reidar76 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Denne dingsen kan du putte opptil 4 cf kort i og den vil oppføre seg som en vanlig disk. 6514503[/snapback] En slik har jeg definitivt lyst på. Det står at den er standard 3,5" og kan både tilkobles PATA og SATA (men ikke samtidig). Produsenten skriver at hastigheten er avhengig av hvilke CF-kort man bruker. Med 150x kort oppnår man 50-55 MB/s. Man må bruke 2 eller 4 CF kort av samme type og størrelse (ikke 1 eller 3 kort). Prisen er 17800 yen inkl. skatt og frakt, dvs. ca. 3200,- kroner (uten CF kort) etter dagens kurs. Vel dyrt synes jeg. Med en slik og 4 GB CF av god kvalitet (koster vel 1000,- pr. stk.), får man altså akseptabel overføringshastighet, lynrask aksesstid og totalt 16 GB disk. Dvs. nok til Windows og programmer. Data kan man plassere på nettverket og dermed kan man f.eks. få en musestille Media Center PC i stuen. Konklusjon: Prisen er enda noe stiv, men om et års tid er nok dette høyst aktuelt. Her er lenken til den oversatte versjonen av nettsiden (samme lenke som eggi la inn): http://translate.google.com/translate?hl=e...microsoft:nb-NO Endret 18. juli 2006 av reidar76 Lenke til kommentar
eggi Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Japansk yen/norsk krone , så 17800 yen blir vel da ca. 960 kroner? koble fire av disse i raid0 så begynner det å skje noe Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 noen som har prøvd scandisk extreme 3 cf kort? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) kan de som har prøvd cf kort legge ut resultatet her slik at vi får se hva de forskjellige kortene yter. jeg kjøpte nettop 1 lexar 1gb 133x kort for å sjekke hva det yter. så kan vi få luket ut de som yter dårlig ihvertfall. edit: link: 1gb 133x Endret 18. juli 2006 av eXa Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Japansk yen/norsk krone , så 17800 yen blir vel da ca. 960 kroner? koble fire av disse i raid0 så begynner det å skje noe 6515033[/snapback] Beklager min feil. Jeg må ha sett blingset når jeg tittet i kurslisten. 17800 yen blir 963 kroner etter dagens kurs. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Sukk. Nå trodde jeg at jeg skulle finne ut hvor gode to forskjellige minnekort er, så viser det seg at minnekortlesern er en stor begrensning i forhold til hva kortene er gode for. Jeg brukte DENNE kortleseren. Jeg testet to av DISSE kortene, og de scoret som antatt likt. 3MB/s leseytelse i HD Tach og 0.8ms aksess. Så testet jeg DETTE kortet, og det ga like rask(treig) leseytelse som Kingston-kortene, men aksesstid på 2ms. Ved manuell kopiering av en 800MB-fil inn på Kingston-kortet fikk jeg ca 2MB/s skrivehastighet. Jeg antar kortleseren her er en stor flaskehals, så det var skuffende å ikke finne ut hva disse kortene er gode for, da jeg har dem for hånden. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Finnes desverre mange dårlige kortlesere der ute. Selv om en enhet er av type USB 2.0 kan de kjøre på 12Mbit/s hastighet fortsatt. Vært ut for slike jeg har kjøpt på Clas Ohlson en gang. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Sukk. Nå trodde jeg at jeg skulle finne ut hvor gode to forskjellige minnekort er, så viser det seg at minnekortlesern er en stor begrensning i forhold til hva kortene er gode for. Jeg brukte DENNE kortleseren. Jeg testet to av DISSE kortene, og de scoret som antatt likt. 3MB/s leseytelse i HD Tach og 0.8ms aksess. Så testet jeg DETTE kortet, og det ga like rask(treig) leseytelse som Kingston-kortene, men aksesstid på 2ms. Ved manuell kopiering av en 800MB-fil inn på Kingston-kortet fikk jeg ca 2MB/s skrivehastighet. Jeg antar kortleseren her er en stor flaskehals, så det var skuffende å ikke finne ut hva disse kortene er gode for, da jeg har dem for hånden. 6521480[/snapback] du har ikke testet de med cf-ide adapter da? lyst å låne meg de så jeg kan teste? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 3MB/s tilsvarer jo ca 24mbps, så en USB1.1-leser forkledd som en USB2.0-leser er det ikke. eXa, sorry, de tre kortene tilhører min far og hans Canon EOS 30D som han bruker til semiproff fotografering. Når han i tillegg bor i Trondheim og jeg i Oslo tror jeg det blir litt vanskelig. Hadde det vært mine, og du bodde i Oslo kunne jeg godt ha stått til rådighet. Lenke til kommentar
eggi Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Playmo, jeg kan sende deg en CF-IDE adapter hvis du vil, så kan du se om de yter bedre. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) 3MB/s tilsvarer jo ca 24mbps, så en USB1.1-leser forkledd som en USB2.0-leser er det ikke. 6521570[/snapback] Vet det, men husk at en 12Mbit/s leser fortsatt kan være en USB 2.0 leser. En 2.0 enhet kreves ikke å kjøre på 480Mbit/s. Og USB har ikke 1 til 1 bit overføring, så du krever vel ~30Mbps for å få de hastighetene du har. Uansett så er mange av de USB kortleserene basert på en kombinert alt-i-et-chip (billigste det vettu) med kortlesesignalering usb protokolstack og usb signalering i ett. De bruker å være dårlig klokket med svært lav intern klokkehastighet. Har selv kjørt USB på en liten AVR chip som egentlig ikke har USB hardware, men brukte I/O porter og strakk USB spec'en svært langt for å klare det Uansett vil jeg mene at en USB kortleser er feil vei å gå og du bør satse på en CF-IDE adapter. Endret 19. juli 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Playmo, jeg kan sende deg en CF-IDE adapter hvis du vil, så kan du se om de yter bedre. 6521585[/snapback] Takk for tilbudet, men jeg bor som sagt i Oslo, og jeg er hos min far i Trondheim kun i dag. Han trenger minnekortene. De CF/IDE-adapterene får jeg kjøpt temmelig billig, så jeg lurer på om jeg skal ta en råsjangs og kjøpe inn adaptre, RAID-kort og minnekort. Hadde vært fint til en HTPC. Spørs bare om 4GB (4x1GB CF) holder til XP og de vanligste progs, eller om man bør/må opp på 4x2GB CF. XP Media Center tar vel en del større plass enn XP, så der kan 4GB bli lite. Endret 19. juli 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
eXa Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 tror jeg ville satset på 2gb kort. så har du litt å gå på til små programmer og sidevekslings fil og sånnt! Lenke til kommentar
kallis Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 XP kan krympes til under 1GB (under 512MB hvis du virkelig står på). 6201643[/snapback] hm! har xplite som jeg brukt på en del, men får ikke ut så mye mer enn 100-200mb. hvordan får du det under 1gb og 512mb? (!!) Lenke til kommentar
ksaether Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Heisann Dette må jo være noe for dere: http://www.digi.no/php/art.php?id=311987 3 slik og du har 120MB/s skrive/les. Burde vel holde :-) -kristian Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 De kortene er jo så svindyre at de ikke er så fristende likevel. 2000kr for bare 2GB. Til sammenligning får man andre 2GB-kort for under 400kr. http://www.amobil.no/artikler/tilbehor/com...som_suser/27844 Får håpe andre produsenter følger etter og lanserer like raske kort til mer fornuftige priser. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Virker som de kortene må bruke den spesiallagde adapteret for å oppnå slike hastigheter. Jeg tipper at det ikke er så raskt hvis du setter det i en vanlig leser. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 40MB/s er jo også over det man får fra eksterne disker via USB 2.0, selv om diskene klarer mer. 30MB/s er vel standard hastighet fra ekstern USB2.0-disk, og da er det enten USB-kontroller i PC eller i diskkabinettet som begrenser. Tviler på at man vil oppnå noe i nærheten av 40MB/s gjennom en standard kortleser, noe apstein er inne på. Men er det noen som har sett bevis på at CF/IDE-adapterene ikke har noen problem med hastigheten på kortene, så lenge kortene støtter DMA? Det er det som bekymrer meg mest, å eventuelt skulle blåse av masse penger for å så finne ut at CF/IDE-adapterene ikke klarer å levere mer en ~5MB/s hver. Lenke til kommentar
eggi Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 CF/IDE adapteren er jo kun en overgang, compact flash er jo direkte kompatibelt med IDE så den skulle ikke by på problemer. Jeg går og venter på noen IDE/SATA adaptere, disse derimot behandler signalet så da regner jeg med at iallefall aksess tiden øker litt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Det var raske brikker. Jeg skulle ønske at noen hadde funnet en måte å koble de samme på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå