Gå til innhold

QXL og SVINDEL


ekren

Anbefalte innlegg

Får statig inntrykk av at det foregår svært mye svindel i forbindelse med bærbare pc'er, spesielt mye formidlet via qxl. Vet ikke om dette stort sett gjelder bærbare pc'er, eller om det er generelt for andre ting som selges der også.

 

Kan QXL fraskrive seg alt ansvar i disse stadig flere svindelsakene, eller burde man kunne stille større krav til selgere på qxl, og at qxl må sjekke opp litt grundigere..

 

Tenker typisk på disse som selger 5-15 laptop's, og enten krever forskuddsbetaling, (og kjøper får aldri noe), eller kanskje postoppkrav, - der de sender en eske med skrot i for 15000...

 

Blir stadig mer skeptisk til QXL og deres oppfølging i sånne saker - får inntrykk av at det foregår SVÆRT mye økonomisk svindel for tiden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QXL er nok ikke ansvarlig for det nei. Det blir som om hardware.no skulle vært ansvarlig hvis noen ble svindlet på bruktmarkedet. Dette er en sak mellom kjøper og selger.

 

Jeg vil si at kjøper selv har et ansvar når det gjelder dette. Betaler man forskudd til en du ikke vet hvem er, så kan man ha det så godt.

 

Betal aldri forskudd, så går alt så meget bedre :smile:

Og kjøp fra seriøse aktører. Hvis en bærbar blir lagt ut veldig rimelig, så er det grunn til mistanke.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-10-04 17:30 ]

Lenke til kommentar

Kjøp med postoppkrav. Be om å få se innholdet og evt. fyre opp den bærbare før du betaler på posten. stikker du innom postkontoret utenom den vanlige rushtrafikken går det sikkert bra. Uansett sjekk innholdet før du forlater posten så står du sterker om det skulle være no juks og fanteri.

 

har selv handla bærbar på qxl og det gikk veldig greit.

Lenke til kommentar

har selv blitt lurt på qxl, da var det noen som solgte et "konkursbeholdning" av digitale kamera (ixus), gikk fem på og ble 3500,- fattigere......fant ut i ettertid hvem vedkommende var, og han hadde et strafferegister som var langt som et vondt år. har politianmeldt saken, men han vet vel hvordan det noske rettsystemet fungerer, så jeg regner med at pengene er tapt (det var forresten 22 andre som gikk i samme fella)

 

mener det er trygt å handle av personer som har positive karaterer, men er mye mer skeptiske til forl som ikke har solgt noe før..

 

mvh

morten

Lenke til kommentar

Ble forsøkt lurt en gang jeg også, på noe jeg solgte!!

 

Sendte en minidisk til en fyr i oppkrav og allerede dagen etter mente han på at han hadde fått den og begynte å klage over at den ikke stemte overrens med mine beskrivelser.

 

Hadde ikke fått inn noen penger på kontoen og sporet pakken med posten og det viste seg at den ikke hadde kommet fram!! Han påsto fortsatt at jeg hadde lurt ham, sendte bilde av en annen minidisk til og med og krevde at jeg skulle betale tilbake pengene og så skulle han sende mden tilbake....når jeg nektet truet han til og med med politiet..(her snakker vi mentalpasient!!)

 

Hehe, rimelig tafatt forsøk spør du meg!! :wink:

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Ved kjøp av bærbare over nett er det mange ting man må passe på. Prøv å kjøp en maskin av en som bor i samme område som deg, slik at du kan møte han og se på maskinen. Betal aldri forskudd (skulle du være selgeren, ikke send maskina fra deg uten å ha en garanti på at du faktisk vil få pengene dine etter handelen, postoppkrav er en fin ting).

 

Personlig synes jeg ikke at prisene på brukte bærbare er så mye lavere enn nye bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt bærbare via QXL to ganger, og begge gangene har det fungert helt flott. En maskinen var ikke tatt ut av esken engang og jeg betalte under halv pris. Den andre var brukt i ca 1/2 år, og jeg sparte en god del på den og.

 

Så man _kan_ gjøre kupp der, men det nå heller sjelden ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 17:51, skrev Stonescream:

Kjøp med postoppkrav. Be om å få se innholdet og evt. fyre opp den bærbare før du betaler på posten. stikker du innom postkontoret utenom den vanlige rushtrafikken går det sikkert bra. Uansett sjekk innholdet før du forlater posten så står du sterker om det skulle være no juks og fanteri.


 

postoppkrav er fett nok, men har selv spurt på posten før jeg hentet en pakke til 4000,- (vapochill) om jeg kunne få sjekke at innholdet var riktig.. niks, det kunne jeg bare glemme. det hadde ikke de noenting med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 23:21, skrev mad_arab:

Og glem ikke at 70% av de bærbare som selges privat er stålet....


 

Hvor har du det tallet fra?

 

Bruk karakter-systemet. En person med bare bra karakterer vil neppe prøve å ødelegge profilen sin.

Svindlere vil det alltid være, i alle sammenhenger. QXL er ikke noe værre enn andre. Bruk hodet, og ikke minst sund fornuft. Folk som prøver å svindle på den måten er neppe spesielt intelligente. Å finne ut hvem som har svindlet deg etter en mislykket handel er skjelden et problem. Og ved en annmeldelse vil svindleren sitte igjen med skjegget i postkassa pga. alle bevis. Så som jeg sa, slike svindlere er neppe svært smarte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 08:32, skrev JohnnyKnoxwille:




Hvor har du det tallet fra?


Bruk karakter-systemet. En person med bare bra karakterer vil neppe prøve å ødelegge profilen sin.

Svindlere vil det alltid være, i alle sammenhenger. QXL er ikke noe værre enn andre. Bruk hodet, og ikke minst sund fornuft. Folk som prøver å svindle på den måten er neppe spesielt intelligente. Å finne ut hvem som har svindlet deg etter en mislykket handel er skjelden et problem. Og ved en annmeldelse vil svindleren sitte igjen med skjegget i postkassa pga. alle bevis. Så som jeg sa, slike svindlere er neppe svært smarte.


 

De som blir svindlet er vel neppe særlig smartere en de som svindler......

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig aldri lurt å betale noe på forskudd - den er rimelig grei, men er ikke alltid like lett når personen du evnt. snakker med gir et veldig godt inntrykk, og er dreven på svindel. Hvis du da får tilsendt en pakke i postoppkrav, og det viser seg at den inneholder skrot er det ikke så veldig greit..

 

Sjansen for å få tilbake pengene sine hvis vi snakker om en svindler med rulleblad på 30 sider er vel kanskje ikke den helt store - stiller hvertfall langt nede på lista hvis personen blir dømt til å betale tilbake penger..

 

Jeg tok bare saken opp fordi jeg synes det er veldig synd at det har blitt så mye slik svindel - har hørt om alt for mange tilfeller nå, spesielt på bærbare pc'er som "dumpes" ut..

 

Skjønner jo at folk som svindler benytter seg av muligheten en slik nettauksjon gir - spesielt innenfor lettsolgte varer som pc'er.

 

Det som er synd at det ikke på noen måte er mulig å sjekke varen før man betaler i de tilfellene der det ikke er snakk om noen vare. Gjør at jeg hvertfall vil ha problemer med å kjøpe noe via qxl i framtiden med mindre jeg får et overbevisende inntrykk av selger, og det ikke dreier seg om store beløp. Først da vil jeg ta sjansen på postoppkrav - forhåndsbetaling er selvfølgelig fullstendig utelukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...