the_fire Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 I det siste (siden vi fikk ny sofa) har jeg vært plaget av statisk elektrisitet. Jeg trenger ikke å ha rørt sofaen en gang, og så tar jeg på en strømførende gjennstand og får støt. Ganske kraftig også. Noen tips? Noen som har opplevd det samme? Er dette skummelt?? Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Har desverre ikke noen tips, men du vet at statisk elektrisitetet ved gnist og overslag kan være opp til hele 50000 Volt? Jeg har hørt så ihvertfall . Endret 9. mai 2006 av biiig.no Lenke til kommentar
simes Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Prøv med andre klær. Ikke fleece-jakker og sånt tull. Bomull bør ikke gjøre deg så utrolig statisk. Statisk elektrisistet oppstår når friksjonskrefter virker mellom to ikke-ledende gjenstander (isolatorer). Hvor stor nettoladning det blir i forskjell avhenger av de to materialene. Det er også riktig at de støtene man får når man f.eks tar på kjøkkenbenken eller bildøra lett kan være mange titusner volt. Det er derimot forsvinnede liten ampere (antall ladninger per sekund) som blir overført, og dermed er det ikke skadelig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 ikke subb med bena når du går Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Prøv med andre klær. Ikke fleece-jakker og sånt tull. Bomull bør ikke gjøre deg så utrolig statisk. Statisk elektrisistet oppstår når friksjonskrefter virker mellom to ikke-ledende gjenstander (isolatorer). Hvor stor nettoladning det blir i forskjell avhenger av de to materialene. Det er også riktig at de støtene man får når man f.eks tar på kjøkkenbenken eller bildøra lett kan være mange titusner volt. Det er derimot forsvinnede liten ampere (antall ladninger per sekund) som blir overført, og dermed er det ikke skadelig i det hele tatt. 6073646[/snapback] Har ullvang-sokker på meg. Og jeans og bomull. Tror heller det er sofaen. Microfibergreie. Sikker på at det ikke er skadelig? Gjør faktisk ganske vondt. Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Dropp Ulvang-sokkene og løft på beina når du går. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 nei det er ikke skadelig for deg, men pass på elektiske komponenter. de kan ta skade Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Når jeg jobba på Drammen Bilhavn som omplasserer (kjøre biler av og på båt/lastebil/tog) så lærte vi et fint triks for å ikke få støt HVER gang vi gikk ut av en bil. 1: Åpne døra 2: Sette beinet i bakken 3: SÅ ta i metallet å gå ut av bilen ... ikke at det hjelper deg og sofaen din. Men funker iallefall flott på bil Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Noen som vet hvordan jeg kan måle hvor mye strøm jeg får f.eks når jeg tar i ovnen? Har tilgang til et multimeter. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Prøv: Bland litt Milo og lunkent vann (forhold 1:10 kanskje..) i en sånn spray-dusje-vanneplanter-flaske. Dusj jevnt utover sofaen og tørk over med et rent håndkle. Funka for bilsetet ihvertfall. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Når jeg jobba på Drammen Bilhavn som omplasserer (kjøre biler av og på båt/lastebil/tog) så lærte vi et fint triks for å ikke få støt HVER gang vi gikk ut av en bil. 1: Åpne døra 2: Sette beinet i bakken 3: SÅ ta i metallet å gå ut av bilen ... ikke at det hjelper deg og sofaen din. Men funker iallefall flott på bil 6073737[/snapback] Mulig at jeg bruker trikset ditt ubevisst hver gang jeg går ut av bilen. Får ivertfall støt hver gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå