Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming og annen info!


Anbefalte innlegg

Fant denne på www.mopshop.no

Sett i gang å les!

 

Er mopedtrimming umoralsk?

 

 

Argumenter for og imot - mest FOR

 

 

 

Er det galt å trimme en moped? Svaret er JA, ifølge norsk lov. Så der bør kanskje diskusjonen ende? Det er lov å SELGE trimutstyr, men ulovlig å BRUKE det på offentlig vei. Jeg anbefaler ingen å bryte mot sin egen samvittighet, og heller ikke mot foreldrenes ønske! Spørsmålet er dog om alle norske lover er fornuftige? Og hvor mange politikere gidder egentlig å bry seg om dette problemet, ettersom 16- og 17 åringer ikke har stemmerett? Noen lover er rett og slett tåpelige, og en av dem skal vi komme inn på her.

 

Det er farlig å kjøre motorisert tohjuling, og jo større fart, desto verre i tilfelle ulykke. Dersom man treffer noe hardt i en fart over 65 km/t, er sjansen for å overleve liten, selv med topp utstyr. Det er ikke verdt å lemleste seg selv ved å oppføre seg som en tulling! Det er selvsagt for å spare ditt liv og din helse at myndighetene har innført diverse regler for traffikk og kjøretøy. Veibanen er ikke noen racing-track!

 

Men: Nå er det slik her i dette landet at dersom du (eller foreldrene dine) har nok penger, kan du gå hen å ta sertifikatet på lett mc. Så sprader du inn i en mc-butikk og henter ut en helt ny 125 cc til kanskje over 50.000 kroner. Denne har opp til 15 hk. Dette har du lov til å kjøre, uten begrensning på toppfarten, selv om du bare er 16 år! Og mange trimmer disse syklene til å få over dobbelt så mange hester som de har ved typegodkjenning i Norge. Jeg har selv prøvd en trimmet Honda NSR 125, og ble nesten skremt av hvor sprek den var. Jeg ville ikke latt min 16-årige sønn (når den tid en gang kommer) få kjøre noe slikt!

 

Noen 16-åringer kan altså meske seg med en skikkelig rå sykkel. Men de fleste må nøye seg med en moped som kanskje bare har 2,5 hk og uansett toppfart på 45 km/t. PÅ GRUNN AV PENGEMANGEL, ikke utelukkende pga av sikkerhet. Er ikke dette forskjellsbehandling på fattig og rik? Moralen her må være: Er du rik (foreldrene rike) kan du ha det gøy på lovlig vis, er du "fattig", må du enten kjøre et livsfarlig objekt som hindrer traffikken og stadig vekk blir skvist ut i veikanten, eller bruke andre framkomstmidler. Mange ungdommer som bor landlig til, har ingen andre alternativer enn å kjøre moped!

 

Jeg anbefaler at man går tilbake til det gamle systemet som var før 1.januar 1984: Da var det ikke importavgifter på lett mc heller, slik at det var ganske overkommelig for de som ville kjøre raskt og ha med passasjer, å kjøpe en helt ny 100 kubikker. Toppfarten var dengang på 80 km/t, og lovlig effekt maks 7 hk. Max kubikk var 100cc. I 1982 kostet en Kawasaki KH 100 ES omtrent 9000,-kr. En trimmet hundrekubikker fikk 12-13 hester, og det var vi kjempefornøyde med! Man kunne selvsagt også beholde 125cc grensen som i dag, men med svært strenge regler for trimming, f.eks. beslaglegging av kjøretøyet eller tvungen registering som tung mc dersom antall hk overstiger 15 hk slik grensen er per i dag. Så måtte man innkalt dissse kjøretøyene en gang i året til kontroll.

 

Det er ikke særlig gøy å kjøre en moped som sinker traffikken der den putrer i 45 km/t. Du blir presset av illsinte bilister med tissetrang og hjemlengsel. Og blåser vinden imot, eller det er oppoverbakke, går farten lett ned i 25-30 km/t! Jeg vil utfordre enhver politi eller politiker som er uenig med meg i dette til å farte rundt i bygd og by med en Honda MT-5 som kun har 2,5 hester, og se hvor traffikksikkert DET er!

 

I de fleste Eu-land er det brede veier med stor veiskulder som gjør det mye lettere å akseptere et saktegående kjøretøy som kan finne sin plass helt på kanten av veibanen. I Sverige, Danmark, Holland osv...

 

Og mens vi er i gang: La 16-åringer kjøre mopedbiler, og ha med passasjer i dem. Det er MYE tryggere enn på en tohjuling. Og la mopedbilene få kjøre i f.eks. 60 km/t. Men neida, her i landet skal man ikke la noen 16 åringer få kjøre bil! Vel, i USA har de fått kjøre vanlig bil i årevis.

 

I dag har alle ungdommer som vil kjøre moped et mopedførerbevis, som faktisk er en ganske omfattende opplæring både praktisk og teoretisk. Da jeg var 16, var det bare å tute og kjøre uten erfaring. Men de fleste mopedene gikk i 70-80 den gangen (som nå...).

 

Jeg flyttet til Frankrike i 1983. Der var det 14 års grense for å kjøre moped (uten opplæringskrav), og man kunne ha med en passasjer som var under 14 år. Disse mopedene gikk i 45 km/t. Jeg tok lappen på lett mc der på en Honda MT-8 (80 kubikks "moped) med 6 gear. Her på berget påstår man at det er livsfarlig å trimme mopedene fordi de ikke er konstruert for hastigheter på 80 km/t. FOR NOE SPRØYT OG SVADA! Selvsagt finnes det enkelte spinkle mopper (Puch Maxi, Piaggio Ciao, Honda Camino etc.) som nok får den store skjelven i slike hastigheter. Men de store mopedene som Yamaha DT, Suzuki TSX, Honda MT-5 osv. er laget for helt andre ytelser, og takler 80 km/t uten store vansker!

 

I England var det slik sist jeg satte meg inn i saken: 15 år for å kjøre moped. Dersom du tok lappen på lett mc, fikk du trimme mopeden. Det samme gjaldt når du var over en viss alder!

 

I Spania er aldersgrensen for å kjøre moped 14 år, og det er de ikke alene om! Om de må ha noe kurs vet jeg ikke. Men tenk at man i Norge har satt ned toppfarten på mopeder fra 50 km/t til 45 km/t under påskudd av å tilpasse seg EU (som vi heldigvis ikke er medlemmer av ennå). Men norske mopedister stiller jo i en helt annen klasse enn de fleste EU-ungdommer: De er minst 16 år, og de har mopedfører-beviset.

 

Kanskje noe å tenke på for norske politikere? For ikke å snakke om politier som nok selv kjørte rundt på trimma moppe når de var i 16-års alderen.

 

Jeg har ikke mye til overs for norsk overformynderi, nei. Men - nå lever vi engang i Norge. Bruk stemmeretten til å få på plass slike partier som ønsker å gjøre noe med dette avgiftstullet, er nå min mening (og det er bare ETT parti jeg kommer på i forbifarten som jeg faktisk tror har guts til å gjøre noe med saken, nemlig FrP. De hadde for noen år siden følgende slagord: "Født til frihet, skattet til døde"). Så får du følge samvittigheten din og foreldrenes vilje når det gjelder mopedtrimming. Umoralsk? NEI! Ulovlig ifølge norsk lov: JA! Husk at straffen for trimming nå er kommet opp i bøter på hele 3200,-kr.

 

Man henviser til EU og at man må følge de regler som er der. TØYS! Jeg og mange med meg stemte NEI til EU for ikke så mange år siden, så vi skulle kunne bestemme i eget hus. Men om så er: lag da 14 års grense, tillatt passasjerer etc. (har lest at det kanskje blir lovlig med passasjer på de kraftigste mopedene snart, får håpe det går gjennom.)

 

KJØR FORSIKTIG - BRUK VETTET!! LIVET DITT ER UVURDERLIG!

 

TAKK for alle positive kommentarer til denne artikkelen, det varmer godt! Det er fint å se at norsk ungdom innser dobbeltmoralen og hykleriet som ligger i norsk politikk. UMORAL har ingenting med mopedtrimming å gjøre. Hor, tjuveri, løgn, misunnelse, avgudsdyrkelse, spott, banning, hat, rasisme, vold og rusmisbruk er umoralsk... det samme kan man vel si om staten som flår oss for at vi skal få flytte på oss i et land uten skikkelig kollektivtraffikk?

 

BRUK STEMMERETTEN TIL Å BEFRI NORGE fra idiotiske politikere som tror at de eier mine og dine penger, og som regelrett stjeler dem fra oss ved bruk av lovverket. Vi har et demokrati - bruk det! Stemmer du AP, SV, SP kan du være ganske sikker på at galskapen fortsetter. Venner jeg har i utlandet rister på hodet når de hører om norsk avgiftspolitikk, og i særdeleshet når det gjelder kjøretøyer og drivstoffpriser. Personlig er jeg aktiv som politiker i Kristent Samlingsparti. Vi går inn for å gjøre noe med denne galskapen.

STICKY plizzz

Endret av les_paul92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...