nokia4life Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hei, Har TDI motor på bilen og automatgir uten tiptronic... men: på kassa står det ved spaken P R N D 3 2 1..... Er det meninga eller at det går ann å gire fra 1 og så oppover bare ved å skyve spaken oppover? Har prøvd det så vidt...må vite at det ikek er skadelig for kassa....mn den reagerer ikke så nøyaktig....den vil ikke alltid høre på meg Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er helt normalt å gire med spaken.Gir så mye du vil. Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Det er helt normalt å gire med spaken.Gir så mye du vil. 6073205[/snapback] Men hvorfor vil den ikke alltid høre på meg da? for høyt turtall?... Eller er den bare sånn? Endret 10. mai 2006 av nokia4life Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Bumpy....Bumpy... Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har du lest i instruksjonsboka om automatens virkemåte? Slike ting BØR jo stå der.. Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 hei trodde det var bare å sette gir i D posisjon og kjøre jeg.. Hei, Har TDI motor på bilen og automatgir uten tiptronic... men: på kassa står det ved spaken P R N D 3 2 1..... Er det meninga eller at det går ann å gire fra 1 og så oppover bare ved å skyve spaken oppover? Har prøvd det så vidt...må vite at det ikek er skadelig for kassa....mn den reagerer ikke så nøyaktig....den vil ikke alltid høre på meg 6073186[/snapback] Lenke til kommentar
underground Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det er ikke noe farlig å gire med automat nei. F.eks hvis du skal kjøre nedover lange bakker kan du sette den i 3 gir istedenfor D. Ved å gjøre dette sparer du bremsene på bilen fordi motoren vil bremse. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Stilling 1: Kassa benytter kun 1. gir. Stilling 2: Kassa benytter 1. og 2. gir. Stilling 3: Kassa benytter 1. 2. og 3. gir. Stilling D: Kassa benytter alle 4 gir forover. Ligger du på 4. gir og napper spaken til 3 vil kassa gire ned til 3. gir. Det samme gjelder resten av stillingene, MEN... Den vil IKKE gjøre en skadelig nedgiring, f.eks. rett fra 4. til 1. gir. River du spaken til 1 vil den gire nedover til turtallet blir ganske høyt, for så å bli værende i det aktuelle giret, til ev. farta senkes. Da vil den fortsette å gire ned. Setter du spaken i 1 og gir full gass, vil den ikke gire opp, men øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Setter du spaken i 2 og gir full gass, vil bilen akselerere til høyt turtall på 1. gir, så gire til 2. gir og øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Hjalp dette? Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Stilling 1: Kassa benytter kun 1. gir.Stilling 2: Kassa benytter 1. og 2. gir. Stilling 3: Kassa benytter 1. 2. og 3. gir. Stilling D: Kassa benytter alle 4 gir forover. Ligger du på 4. gir og napper spaken til 3 vil kassa gire ned til 3. gir. Det samme gjelder resten av stillingene, MEN... Den vil IKKE gjøre en skadelig nedgiring, f.eks. rett fra 4. til 1. gir. River du spaken til 1 vil den gire nedover til turtallet blir ganske høyt, for så å bli værende i det aktuelle giret, til ev. farta senkes. Da vil den fortsette å gire ned. Setter du spaken i 1 og gir full gass, vil den ikke gire opp, men øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Setter du spaken i 2 og gir full gass, vil bilen akselerere til høyt turtall på 1. gir, så gire til 2. gir og øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Hjalp dette? 6079832[/snapback] Hjalp som bare faen ! Men har et spørsmål til... Her borte er det en lang bakke som er litt bratt, mn ikke så veldig... De fleste bilene mister farten i 3 giret hvis de ikke kjører ordtentlig turtall før girskifte... Så jeg kommer nederst i bakken... Og holder gassen helt i bånn, så gir den et lite "rykk" og så kjører den oppover, turtall ligger konstant på 3000 rpm og farten øker sakte.... i samme gir..... Meninga at den skal være så treiiiiig? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 jepp. kraftuutaket går ikke rett på girkassa, men gjennom en momentomformer. Denne tar av momenttoppene slik at du ikke raser aut. kassa. Dette er helt normalt (på VAG iaf.) Jeg med min A6 2,5TDI Q Trip er tregere fra 0-40meter en min andre bil, en Transporter 1,9TDK manuell. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 3krpm hørtes litt lite ut. Kan være du har noe feil. Prøv å kjøre den litt hardt, gi full gass og akselerer hardt og se om det endrer seg. Om ikke hadde det kanskje vært på sin plass å få sjekket feilminnet. Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 3krpm hørtes litt lite ut. Kan være du har noe feil. Prøv å kjøre den litt hardt, gi full gass og akselerer hardt og se om det endrer seg. Om ikke hadde det kanskje vært på sin plass å få sjekket feilminnet. 6085586[/snapback] På vanlig strekninger drar den godt nok til å være 1,9 TDI og auto... Da trekker den framover og skifter gir og drar bortover....! Men bare i den oppoverbakken så forekommer det problemet som jeg nevner lenger opp. Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Heisann, alle sammen.... Var på service idag....de tror det er feil med luftmassemåler, de sa at når de testa bilen så dro'n så jævlig dårlig iforhold til det den skal .....skal få ny time og få satt den inn..... Ellers så var det bare noe pakninger og sånt Men er det mye jobb å gjøre det selv? Hvor er den sånn ca.? OG hvor mye koster den? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Koster rundt en lapp tror jeg, skiftes på 5-10 minutter. Sitter ved luftinntaket til motoren, rett innenfor ren-siden av filteret Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Koster rundt en lapp tror jeg, skiftes på 5-10 minutter.Sitter ved luftinntaket til motoren, rett innenfor ren-siden av filteret 6320621[/snapback] Kan den skiftes selv eller?....uten å tukle for mye med motoren? eller andre ting? Lenke til kommentar
otis Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg har hørt/lest snakk om at den koster 4500,- for en ny LMM og ikke bare 1000,- men det kan godt hende at jeg har hørt/lest feil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg har hørt/lest snakk om at den koster 4500,- for en ny LMM og ikke bare 1000,- men det kan godt hende at jeg har hørt/lest feil. 6359515[/snapback] Kommer sikkert an på hvilken motortype det er til Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Luftmassemålere koster til de fleste biler (fabrikknytt) mellom 2 og 4.000 kroner, avhengig av bil/motortype o.l. Det er iallefall det jeg har erfart Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Kan forveksles med luftMENGDEmåler som gjør mye av det samme, men som er mindre nøyaktig. Den har flere komponenter og bevegelige deler og der derfor dyrere. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Leo_: Jepp, viktig å skille mellom luftmengdemåler og luftmassemåler. Ofte er de forkortet LMM for luftmengdemåler og AMM for luftmassemåler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå