KristianF Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 For litt extra kraft i store bakker med automatgir, så kan du bare slippe og trø inn gassen kjapt (og holde den inne), så vil bilen automatisk gire ned. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Nei. Du bare gir mer gass, det hjelper ikke å slippe gassen først. Trår du gassen i dørken vil du aktivere kick-down uansett hva du gjore like før. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Leo_: Jepp, viktig å skille mellom luftmengdemåler og luftmassemåler. Ofte er de forkortet LMM for luftmengdemåler og AMM for luftmassemåler 6363239[/snapback] LMM kalles også k-jetronic eller mekanisk innsprut. Det er en membran koblet til en stang elns som beveger seg med luftstrømmen. På en finurlig måte så er det koblet til dysene. AMM kalles e-jetronic og er elektris innsprøytning. Den foregår ved at det er metalltråd som går igjennom luftrøret og i tråden eller den tynne stanga så går det en liten strøm. Jo mer luft det kommer, jo lavere temperatur er det i tråden og jo lavere blir resistansen i tråden. Og av U=RI så ser man at I blir større. Dette går videre til hjernen og hjernen regulerer hvor mye dysene åpner/lukker seg m.m. AMM er ikke mekanisk og inneholder derfor færre komponenter. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter. H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja. Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler. Lenke til kommentar
AudiA4 Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 For litt extra kraft i store bakker med automatgir, så kan du bare slippe og trø inn gassen kjapt (og holde den inne), så vil bilen automatisk gire ned. 6364485[/snapback] På min kan jeg trykke pedalen helt inn, men så holder den turtallet oppe mens den kjører, men hvis jeg presser pedalen enda mer og da er det som det er en fjær baki pedalen, så går den bare noen centimeter inn, så girer den ned og får turtallet opp på 4000rpm på 0 sekunder... nesten :!: Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter. H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja. Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler. 6366532[/snapback] H-jetronic ja... lurer på hvor jeg har e-jetronic fra... Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) K-Jetronic har en tallerkenplate på en svingarm som er direkte koblet til stemplet i bensinfordeleren. Mekanikken er meget enkel i teorien, men krever mange bevegelige komponenter. H-Jetronic har varmetråd eller varmetape som kjøles av luftmassen ja. Ellers kunne jeg sikkert limt inn noen av systemforklaringene jeg skrev på fagskola om virkemåten skulle være interessant. Det er vel heller lite interessant, men vi fikk i alle fall fram hvorfor en gammeldags luftmengdemåler er dyrere enn en moderne luftmassemåler - flere og bevegelige deler. 6366532[/snapback] H-jetronic ja... lurer på hvor jeg har e-jetronic fra... Hadde vært interessant hvis du hadde limt inn systemforklaringene 6367269[/snapback] Endret 23. juni 2006 av espkul Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kan se hva jeg finner etter ferien. Om ønskelig/om jeg gidder kan jeg sikkert skrive litt om systemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå