Gå til innhold

verd det?

SAGE

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å teste ut raidfunksjonen på hovedkortet og vurderer kjøp av en brukt Quantum Fireball ltc10 15, da jeg har en slik fra før. Den er på 15Gb,5400rpm.

Hvor mye skal jeg gi for den SETT I FORHOLD til den ytelsesøkning som jeg vil oppnå?

Det er snakk om raid 0.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid gir deg lite ytelsesøkning i praksis. Leser og skriver du mye store filer kan det lønne seg.

Du vil få vesentlig bedre ytelsesøkning ved å kjøpe en moderne 7200rpm disk, enn å satse på raid med de trege diskene du har.

Dessuten er de vel vanskelig å få tak i? Klarer du å finne en til 2-300 kroner er det kanskje verd det.

Lenke til kommentar

Den er nok ikke verd mer enn 400,- men hvis alternativet er å kjøpe to nye disker kan man vel strekker seg til 500-600,-

I dagens pcer er det hardisken som er flaskehalsen. Så uansett hvilken maskin du har vil ytelses økningen i Raid0 være betydelig og abselutt verd å betale for.

Lenke til kommentar

så voldsomt trege, altså...?

Vel, jeg har en på hånd, men selger ymtet frampå om 500 kr..så jeg er litt usikker på om det er verd pengene. I allefall hvis oppsettet ikke gir noe særlig mer ytelse enn det jeg har..

Lenke til kommentar

500,- er nok litt mye ja. Spar heller til du får 1000,- og kjøp en 80GB eller 120GB 7200rpm disk.

Det vil gi bedre ytelse og er litt mer langssiktig. Denne kan du jo bruke i neste maskinen du eventuelt anskaffer.

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-10-04 17:14 ]

Lenke til kommentar

500kr for 15GB 5400rpm? Da blir du lurt trill rundt. (Selv om den skal brukes til raid0)

Kjøp deg heller en moderne 40-80GB 7200rpm-disk. Det vil sikkert gi høyere ytelse over hele linja. (Tipper en ny 7200 er ca like rask på store filer som de to diskene i raid0. På søketid vil 7200'n være klart overlegen)

Lenke til kommentar
Quote:

SAGE skrev (2002-10-04 17:09):

så voldsomt trege, altså...?

Vel, jeg har en på hånd, men selger ymtet frampå om 500 kr..så jeg er litt usikker på om det er verd pengene. I allefall hvis oppsettet ikke gir noe særlig mer ytelse enn det jeg har..

Er for mye når du kan få en 120gb 1495kr hos komplett.no. Som eg vil påstå er dobbel så raske i forhold til den 15gb du kan kjøpe for 500kr.
Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-04 17:17, skrev Kjetil Lura:

Er for mye når du kan få en 120gb 1495kr hos komplett.no. Som eg vil påstå er dobbel så raske i forhold til den 15gb du kan kjøpe for 500kr.

Du kan også vurdere en Western Digital 80GB (2 plater) 7200rpm med 8MB cache har som er like rask som den dyrere på 120GB (3 plater). 80GB'en koster ca 1000kr.
Lenke til kommentar

ok da byr jeg 250kr. Det er mest for å prøve uansett..

Skal kjøpe ny maskin neste år og kjøper jeg en "lynrask" harddisk i år så er den "en treig hemsko" når den nye skal bygges... Har igrunn nok pc-komponenter som ligger å flyter rundt her uansett:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-10-04 17:47, skrev Signatur:

Høres lurt ut. 250,- er den nok verd.

Men husk at du må formatere den disken du har idag når du setter opp Raid.

Lykke til.

Vi ble enige om 300kr så nå skal raid prøvest ut:)

Men jeg har ikke peiling så litt hjelp hadde vært ok.

Jeg har ide1,ide2,ide3 og ide4, der de to siste har jeg forstått er raid-kontrollere...betyr dette at jeg skal koble en hd til ide3 og en hd til ide4?eller sammen på f.eks ide3?eller sammen på ide1, som jeg har den nåværende hd'en på?

Må vel formatere begge to etter at de er koblet til, men når jeg legger inn igjen win2000, må jeg da passe på å legge inn raid-drivere helt i begynnelsen av innstallasjonen?skulle jo tro desse uansett ville forsvinne under partisjonering og formatering,men??

takker for all hjelp

Lenke til kommentar

Sett diskene på IDE3 og IDE4 for optimal ytelse.

Når du har satt opp raidet (i raid-biosen) så bruker du bare win-CD'en. Du må ikke "leggee inn" raid-drivere men sørge for at biosen booter fra raidet og trykke en av F-tastene når win-CD'en starter innstallasjonen for at installasjonen skal bruke driverene til raid-kontrolleren under installasjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

60GB-disken er god for 23000 sier SSS, jeg klarer 22800....

Husker ikke akkurat nå hva en 20GB,ATA66,5400rpm klarte, men jeg var iallefall milevis framfor denne...

Trodde jeg skulle nesten matche en 30GB,ATA66,7200 rpm, men går jo forbi denne også...

[ Denne Melding var redigert av: SAGE på 2002-10-30 13:29 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...