Gå til innhold

Koble sammen flash-brikker og få rask disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JBOD = Just a Bunch Of Disk, eller noe sånt no. I windows-raid kalles det spanned, sikkert andre steder også.

Concatenation (JBOD)

Although a concatenation of disks (also called JBOD, or "Just a Bunch of Disks") is not one of the numbered RAID levels, it is a popular method for combining multiple physical disk drives into a single virtual one. As the name implies, disks are merely concatenated together, end to beginning, so they appear to be a single large disk.

In this sense, concatenation is akin to the reverse of partitioning. Whereas partitioning takes one physical drive and creates two or more logical drives, JBOD uses two or more physical drives to create one logical drive.

In that it consists of an Array of Independent Disks (no redundancy), it can be thought of as a distant relation to RAID. JBOD is sometimes used to turn several odd-sized drives into one useful drive. Therefore, JBOD could use a 3 GB, 15 GB, 5.5 GB, and 12 GB drive to combine into a logical drive at 35.5 GB, which is often more useful than the individual drives separately.

JBOD is similar to the widely used Logical Volume Manager (LVM) and Logical Storage Manager (LSM) in UNIX and UNIX-based operating systems (OS). JBOD is useful for OSs which do not support LVM/LSM (like MS-Windows, although Windows 2003 Server, Windows XP Pro, and Windows 2000 support software JBOD, known as spanning dynamic disks). The difference between JBOD and LVM/LSM is that the address remapping between the logical address of the concatenated device and the physical address of the disc is done by the RAID hardware instead of the OS kernel as it is LVM/LSM.

One advantage JBOD has over RAID 0 is in the case of drive failure. Whereas in RAID 0, failure of a single drive will usually result in the loss of all data in the array, in a JBOD array only the data on the affected drive is lost, and the data on surviving drives will remain readable. However, JBOD does not carry the performance benefits which are associated with RAID 0.

Note: Some Raid cards (Ex. 3ware) use JBOD to refer to configuring drives without raid features including concatenation. Each drive shows up separately in the OS.

Edit: Wiki

Endret av arnbju
Lenke til kommentar
hm. Har hele tiden lurt på hvordan det funker med 2 cf kort på adapteren min. den har jo tilkobling for 2 stk. leste på en annen(som er lik som min) at den støtter forskjellige størrelser. så hvis man kobler på ett på 8mb og ett på 32mb så blir det 1 på 40mb... lurer på hva det gjør med lese\skrivehastigheten?

6364470[/snapback]

Jeg mener jeg så noen som fikk mye høyere lese/skrivehastighet. Ca. 2x når de brukte 2 kort i samme adapter, men det var ikke noen bilder av adaptere deres, så det kan være at de brukte noen andre adaptere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå er vel de fleste minnepinnene ganske treige?

Mye dyrere vil jeg tro og så ser ikke helt vitsen....

6364365[/snapback]

PSdata har tilbud på disse , det må vel være det kjappeste flash minne som er på markedet? så hvis det funker med en USB2.0 til sata adapter og en har et hoved kort med 4-6 sata porter som støtter raid0, eller evt. egen raid kontroller, så burde det gå unna?

Lenke til kommentar
Nå er vel de fleste minnepinnene ganske treige?

Mye dyrere vil jeg tro og så ser ikke helt vitsen....

6364365[/snapback]

PSdata har tilbud på disse , det må vel være det kjappeste flash minne som er på markedet? så hvis det funker med en USB2.0 til sata adapter og en har et hoved kort med 4-6 sata porter som støtter raid0, eller evt. egen raid kontroller, så burde det gå unna?

6428654[/snapback]

je det burde det. men usb til sata her jeg ikke sett.

30mb les ok det. de jeg skal kjøpe er på 22,5mb.

jeg har både pci raid kort, cf-ide adapter og sata-pata overgang for å se om de funker på sata. eneste jeg trenger er de dyreste delene nemlig cf kortene.

Lenke til kommentar
Eller en liten feil som har sneket seg inn i Hardware sin test. Jeg tror det ikke før jeg får testet det selv.

6428971[/snapback]

uansett så var brikkene såppas treige at de ikke er noe å satse på. latencyen virket veldig rar. men lese\skriv virket realistiske men for lave(for lave for os bruk)

Lenke til kommentar

Med disse får du livstid garanti, sikkert greit å ha når dem skal brukes til OS disk, så kan en bare bytte dem etterhvert som de blir "oppbrukt" :)

USB 2.0 til sata adapter , men de er vel i utgangspunktet laget for å koble en sata enhet til usb porten, funker den motsatt også mon tro?

*Leif

Endret av eggi
Lenke til kommentar

I dag fikk jeg 2x4gb cf minne, disse var oppgitt til å være 150x, link.

Jeg testet dem med en cf-ide adapter, som jeg plugga rett i hovedkortet, link.

Kortene ble formatert med fat32/standard tildelingsstørrelse.

Resultat fra HDtach:

Samsung CF/ATA 05/11/15

Random access: 0.3ms

CPU utilization: 52%

Burst: 4.1 MB/s

Avr. read: 4.1 MB/s

Dette er jo ikke i nærheten av 22.5 MB/s , kan det være noe med oppsettet mitt som er galt? De andre IDE diskene yter som normalt ved test.

I manualen til cf/ide adapteren så står det: support DMA-33 transfer mode, kan det ha noe å bety?

Vil gjerne være sikker på at jeg har testa dem rett før jeg "hudfletter" selgeren.

Lenke til kommentar

whoa! press de intill øret! klarer du å høre noe, en surrelyd eller noe sånnt? høres ut som om det er microdrive cfkort du har fått og de er ikke akkuart kjappe for å si det sånn! dog kan den lave access tiden tilsi at du ikke har fått det!

da skal jeg holde meg unna de! har sett på noen andre 150x kort jeg!

Lenke til kommentar

Nå har jeg testa dem i 2 ulike maskiner og med 2 ulike cf/ide adaptere og kan vel konkludere med at disse korta er vel nærmere 30x hastighet og langt fra 150x.

Prøvde også å formatere med ntfs, men det gjorde ikke noe utslag.

Når jeg testa dem med kortleser så fikk jeg litt merkelig resultat, 1.0 MB/s og 6ms, nøyaktig det samme som mine gamle 256mb SD kort, kan vel tyde på at det er kortleseren som er flaskhals?

Tror ikke jeg tar sjansen på å sende dem i retur, uansett så er 500 kroner for 4gb cf ikke så veldig dyrt, de vil vel funke ok i et digital kamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...