Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående automatgir på Audi A4 !?!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leo_: Jepp, viktig å skille mellom luftmengdemåler og luftmassemåler. Ofte er de forkortet LMM for luftmengdemåler og AMM for luftmassemåler

6363239[/snapback]

 

LMM kalles også k-jetronic eller mekanisk innsprut. Det er en membran koblet til en stang elns som beveger seg med luftstrømmen. På en finurlig måte så er det koblet til dysene. AMM kalles e-jetronic og er elektris innsprøytning. Den foregår ved at det er metalltråd som går igjennom luftrøret og i tråden eller den tynne stanga så går det en liten strøm. Jo mer luft det kommer, jo lavere temperatur er det i tråden og jo lavere blir resistansen i tråden. Og av U=RI så ser man at I blir større. Dette går videre til hjernen og hjernen regulerer hvor mye dysene åpner/lukker seg m.m. AMM er ikke mekanisk og inneholder derfor færre komponenter.

Lenke til kommentar

K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter.

 

H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja.

 

Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler.

Lenke til kommentar
For litt extra kraft i store bakker med automatgir, så kan du bare slippe og trø inn gassen kjapt (og holde den inne), så vil bilen automatisk gire ned.

6364485[/snapback]

 

På min kan jeg trykke pedalen helt inn, men så holder den turtallet oppe mens den kjører, men hvis jeg presser pedalen enda mer og da er det som det er en fjær baki pedalen, så går den bare noen centimeter inn, så girer den ned og får turtallet opp på 4000rpm på 0 sekunder... nesten :!:

Lenke til kommentar
K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter.

 

H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja.

 

Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler.

6366532[/snapback]

 

H-jetronic ja... lurer på hvor jeg har e-jetronic fra... :hmm:

Lenke til kommentar
K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter.

 

H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja.

 

Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler.

6366532[/snapback]

 

H-jetronic ja... lurer på hvor jeg har e-jetronic fra... :hmm: Hadde vært interessant hvis du hadde limt inn systemforklaringene

6367269[/snapback]

Endret av espkul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...