vegge Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jeg har lovet å kjøpe en harddisk til søstera mi.. hun har nemlig kjøpt seg et digitalt videokamera til 11 000 penger og da holder det ikke med 17GB harddisk. Ser Komplett har tilbud på en Western Digital 120GB SE 8MB cache.. Er dette det beste jeg kan få i øyeblikket? Vet jo at ytelsen er bra, men.. Harddisken skal forøvrig monteres i en PIII 600MHz som står i stua. Har selv to WD-disker i min PC, og er litt i tvil om støyen kan bli irriterende. Kan uansett ikke se så mange alternativer.. Setter pris på alle relevante utspill. Trenger litt støtte eller andre tips.. fyr løs! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det er en meget bra disk. Den støyer riktignok en del mer enn andre disker på markedet, men det yter i hvertfall best. Her er noen mindre støyende alternetiver: Seagate barracuda IV 80GB (Støyer minst pr i dag) Seagate barracuda V 120GB (snart i salg) Maxtor 160GB FDB (snart i salg) WD 180GB LB (snart i salg) WD 200GB LB (snart i salg) IBM 180GXP (snart i salg) Det som går igjen på alle disse diskene er at de har såkalt FDB-motor og derfor er meget stilllegående. FDB står for fluid dynamic bearing. Altså en slags flytende lager i stedet for kulelager. Hvis du skal kjøpe snart ville jeg kjøpt en barracuda IV, eller hvis du har tid til å vente en måned og gidder å betale høy introduksjonspris så er de andre diskene sikkert også greie kjøp. Sjekk på http://www.storagereview.com for å finne ytelse- støy- og temperatur-målinger på de diskene du finner i butikken nå. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Takk for svar! Men nå har det seg sånn at det er jeg som skal betale.. ergo, vi kan glemme de harddiskene som kommer om en måned eller to. Det er hardt for meg å betale 1500 penger også! Dessuten vil hun ha den litt kjapt. Ellers er jeg fortsatt litt i tvil. WD ville jeg selv ha kjøpt, men kanskje hadde det vært lurt med en Seagate pga. støyen.. Men WD ligger vel et lite nivå over Seagate i ytelse eller!? Uansett så er det kanskje ikke harddisken som blir flaskehalsen ved denne videoredigeringa.. Det er jo ikke akkurat noen ny PC, men en to år gammel.. Må snakke litt med resten av familien.. i'll be back! :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jo WD'en er raskere: * Ca 5-10% på transfer (altså store filer) * Ca Like rask på søke og acsesstid som barracudaen * Men den har hele 8MB cache i motsetning til 2Mb på barracudaen. Det hjelper jo en del på ytelsen. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 WD caviar 120gb 7200rpm. 2mb -Bra den :smile: Segate Barracuda er også en veldig bra disk Jeg er fan av WD og mener man ikke bør kjøpe IBM Disker ?! LOZER Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei! Er ikke Maxtor Fluid-disker meget stillegående? Har ikke prøvd Maxtor-disker, så jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt det er gode disker. Har ivertfall lest og fått inntrykk av at de er stillegående. Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-04 18:16, skrev Simen1:Det som går igjen på alle disse diskene er at de har såkalt FDB-motor og derfor er meget stilllegående. FDB står for fluid dynamic bearing. Altså en slags flytende lager i stedet for kulelager. FDB er et fint ord for glidelager. Ingeniørene hos WD, Seagate, IBM osv vet nok hva de gjør.. men jeg er skeptisk til FDB etter jeg så en skisse over konstruksjonen. Glidelagre egner seg best der man har tilgang til olje under trykk, f.eks i bilmotorer der man kan presse en hinne inn under lagerflatene..blir brukt til gassturbiner også, med meget stor driftssikkerhet. Men i applikasjoner uten olje under trykk, så er jeg iallefall litt skeptisk. Får nå se med tiden hvordan "FDB" /gliderlager diskene holder med tiden :-) Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hmmm.... Er søstra di noe fin forresten? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 01:28, skrev Shithead:Hmmm.... Er søstra di noe fin forresten? "Vi vil jo helst ikke at <kvinnelig navn> skal skremmes vekk av overkåte mannfolk.." (sitat: yummy) Sorry, jeg svarer ikke på slike dumme spørsmål. Ser heller ikke morsomheten i det, ettersom du snakker om søstera mi.. dah. Hadde du spurt om andre damer så.. :wink: [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-05 01:44 ] Lenke til kommentar
Kafarsken Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Du har EPoX 8K3A+ HK, ikke sant? Det vil si at du har RAID? Hvis det stemmer så kanskje du burde kjøre 2 disker i raid. Du har jo en WD 80.0GB 8MB fra før. Da ville jeg kjøpt en maken. EDIT: Men det var vel på hennes PC? Da burde du kjøpe den du har siktet ut. [ Denne Melding var redigert av: Kafarsken på 2002-10-05 03:46 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå