Gå til innhold

Koble sammen flash-brikker og få rask disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok det er lurere å satse på ja, skulle akkurat til å foreslå det. Kingston Elite Pro er gode og stabile brikker, og så har de Ultimate som er enda raskere, men en del dyrere.

Er disse Samsung-brikkene testet i kortleser også, eller bare i CF/IDE-konverter?

Det må da gå an å få en anstendig hastighet gjennom overgangen, så det høres merkelig ut med de Samsung-brikkene.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Tipper de Samsung brikkene går under CF "Standard" Som har en skrivehastighet på 1,5-5 MB/s og lesehastighet på 3,7-6 MB/s. Slike brikker passer best til ett kamera med jpeg komprimering på bildene. Kjøp fra en Norsk nettbutikk og returner hvis de ikke holder det de lover.

Lenke til kommentar

ouch. hadde den hatt bedre read\write hadde den gjort det bra men 14\6mbps sugde jo villt!

eneste positive var jo at den bruker lite strøm og er helt stille.

men må jo ha mange i raid for å få noe greit ytelse på det. tross den extremt lave hastigheten så klarte den så vidt å berge i land en del pga den lave access tiden.

edit: det sto under 200$ for 4gb opp mot 320$ for 8gb og nærmere 530$ for 16gb

jeg satser heller på cf kort jeg! lurer på om jeg skal prøve ett fra elkjøp....

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Elendig Read/Write på den disken ja. Men den gjorde det overraskende bra på i Web server testen. Var det bare jeg som ikke så prisen noe sted forresten?

6483456[/snapback]

Fra konklusjonen:

Fortunately, the drive isn't prohibitively expensive—4 GB versions are selling for under $200 online, with 8 GB models at about $320, and 16 GB flavors running closer to $530.

Testresultatene var jo svært variable, som forventet:

1. I noen tester var den rett og slett elendig. Noe som er et godt bevis for at testen er svært avhengig av overføringshastigheten ved les/skriv.
  2. I andre tester knuste den samtlige andre disker. Noe som er et godt bevis for at testen er svært avhengig av aksesstiden.
  3. I andre tester igjen var det liten forskjell. Det er et godt bevis på at hverken aksesstid eller overføringshastigheten har noe særlig å si.

Det jeg synes var mest spennende med artikkelen var å se hvilke tester som faller i hvilken av de tre kateogotiene.

At overføringshastigheten (les/skriv) suger i forhold til vanlige disker var ingen overraskelse. Det har hele tiden vært ganske klart at man raide mange flashdisker for å få opp denne delen av diskens ytelse.

Èn stor flash-disk på f.eks 8GiB har jeg hele tiden ment var en dårlig idè, men 4 stk à 2GiB i Raid0 er en langt bedre idè. Eller ennå bedre: 8 stk à 1GiB i Raid0.

Lenke til kommentar
Èn stor flash-disk på f.eks 8GiB har jeg hele tiden ment var en dårlig idè, men 4 stk à 2GiB i Raid0 er en langt bedre idè. Eller ennå bedre: 8 stk à 1GiB i Raid0.

6485140[/snapback]

Med tanke på ytelse ja, men pålitelighet? Jeg ville i hvert fall ikke hatt noe som helst data som jeg var det minste glad i på det raidsettet :)

Lenke til kommentar

Jeg testa en ide adapter med 2x4gb kort, det eneste som skjer er jo at du får opp to disker, en slave og en master. Det som var litt merkelig var at lese/skriv hastigheten gikk ned når det var to kort i en adapter.

Hvis cf kort skal benyttes som OS disk så tror jeg dem bør støtte DMA for å unngå høyt cpu bruk.

Lenke til kommentar
Jeg testa en ide adapter med 2x4gb kort, det eneste som skjer er jo at du får opp to disker, en slave og en master.

6488648[/snapback]

Det er jo forsåvidt som forventet. Spørsmålet er om de yter bedre i Raid0 enn individuellt. Dersom transfer-ytelsen ikke dobles av Raid0 så er det raid-kontrolleren og det at de må dele båndbredde og stykke opp tidsluker på IDE-bussen som skaper problemer. Ett CF-kort på hver IDE-buss er nok en fordel når det kommer til Raid0.

Synd at det ikke var DMA-støtte på kortet. Hvilken ATA/PIO-modus kjørte det i?

Lenke til kommentar

4gb kortene støttet kun PIO4, 1gb kortet støttet PIO4 og multi-word DMA2, men det var ikke noe forskjell på ytelse.

CompactFlash Specification Revision 3.0 hvis det kommer cf kort som støtter UDMA66 så begynner det å ligne noe.

De kortene som ser mest aktuelle ut for øyeblikket er enten:

Twinmos 140x eller Transcend 120x (PDF!)

Jeg har enda ikke sett noen tester av kort som faktisk yter det som er oppgitt, dette 150x kortet kommer jo veldig dårlig ut, så da er kanskje ikke 4.3 MB/s ikke så dårlig alikevel, til cf kort å være.

Lenke til kommentar

Jeg venter på noen sata-ide adaptere, da jeg har sata raid kontroller, så når dem kommer så får jeg iallefall teste hvordan 2 cf kort oppfører seg i raid.

Denne dingsen kan du putte opptil 4 cf kort i og den vil oppføre seg som en vanlig disk. Jeg leste test på et eller annet forum, husker ikke hvor i farten, og det ser ut som den bruker et eller annet raid oppset mellom cf korta, da han testa den med opptil 60MB/s hastighet.

Hvis jeg har kalkulert rett så koster den rundt 900-1000 kroner, I japan vel og merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...