har kansje ikke noe med selve elektrisiteten å gjøre. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har ofte lurt på en ting. Hvis man har en elektrisk motor, f.eks en bordvifte eller noe annet som går på strøm, og denne står på kontinuerlig over lange perioder, vil den etterhvert yte dårligere da? Gå saktere? Hvis ja, hva er grunnen til det?6073496[/snapback] Børstene, dvs. elektrodene som gir spenning til elektromagnetene, slites hele tiden. Men på en del apparater kan de byttes ut. Fikk med et reservepar til en drill. 6074308[/snapback] Men det finnes jo børsteløse motorer, da. Og de er til og med veldig vanlige, kanskje mer vanlige enn børstemotorer. I en bordvifte er det børsteløs motor. Det samme gjelder vaskemaskiner. Men i håndmiksere og andre kjøkkenmaskiner er er det valigvis børstemotorer. Det er litt enklere å regulere hastigheten på dem og de er litt sprekere, men støynivået, da... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 bare en ting en må tenke på, materialer forandrer egenskaper ved forandring i temperatur, f.eks. materialer som er isolerende (ikke ledende) ved romtemperatur kan være superledende ved (mye) lavere temperaturer. 6073961[/snapback] visste ikke det men hvis temperaturen er veldig høyt? hva da? esa 6075478[/snapback] Generellt så øker motstanden med temperaturen. Prøv selv med regulerbar strømtilførsel, ampere/voltmeter, lommelyktpære, og kalkulator... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 jeg vet i alle fall at batterier blir betydelig dårligere i kalt vær,men det har kansje ikke noe med selve elektrisiteten å gjøre. 6075972[/snapback] Det er vel fordi batterisyren får en mye tykkere konsistens tror jeg... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 jeg vet i alle fall at batterier blir betydelig dårligere i kalt vær,men det har kansje ikke noe med selve elektrisiteten å gjøre. 6075972[/snapback] kjemiske reaksjoner går saktere ved lave temperaturer, dermen klarer ikke batteriet å levere like mye strøm. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det er vel verre enn som så, batteriet tappes mye kjappere ved drift under lave temperaturer, uten at det leverer tilsvarende effekt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har ofte lurt på en ting. Hvis man har en elektrisk motor, f.eks en bordvifte eller noe annet som går på strøm, og denne står på kontinuerlig over lange perioder, vil den etterhvert yte dårligere da? Gå saktere? Hvis ja, hva er grunnen til det?6073496[/snapback] Børstene, dvs. elektrodene som gir spenning til elektromagnetene, slites hele tiden. Men på en del apparater kan de byttes ut. Fikk med et reservepar til en drill. 6074308[/snapback] Men det finnes jo børsteløse motorer, da. Og de er til og med veldig vanlige, kanskje mer vanlige enn børstemotorer. I en bordvifte er det børsteløs motor. Det samme gjelder vaskemaskiner. Men i håndmiksere og andre kjøkkenmaskiner er er det valigvis børstemotorer. Det er litt enklere å regulere hastigheten på dem og de er litt sprekere, men støynivået, da... 6076842[/snapback] Det er nå en ting, men man må likevel ha aksler og ledd for de roterende delene, og det er jo (iallefal lagerne) slitedeler. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ved 0 grader Kelvin tror jeg motstanden blir så liten at strømmen beveger seg kaotisk og ikke er brukbar. Men det er jo bare synsing. Tviler på at 0 Kelvin kan forekomme... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ved 0 grader Kelvin tror jeg motstanden blir så liten at strømmen beveger seg kaotisk og ikke er brukbar. Men det er jo bare synsing. Tviler på at 0 Kelvin kan forekomme... 6089193[/snapback] Mener å huske at du har rett i at det ikke kan forekomme. Men burde det ikke være "kan ikke bevege seg i det hele tatt"? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 nah, det er svært lite som "burde" noe som helst ved 0 Kelvin. Det er ikke hensiktsmessig å anta særlig mye der basert på antagelser fra makroskala. Det heter seg at det likevel er bevegelse ved teoretisk 0 kelvin, ellers kunne du jo måle delta-x lik null og heisenberg ville snu seg i sin grav. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 nah, det er svært lite som "burde" noe som helst ved 0 Kelvin. Det er ikke hensiktsmessig å anta særlig mye der basert på antagelser fra makroskala. Det heter seg at det likevel er bevegelse ved teoretisk 0 kelvin, ellers kunne du jo måle delta-x lik null og heisenberg ville snu seg i sin grav. 6089428[/snapback] Problemet er vel det at du aldri KAN nå 0°K - kansje nettop pga. Heissenberg? Dersom du har bevegelse, så har du vel ikke 0°K? Lenke til kommentar
esa Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 du kan finne noen grader som er veldig nær 0 grader kelvin i solsystemet (ca 2 grader kelvin), men hvis du oppnådd 0 grader kelvin, ville alt stoppe. der er umulig (tror eg) å få 0 grader kelvin, i verdensrommet kan det bli litt over 0, så det også bevise at vakuumet i verdensrommet er ikke helt tom. det måtte bli 0 grader kelvin for å bli 'helt tom'. det er derfor lys (f.eks) kan gå i verdensrommet... p.s. er det bedre at eg snakker engelsk i stedet for norsk? lol, det er litt vanskelig å forklare ting som bruker mer ord enn eg er vant til esa Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 du kan finne noen grader som er veldig nær 0 grader kelvin i solsystemet (ca 2 grader kelvin), men hvis du oppnådd 0 grader kelvin, ville alt stoppe. der er umulig (tror eg) å få 0 grader kelvin, i verdensrommet kan det bli litt over 0, så det også bevise at vakuumet i verdensrommet er ikke helt tom. det måtte bli 0 grader kelvin for å bli 'helt tom'. det er derfor lys (f.eks) kan gå i verdensrommet... Man har klart å lage langt kaldere enn 2°K (for grader-symbol: trykk altgr+shift+0. Funker iallefall på Fedora Linux) i labben, helt ned til hundredeler over 0°K. Men helt ned har man aldri kommet, og det ser ikke ut til at det er mulig. Kvantemekanikere eller termofysikere eller noen andre som kan fylle meg inn her? Dersom rommet er "helt tomt" så er vel ikke temperatur definert. p.s. er det bedre at eg snakker engelsk i stedet for norsk? lol, det er litt vanskelig å forklare ting som bruker mer ord enn eg er vant til esa 6091259[/snapback] Keine problem for min del... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Man har klart å lage langt kaldere enn 2°K (for grader-symbol: trykk altgr+shift+0. Funker iallefall på Fedora Linux) i labben, helt ned til hundredeler over 0°K. Kelvin er en absolutt skala, og en benytter således ikke grad-tegnet. Det heter "x grader Celsius", men "y Kelvin". Dersom rommet er "helt tomt" så er vel ikke temperatur definert. Siden temperatur er proporsjonalt med middelverdien av fartsfordelingen (Maxwellfordeling for partikkelfarter), kan jeg umulig tenke meg at temperatur kan være definert for helt tomt rom, nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå