Gå til innhold

Svart skjerm etter XP-logoen under boot

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg får svart skjerm under boot, i stedet for login screen. Det skjer altså etter at XP-logoen har rullet forbi med den loading-baren. Det er sånn "nesten-svart", altså sånn at skjermkortet får signal om at skjermen skal være svart og viser dette.

Jeg får startet maskinen i sikkermodus, og har prøvd å kjøre system restore og sette den tilbake 9 dager, men uten videre resultat. Har også kjørt full systemscan med NOD32, uten resultat.

Microsoft onlinesupport omtaler problemet her: http://support.microsoft.com/kb/314503/en-us (står riktignok POST-screen, trodde den var ferdig med power-on selftest når den viste xp-logo?)

Jeg opplevde problemet en gang før, for et par uker siden, men da begynte den på mystisk vis å virke igjen etter å ha stått i sikkermodus en skoledag og kjørt virusscan (fant ingen virus). Dagen etter var problemet tilbake men da fiksa en system restore biffen.

Jeg er VELDIG lite lysten på å reinstallere windows, det har jeg gjort så ufattelig mange ganger.

Hvis det er riktig som MS sier at problemet skyldes feil i bootsektorene, så skulle man vel tro at sikkermodus ikke virker? Artikkelen gir jo inntrykk av at sikkermodus ikke er et alternativ.

Håper virkelig på svar med løsning

Hilsen en noe desperat meg

EDIT: Kan også legge til at CHKDSK kjørt fra windows-cd ikke viser problemer, ei heller Disk management sitt diagnoseverktøy.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk. Skal prøve det når jeg kommer hjem fra skulan.

Hva er det problemet kommer av anyways? Er det feil ved windows, eller er det disken som er trøtt, eller noe annet?

EDIT: Takk gud for Mac-laptop, ellers hadde det blitt dårlig med skolearbeid.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar

WizendraW: Linken du viser til snakker om sort skjerm _FØR_ Windows logen starter å vise.

Samme problemet har jeg med en maskin nå, etter loading viser det bare en blinkene "dot" oppe til venstre. Det samme skjer når jeg setter i Windows CDen så jeg tipper hvertfall i mitt tilfelle at hardware er feilen, har fått nytt minne nå som jeg skal teste med.

Lenke til kommentar

Det er et av valgene på F8-menyen. (Sikkermodus, sikker med nettverk...blabla...vgamodus...heter kanskje noe annet på norsk?)

Mulig du og kan be om dette hvis du starter i safe mode en gang og så setter i msconfig: boot.ini - basevideo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...