Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer bare på internett med to av tre Pcer


Anbefalte innlegg

Har et litt pussig problem. Har installert trådløst nettverk hjemme (Zyxel P335- WT ruter)

For å komme på internett har jeg satt to av tre PCer til å motta IP adresse automatisk. Dette fungerer helt fint. Men - For å få kontakt med ruter på min tredje PC må jeg skrive inn default ip adresse og nettverksmaske. Og uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å komme meg på internett med denne. Jeg får ingen kontakt med ruter ved å sette den tredje PCen til å motta IP adresse automatisk.

 

Jeg bruker forøvrig det samme Belkin pcmcia nettverkskortet i den tredje bærbare, som i en av de to andre PCene. Jeg har ikke satt ruter til å ha MAC filtrering eller andre begrensninger på antall brukere av nettet. Jeg har slått av alt av firewalls og antivirus på den bærbare for å være sikker på at det ikke er dette som sperrer, men uansett hva jeg gjør kommer jeg ikke på internett. Kjører XP SP2 på alle PCer.

 

Er det noen kloke hoder der ute som kan forslå en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke spesiellt god erfaring med Belkin sine trådløskort. De har en del spesielle driverrutiner, og et oppsett der det er litt "bingo" om du får forbindelse. Bla. installerer den medfølgende programvaren et lite program som deaktiverer Microsoft zero wireless configuration.

 

Min erfaring er at på tross av dette programmet, blir det av og til konflikter mellom Belkinoppkoblingen og Windows.

 

Dersom du har mulighet til å prøve et annet kort i PCen, ville det være en fordel.

 

Husk også å legge inn DNSservere hvis du bruker statisk IPadresse. Standard Gateway må også settes til routerens IPadresse

Lenke til kommentar

Takk for det Hr. Ørret

 

Det fungerte da jeg satt opp DNS servere og standard gateway :-)

 

Men kan du forklare meg hvorfor det ikke trenger være slik på den andre bærbare, selv om jeg bruker samme Belkin kort? Den andre PCen kjører XP home, den "tredje" XP professional. Kan det ligge noe der?

 

Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar

 

Men kan du forklare meg hvorfor det ikke trenger være slik på den andre bærbare, selv om jeg bruker samme Belkin kort? Den andre PCen kjører XP home, den "tredje" XP professional. Kan det ligge noe der?

 

6073162[/snapback]

 

Jeg vil tro det kan skyldes forskjeller i maskinoppsett og drivere, evt. installerte programmer.

 

Det sære med dette er at det enkelte ganger kan være nok å oppdatere en lyddriver for å få nettkortet til å fungere pga. inkompatibilitet.

 

Andre ganger kan det være et program som kjører i bakgrunnen, som ikke fungerer hundre prosent med en driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...