aspstein Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Har lurt veldig på akkuratt dette selv, men tanken jeg var inne på var om det gikk an å få vanlige usb minnepinner som logiske disker i windows, og på den måten sette dem opp i RAID og så bruke feks et kloningsprogram for å legge inn hele OSet. Såvidt meg bekjent er ikke XP spesiellt villig til å gjøre på sticks, mener å ha lest at sticks fåes i høyere hastigheter en CF kort (men at det pr d.d. ikke er mulig å kjøre disse i raid). 6191944[/snapback] Nei tro meg jeg har prøvd, men en kompis av meg får til å boote på en enkel stick. Men RAID..... Må bare finne noen som selger noen av disse freshe cf adapterene til en rimelig pris. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 må du ha sata? ide leserene er billige! Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Jeg så også på det. På Ebay kan du plukke opp slike for nesten ingenting. Men vil de leserene med plass til 2 CF kort være raskere enn de som bare har plass til ett? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 jeg aner ikke åssen det der funker. kan se om jeg blir noe klokere når jeg får mine! Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 jeg aner ikke åssen det der funker. kan se om jeg blir noe klokere når jeg får mine! 6192589[/snapback] Har du kjøpt adaptere med plass til 2 cf kort? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 ja 1414141414 6194162[/snapback] Kult, tester du med både 1 og 2 brikker da og gir oss resultatene her? Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 noen som har fått det til å funke? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 jeg har ingen brikker enda, ei heller penger. men så fort jeg får kjøpt så skal jeg teste! Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Har sett litt på dette nå. Overganger fra CF til PATA koster ca $10 pr stk, men hvis du skal få opp ytelsen så må du ha en raidkontroller av et eller annet slag, og da går det fort en tusenlapp for en firekanals raidkontroller av grei kvalitet. Videre stoler jeg ikke allverdens på minnekort, så jeg ville nok hatt 4 CF-kort i RAID 5 eller RAID 10, avhengig av diskkrav. For Windows Vista: garantert RAID 5 på grunn av diskplass. så, vi må ut med ca 4000 kroner i 4 stk 4GB CF-kort, totalt sett i overkant av 5000 kroner. Takke meg til, jeg kjøper heller en Ultra320 SCSI kontroller og en 73GB 10krpm SCSI-disk, til en vesentlig lavere pris. Ja, jeg får vel faktisk to 73GB disker, og holder meg fremdeles under 5000 kroner. For meg lukter det av en mye bedre løsning. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) er ikke så skvetten av meg jeg da! så i første omgang blir det 2 kontrollere(10kr ikke 10$) og 2 4gb kort. bruker bare raid kontrolleren på hovedkortet. kjøper jeg kortene her til lands koster det nesten 2k for 2 4gb kort. men kjøper heller på ebay. de fleste går til rundt 100$ men er tolmodig så jeg satser på under 1000 for 2 funker det greit. dobler jeg opp. men da har jeg ok overførings hastighet( 80mb\s) men med 50ganger bedre latency enn scsi! edit: sjekket prisguiden litt nøyere. er jo bare 2 på psdata som koster under 1k lappen og de er ikke på lager. de er kun 66x og! så ebay er eneste alternativ! Endret 29. mai 2006 av eXa Lenke til kommentar
eXa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 oversett en litt viktig ting. begge hovedkortene mine har kun raid på sata. ikke pata... funker kontrollerene med pata-sata overgang tru? Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Vista får støtte for disker med flash-brikker påmontert som cache. Ingen produsenter er på markedet med slike hybrid-løsninger enda, men kommer nok snart... For entusiastene må vel flash være et feilspor? Mye raskere løsning med vanlige RAM-brikker (og et lite backup-batteri ved siden av :-) Produktet kom i fjor med 4GB limit, mulig det finnes noe bedre i dag... http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480 Produktinfo: Through GIGABYTE's custom intelligent controller, i-RAM acts like a regular SATA hard drive at theoretically 1.5Gb/s data transfer rate. By utilizing conventional DDR memory modules, i-RAM is outfitted with four 184-pin DIMM slots that will accept any DDR DIMM and support up to 4GB unbuffered / non-ECC memory. Most of all, the major issue of data lost after powering down is solved by i-RAM's backup battery which is charged by your system on the fly. Furthermore, the 4-level LED located in the lower left corner indicates the i-RAM battery capacity. Without mechanical elements of traditional hard disks, i-RAM's stunning performance coming from the nature of DRAM as storage medium benefits in massive storage access application such as video / audio capture & editing and 3D graphics design applications. i-RAM is the fastest storage device you have ever imagined ! Nå mangler det bare at noen lager et kort som kan ta en haug med gamle minnebrikker så man får dem brukt til noe fornuftig... Wintel Endret 29. mai 2006 av wintel Lenke til kommentar
eXa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 men iram koster 1000kr bare i seg selv. og så må man ha 4 1gb brikker i tillegg! blir dyrt! Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 eg har 4x512 brikker liggande, og I-RAM2 er ikkje noke dum ting da..skulle gjerne sett IRAM VS prosjekte dokka, i en test med 2GB som temp partisjon f.eks, eller 4GB som spill partisjon..skulle gjerne hatt noke sånt til EQ2:P da harddisk er treige greier.. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 en iram vil være mye bedre enn flash disker på den måten jeg setter det opp ihvertfal. enda lavere latency men også mye bedre overføringshastighet. 150mb\s på iram1 og 300mb\s på iram2 Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 en iram vil være mye bedre enn flash disker på den måten jeg setter det opp ihvertfal. enda lavere latency men også mye bedre overføringshastighet. 150mb\s på iram1 og 300mb\s på iram2 6200481[/snapback] Problemet med iram er at det bruker en sata tilkobling, mens det her er snakk om raid løsning over mange pata eller sata kanaler. Teoretisk så kan du få større overføringshastighet med et cf raid, men da snakker vi om mengder med adaptere og kort. Det beste var om iram kom med feks 4 sata tilkoblinger slik at du kunne sette opp 4 DDR minnebrikker i RAID. Da snakker vi........... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 nja med iram2 er jo overførings hastigheten 300mb\s du må da ha 15 133x cf kort i raid 1. og da er likevell ikke latencyen like lav! da er det mye bedre med iram! du kan og sette opp 2 iram i raid 1 og få hele 600mb\s da snakker vi! :o hvis penger ikke er problemet ser jeg ikke vitsen med cf kort (merk cf kort, ikke solid state generelt) Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 nja med iram2 er jo overførings hastigheten 300mb\s du må da ha 15 133x cf kort i raid 1. og da er likevell ikke latencyen like lav! da er det mye bedre med iram! du kan og sette opp 2 iram i raid 1 og få hele 600mb\s da snakker vi! :o hvis penger ikke er problemet ser jeg ikke vitsen med cf kort (merk cf kort, ikke solid state generelt) 6201215[/snapback] Hadde det bare vært enkelt å fått tak i disse iram kortene.... Sjekk ut denne videoen av en reboot med OSet på iram. video Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 nja med iram2 er jo overførings hastigheten 300mb\s du må da ha 15 133x cf kort i raid 1. og da er likevell ikke latencyen like lav! da er det mye bedre med iram! du kan og sette opp 2 iram i raid 1 og få hele 600mb\s da snakker vi! :o hvis penger ikke er problemet ser jeg ikke vitsen med cf kort (merk cf kort, ikke solid state generelt) 6201215[/snapback] Hadde det bare vært enkelt å fått tak i disse iram kortene.... Sjekk ut denne videoen av en reboot med OSet på iram. video 6201419[/snapback] hadde vært greit om datan startet så fort opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå