Gå til innhold

OpenSuSE stopper etter logon

Anbefalte innlegg

Etter jeg logger inn på suse, så stopper hele pc'n! jeg kan bevege på musa og sånnt men den bare stopper liksom! vanskellig og forklare.. Jeg har nå prøvd og få linux til å funke på min pc, men det er alltid NOE som er feil!

jeg har prøvd og starte i sikkermodus men da stopper den opp på Probing Hardware (Bus 00) - er det normalt?

AMD Athlon 64 3800+

ASUS A8N-SLi

GeForce 7800 GT

2048 MB ram

Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut begge deler, fikk du noen feilmeldinger under installasjon? Har ingen tips, utenom å bare prøve an annen distro, det går ann å feilsøke, men det er ikke så gøy å gjøre som første GNU/Linux-erfaring.

Du kan prøve denne liveCDen, og hvis den funker kan du installere Ubuntu Dapper:

live

install

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får noen gode forslag ville jeg gitt Dapper en sjanse. Den er veldig oppdatert, så sjansene for at den bugen(hvis det er en bug og ikke noe annet da) er fikset, er betydelig. Dapper har både ny versjon av X(det som styrer grafiske) og GNOME(brukergrensesnittet), så feilen burde være borte.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke får noen gode forslag ville jeg gitt Dapper en sjanse. Den er veldig oppdatert, så sjansene for at den bugen(hvis det er en bug og ikke noe annet da) er fikset, er betydelig. Dapper har både ny versjon av X(det som styrer grafiske) og GNOME(brukergrensesnittet), så feilen burde være borte.

6072709[/snapback]

Fedora er vel generellt mindre buggy en ubuntu...

Lenke til kommentar

ok. det var vel at det var noe feil med X eller hva dere kaller det, jeg fikk samme buggen på OpenSuSE og Ubuntu Breezy. eller en inkompatibelhet iht. KDE eller gnome eller noe sånt. tusen takk for alle svar, jeg skal prøve dette senere i dag.

EDIT: jeg fant nettop ut at Knoppix bruker KDE, og jeg installerte OpenSuSE med GNOME og Ubuntu med GNOME, kansje det er en inkompatibelhet med systemet mitt og GNOME?

EDIT2: hvor i huleste får jeg tak i Dapper Drake?

Endret av gravitic
Lenke til kommentar

Gnome/KDE har helt sikkert ikke noe å si - da disse bare er vanlige (om omfattende) programmer som tekner små vinduer på skjermen din. En langt mer sannsynlig synder er grafikkdriverne. Jeg har selv opplevd et tilsvarende problem med SuSE for en tid tilbake - det hang helt på måfå. Tror også det var driverne.

Lenke til kommentar
Gnome/KDE har helt sikkert ikke noe å si - da disse bare er vanlige (om omfattende) programmer som tekner små vinduer på skjermen din. En langt mer sannsynlig synder er grafikkdriverne. Jeg har selv opplevd et tilsvarende problem med SuSE for en tid tilbake - det hang helt på måfå. Tror også det var driverne.

6077297[/snapback]

å ja vel ja? vel gjett åssen OS som jeg kjører nå a! Kubuntu - Dapper Drake ! og tror du det er et sammentreff at Ubuntu og SuSE ikke virka på min pc? begge kjørte GNOME!

vel vel, jeg lar tenkinga opp til teknikerne, jeg vil bare at det funker :)

Lenke til kommentar
Dette er antageligvis de frie nv-driverne som bøgger. Installer de proprietære driverne, og det vil forhåpentligvis fungere. Jeg har hatt dette problemet selv.

6087566[/snapback]

Jeg har hatt dette problemet med samtlige versjoner at ubuntu/kubuntu/edubuntu.

Fins det ikke distro MED de proprietære driverne, og evt mulighet isåfall

til å forandre dette under setup/installasjon?

Det var slik med mandrake osv, det har alltid funket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...