Gå til innhold

hva kreves for semantisk programmering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For semantisk "programmering" trenger du kun kunnskap om hvordan html elementene skal brukes, og vett til å ta vurderinger til å bruke de riktig :)

----

Eksempel:

<p> = paragraf / ikke linjeskift

<h1> = første overskrift / ikke største overskrift

<strong> = "vektlagt" tekst / ikke fet tekst

<em> = uthevet tekst / ikke kursiv

<b> = ingen semantisk betydning, skal ikke brukes

<font> = ingen semantisk betydning, skal ikke brukes

Poenget med html er å markere inholdet, altså prøve å få html til å vise hva den forskjellige informasjonen er.

---

Comprende?

Lenke til kommentar

Litt usikker hva du mener. Den semantiske webben er et ganske omfattende emne, men kan jo gi den en (enkel) forklaring på idèen bak.

En datamaskin kan ikke skille begreper og meninger på samme måte som oss mennesker. Vi kan f.eks skille betydningen av disse setningene:

"Han studerer IT" og "Han studerer muligens IT" (elendige eksempler, i know, men kom ikke på noe bedre). For datamaskinen er dette vanskelig å skille på andre måter enn gjennom forskjell på tekststrengene. Dette problemet finner vi i de fleste søkemotorer som blir brukt i dag. Man søker på ord, ikke mening.

Man burde med andre ord la søkemotoren forstå hva vi vil frem til. Men dette er jo selvsagt relativt vanskelig. Hvordan skal maskiner vite at to forskjellige ord, f.eks "PC" og "datamaskin" betyr (noenlunde) det samme? Det gjelder altså å få samlet begreper som har samme mening. Ofte bruker man ontologier for å gjøre dette. Ontologier kan du lese mer om her.

Du kan også lese mer om Sematic Web her, eller kjøpe deg en bok om emnet, f.eks denne.

Jeg begynte med å prøve forklare hva sematic web er, men det er ikke så lett så jeg tror jeg avslutter med de linkene. Håper det hjalp noe ihvertfall :)

Du kan forresten også lage ontologier ved hjelp av programmer, Protege er et av de mest brukte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...