Gå til innhold

Colberts tale til(mot) Bush

Anbefalte innlegg

Stephen Colbert fra The Colbert Report snakker fra "his guts" til presidenten under "2006 White House Correspoddents Dinner"

HER

Om ikke annet, er han i hvert fall modig nok til å slenge dritt foran presidenten og en stor forsamling i 24 minutter.

Jeg, med mitt lave politiske deltaksnivå (null) koste meg med denne snutten, samtidig som jeg er litt forskrekket over at han tør.

Hva syns dere? Nok en person som tør å reise seg mot verdens mektigste mann uten å gjøre godt nok forhåndsarbeid, eller har han noe for seg?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke sett på "The Colbert report", men han var med i "The Daily Show With John Steward", og der blir Bush, og Bush-administrasjonen hengt ut på "dageligbasis". Colbert er ikke noe annet en komiker som liker å henge ut personer.

Men det er jo somregel et poeng i det de sier i disse programmene, men ofte er det mye tull også.

Lenke til kommentar

Ja, og som regel overdriver disse noe for mye, så troverdigheten deres ikke blir all verdens. Colbert er jo komiker da. Det er bare noe som ikke er helt morsomt når man står og fleiper åpenlyst om dønn seriøse temaer. Jeg følte meg flau på Colberts vegne når jeg så filmen, men samtidig er det ganske tøft gjort.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Ja, og som regel overdriver disse noe for mye, så troverdigheten deres ikke blir all verdens. Colbert er jo komiker da. Det er bare noe som ikke er helt morsomt når man står og fleiper åpenlyst om dønn seriøse temaer. Jeg følte meg flau på Colberts vegne når jeg så filmen, men samtidig er det ganske tøft gjort.

6071848[/snapback]

Ja, så den i går. Det er ekstremt morsomt egentlig. Særlig om man kjenner til de sakene/temaene han snakker om. Ha sa egentlig ting som mange mener, men ikke tør å si. Kan vel bare si "it was a joke" om de kommer etter ham. :)

Lenke til kommentar

The Colbert Report har en annen tone enn The Daily Show.

Colbert står frem som en veldig liberal person og støtter presidenten i alt og latterlig gjør det med å overdrive støtten til regjeringen og liberale standpunkt. Som er en annen type humor enn den åpenbare latterligjøringen av Bush-administrasjonen i The Daily Show.

I talen derimot gikk han i større grad over grensen i overdrivelsene for å klargjøre sitt standpunkt i politikken til Bush i større grad enn det han gjør i sitt TV-show, der han spiller som en "motpart" til Jon Steward. Som kanskje var det representantene forventet seg når de ba han fremtre :)

Lenke til kommentar

Dette var virkelig tøft gjort! I værste fall kan karrieren hans være over etter et slikt stunt.

Jeg mener i hvert fall at media og administrasjonen i usa trenger en reality check! Åpen kritikk av regjeringen i usa er ikke politisk korrekt og forekommer svært sjelden i amerikansk main stream media. I disse tider har komikere tatt på seg jobben som kritikere, for di er jo tross alt "bare komikere" og er harmløse.

Synd at det er gått så langt

Lenke til kommentar
Dette var virkelig tøft gjort! I værste fall kan karrieren hans være over etter et slikt stunt.

Jeg mener i hvert fall at media og administrasjonen i usa trenger en reality check! Åpen kritikk av regjeringen i usa er ikke politisk korrekt og forekommer svært sjelden i amerikansk main stream media.

6073158[/snapback]

Mitt inntrykk er at det forekommer hele tiden.

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet er det nok av i usa. Problemet er at den politiske og finansielle eliten er det samme. Media er big business og har den største lobbygruppen i USA. Klart det forekommer kritikk i amerikansk mainstream media, men det glattes fort over av andre nyheter med mer underholdningsverdi slik at de mest ubehagelige nyhetene går fort i glemmeboken. Det må jo gis en illusjon av at media gjør jobben sin (tjener folket til folkets beste), men fakta er at media ikke svarer til folket men til aksjonærene.

Vil på det sterkeste anbefale denne dokumentaren hvis du vil lære mer om denne dynamikken og få gode eksempler på påstandene.

Her er hjemmesiden til filmen

Disse to filmene analyserer samme problemet: Manufacturing Consent og Outfoxed

Les anmeldelsene på amazon for å danne dere et bilde av hva det går i.

Lenke til kommentar

Vil først av alt bare si det var litt morsomt at tilfeldigvis Smoothie, JBlack og Klilleng som postet 3 poster etter hverandre om hvorvidt ytringsfrihet er et tema eller ikke. Hehe..

Men over til tema, så må man da skjønne at det ikke er snakk om ytringsfriheten, når man snakker om kritikk av regjeringen. Det er nok av mennesker som kritiserer Bush hver dag i gatene. Det det handler om, som hvertfall jeg så umiddelbart, er at ingen vil ta risikoen over å kritisere nasjonalt ettersom det ikke er allment akseptert. Altså da utelukker kritikk av enkelthendelser, ikke med et helhetsblikk.

Lenke til kommentar
Vil først av alt bare si det var litt morsomt  at tilfeldigvis Smoothie, JBlack og Klilleng som postet 3 poster etter hverandre om hvorvidt ytringsfrihet er et tema eller ikke. Hehe..

6074585[/snapback]

Jeg bare spurte om det virkelig er slik at politisk kritikk er "tabu" i USA. Inntrykket jeg har gjennom noe begrensete sendinger på norsk TV er ganske motsatt. Tilmed på Lettermann disser de jo Bush jevnlig, og i sterkere ord enn jeg har sett noen bruke mot vår egen regjering. Men situasjonen kan selvsagt være en annen, og det hadde vært interessant om noen kunne fortelle mer om dette. En fordel om man faktisk har bodd i USA så man kjenner forholdene. En enkelt film tar jeg ikke som helt god fisk.

Lenke til kommentar
Vil først av alt bare si det var litt morsomt  at tilfeldigvis Smoothie, JBlack og Klilleng som postet 3 poster etter hverandre om hvorvidt ytringsfrihet er et tema eller ikke. Hehe..

6074585[/snapback]

Jeg bare spurte om det virkelig er slik at politisk kritikk er "tabu" i USA. Inntrykket jeg har gjennom noe begrensete sendinger på norsk TV er ganske motsatt. Tilmed på Lettermann disser de jo Bush jevnlig, og i sterkere ord enn jeg har sett noen bruke mot vår egen regjering. Men situasjonen kan selvsagt være en annen, og det hadde vært interessant om noen kunne fortelle mer om dette. En fordel om man faktisk har bodd i USA så man kjenner forholdene. En enkelt film tar jeg ikke som helt god fisk.

6074596[/snapback]

Selvsagt hjelper det mye mer om du man faktisk bor i statene. Men av hva jeg ser på CNN, når jeg sjeldent nok er hjemme, så er det relativt lite (om ingen) direkte kritikk. Uavhengig om det er demokrater eller republikanere i fokus. Og CNN er vel ikke akkurat kjent for å være mest glad i Bush regjeringen heller. Men igjen, det hadde jo hjulpet en god del mer om man faktisk hadde bodd der borte og fått "ekte" non-norsk vri på nyhetene.
Lenke til kommentar
Selvsagt hjelper det mye mer om du man faktisk bor i statene. Men av hva jeg ser på CNN, når jeg sjeldent nok er hjemme, så er det relativt lite (om ingen) direkte kritikk. Uavhengig om det er demokrater eller republikanere i fokus. Og CNN er vel ikke akkurat kjent for å være mest glad i Bush regjeringen heller. Men igjen, det hadde jo hjulpet en god del mer om man faktisk hadde bodd der borte og fått "ekte" non-norsk vri på nyhetene.

6074704[/snapback]

Men CNN er vel en ren nyhets/informasjonskanal? Isåfall prøver de vel å holde seg mest mulig politisk nøytrale?

Lenke til kommentar

Colbert gjorde en god jobb der ja. Men det må sies at Bush tok det på en bra måte da han gjorde den "sketsjen" med dobbeltgjengeren.

Viser ihvertfall at fyren har litt selvironi, selv om han vet at han ikke har noe å tape lenger. Det går vel ikke an å synke lavere på meningsmålingene enn Bush har gjort.

Det skulle vært litt mer slik sunn og intelligent "hetsing" av norske politikere, istedenfor den sure oppgulpen vi i dag får av intelligensmafian.

Lenke til kommentar

Men over til tema, så må man da skjønne at det ikke er snakk om ytringsfriheten, når man snakker om kritikk av regjeringen. Det er nok av mennesker som kritiserer Bush hver dag i gatene. Det det handler om, som hvertfall jeg så umiddelbart, er at ingen vil ta risikoen over å kritisere nasjonalt ettersom det ikke er allment akseptert. Altså da utelukker kritikk av enkelthendelser, ikke med et helhetsblikk.

6074585[/snapback]

Lenge siden sist du har sett Latehow? Eller ca alle andre serier med snev av humor, f.ek.s Family Guy, gjør alle narr av Bush og hans regjering og politikken de fører. Er bare tull å si at det ikke er noen som "tar risikoen" ved å kritisere "nasjonalt", da det er høyst allment akseptert.

Eneste jeg reagerte på var at enkelte sa at dette var "tøft" gjort, som om det skulle være så stort å bruke ytringsfriheten sin. Spesielt i et land som USA.

Lenke til kommentar

Jeg syns selv dette var tøft gjort av den enkle grunn av at presidenten sitter rett ved siden av deg, og en stor forsamling "viktige" personer hører på deg.

Du kan nevne ytringsfriheten så mye du vil, det skal allikevel en del mot til for å gjøre det der, og det er tøft gjort.

Lenke til kommentar

Som sagt er humoristene ufarlige og bedre akseptert når det kommer til kritikk. Ingen dyptdykkende journalisme i verken Letterman, Family guy eller noe annet humor program.

Mediabedriftene er blitt så kollosalt store etterhvert at de møter på interessekonflikter støtt og stadig hvis de skal rapportere og dykke ned i de potensielt store skandalene. Enkelte skandaler dekker de, for som sagt må det gis en illusjon av at media er habile i jobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...