Gå til innhold

Koble sammen flash-brikker og få rask disk?

Anbefalte innlegg

@ Eggi:

Fikk du opp hastigheten igjen?

6602526[/snapback]

Ja, nå ser det ut som dem har stabilisert seg

6602561[/snapback]

Booter du maskinen fra CF kort nå? Hadde vært kjempeflott dersom noen som hadde testet oppstartstid på Ubuntu eller WinXP fra et CF kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd å boote fra CF enda.

Jeg leste på et annet forum at den typen CF-IDE adaptere som kobles til med kabel ikke støtter DMA, kan jo forklare hvorfor jeg ikke får samme hastighet med disse.

Her er min nye 1GB brikke:

iram.jpg

Jeg hadde et svakt øyeblikk og kjøpte meg 2x GC-RAMDISK

Testen over er med en 40$ brikke fra ebay, nå trenger jeg bare 7 slike til.

Lenke til kommentar

Ay caramba! Det der var saker. Har man penger å sløse bort så er det der en deilig liten sak. Kanskje litt risky med batteri som kan gå tomt over lengre nedetider osv, men det er ikke store kostnadene/bryderiet sørge for jevnlig backup av stusselige 8GB.

Når du har kjøpt deg i-RAM er det påkrevd å filme oppstartstid av Windows, samt loadetid i spill og lignende, og poste filmene her!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd å boote fra CF enda.

Jeg leste på et annet forum at den typen CF-IDE adaptere som kobles til med kabel ikke støtter DMA, kan jo forklare hvorfor jeg ikke får samme hastighet med disse.

Her er min nye 1GB brikke:

iram.jpg

Jeg hadde et svakt øyeblikk og kjøpte meg 2x GC-RAMDISK

Testen over er med en 40$ brikke fra ebay, nå trenger jeg bare 7 slike til.

6614536[/snapback]

Det der er ganske så fancy ja... Men det blir jo litt dyrt. Hvor lenge takler den at PC'en står uten strøm? Så ikke umiddelbart at batterikapasiteten var beskrevet noe sted..

Lenke til kommentar
PCI bussen gir jo strøm selv om ikke maskinen står på og det er lenge mellom hver gang det er over 15 timer strømbrudd skulle jeg tru, hvis du i tillegg har en ups så skal det vel gå bra.

6617127[/snapback]

Hvis det holder 15 timer, vil det jo si at man i praksis kan forvente 2-3 års oppetid. Og innen den tid har det jo uansett kommet noe bedre ;)

Kan ikke huske sist det var strømbrudd på over 3 timer..

Lenke til kommentar

Fikk testet en Twinmos 4GB 140x brikke idag. Den ligger rett under 22MB/s. Bruker leseren jeg nevnte i en tidligere post. Koblet til med standard IDEkabel, altså ikke en sånn leser som plugges rett i hovedkortet.

Men Ubuntu liker visst ikke denne brikken/adapteren. "Klarte ikke å lage filsystem" kommer opp som feilmelding under partisjoneringen. Mulig jeg gjør noe dumt, men den funker nå fint som disk i windows.

Edit:

Fikk installert Ubuntu greit på den etterhvert. Men under boot kommer det en kernel panic. Så da er jeg forsåvidt like langt.

Printout i tilfelle det skulle surfe innom noen som har vært borti problemet før:

[4294674.100000] Freeing unused kernel memory: 288k freed

conf/conf.d/resume: 1: Syntax error: "(" unexpected

[4294674.104000] Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!

[4294674.104000]

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Jeg syns jeg har lest 15 timer batteritid på i-RAM?

Da kan du ikke ha lange feriene akkurat. Hvis man derimot er flink til å ghoste til en boot-DVD+/-RW er det bare 15-20 min før man er oppe igjen når man kommer hjem fra ferie.

6617093[/snapback]

Som nevnt tidligere er det trolig skjelden man opplever strømbrudd på over 15 timer.

Ellers så er det vel langt raskere og enklere å ghoste til harddisk om man har det i maskina.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt ett stk av Extreme IV, bestilt et micro atx fra kontron med integrert CF support, spent på resultatene... Men det tar sin tid, hovedkortet må til usa for at heatpipe solution i kabinettet skal lages osv osv, sikkert ikke klart før nærmere jul.

Maskinen skal brukes som drivverk så behovet for voldsomme hastigheter er ikke der, men men. Siden jeg bare skal bruke ett kort tok jeg det, 40 MB per sec bør holde til normal bruk.

Innen jeg er "oppe" er vel denne tråden dypt dypt i arkivet, testet kortet i en jalla minnekort leser, fikk 2-3mb\s... flaskehals kan man si... Den medfølgende kortleseren får jeg ikke brukt pga stor fw plugg, har ikke adapter liggende...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er fangsten fra min jakt etter en stille harddisk

pict0002.jpg

Det jeg har lært er at det er like viktig med en god adapter som med et raskt cf kort.

Jeg kunne godt tenkt meg å testa en CF-SATA

adapter, men eneste frakt altenativet som kommer opp er ups express, da blir det vel dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev en forespørsel om alternativt billigere frakt til norge og fikk følgende svar:

"Dear Sir,

I will be happy to ship via USPS, Global Priority Mail. Shipping

estimate about $20.00. Thank you for your interest in our product.

Sincerely,

Kris"

rask hoderegning gir da en pris på ca. 200 kroner per adapter, med moms og frakt, hvis en bestiller 4 stykk. den blir dyr i forhold til ebay adapterene, men forhåpentligvis vil den være rask og pålitelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...