Gå til innhold

Løsning på piratkopierings problemet: LP


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hvordan LP skal stoppe piratkopiering. Det er da knusende lett å få plata omgjort til MP3-filer.

6077300[/snapback]

 

Det er litt jobb å digitalisere en LP-plate, og for å få et bra resultat trenger man både high-end platespiller og ditto AD-converter. Til sammenlikning trenger man en CD-ROM til 300kr for å kopiere en CD. Grunnen til å velge LP er nettopp MYE bedre lydkvalitet enn mp3, og derfor forsvinner poenget når du ripper plata i sanntid på et dårlig PC-lydkort og LP-spiller og i tillegg komprimerer til mp3.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan LP skal stoppe piratkopiering. Det er da knusende lett å få plata omgjort til MP3-filer.

6077300[/snapback]

 

Det er litt jobb å digitalisere en LP-plate, og for å få et bra resultat trenger man både high-end platespiller og ditto AD-converter. Til sammenlikning trenger man en CD-ROM til 300kr for å kopiere en CD. Grunnen til å velge LP er nettopp MYE bedre lydkvalitet enn mp3, og derfor forsvinner poenget når du ripper plata i sanntid på et dårlig PC-lydkort og LP-spiller og i tillegg komprimerer til mp3.

6077736[/snapback]

Ja, vet det er mer jobb enn å rippe en CD, men det finnes uhorvelig mange rippegrupper som spesialiserer seg på vinyls og LP'er. Så jeg ser ikke helt at å gå tilbake til plater er en løsning på piratkopiering.

Lenke til kommentar

Det som er litt av poenget. At for de som virkelig ELSKER musikk, er dette en bra løsning. For de som klarer seg med VG lista, må det sterkere lut til.

 

Som sagt tidligere: Å omgjøre en LP plate til mp3, er ikke noen god løsning. Så mye som 40% av frekvensene forsvinner, om ikke mer. Om mp3 kunne bli kopiert i 724 kvalitet.. så kanskje. Men mp3 filene rekker bare til 320.

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke noe fart i LP-salget før Apple lanserer sin nye LPod ... stor som en pizzaeske - hvis du ikke velger LPod nano, da. :D

 

Nå finnes det jo digitale formater som yter lyden mer respekt enn det CD'ene er i stand til; jeg tenker på SACD og DVD-Audio, men dette har ikke akkurat tatt av.

 

Men hvis man har kjørt mye traktor og/eller vært i feltartilleriet, så er sikkert CD'er greit nok. ("It doesn't matter what you play as long as you play it loud!")

Lenke til kommentar
Det som er litt av poenget. At for de som virkelig ELSKER musikk, er dette en bra løsning. For de som klarer seg med VG lista, må det sterkere lut til.

6080556[/snapback]

 

Annie har fakisk gitt album på LP. Fant forresten en singel som er i salg også :phttp://www.juno.co.uk/ppps/products/192215-01.htm

 

 

Jeg tror vi med sikkerhet kan si at LP ikke kan overta for MP3 eller CD. Men det er lite kopierings venlig.

Lenke til kommentar
Annie har fakisk gitt album på LP. Fant forresten en singel som er i salg også :phttp://www.juno.co.uk/ppps/products/192215-01.htm

6081456[/snapback]

Og så? Mange DJ'er bruker vinyl.

6081658[/snapback]

 

Kan vel nesten si at all kvalitetsmusikk kommer ut på vinyl ;)

 

Er kanskje litt stress å kopiere en sang fra vinyl til pcen, så derfor hindrer det kanskje at mannen i gata gjør det, men det hindrer nok ikke piratgruppene i å gjøre det. Bare å søke rundt på nett, der finner man mange vinyl-rips/LP-rips osv.

Lenke til kommentar
Kan vel nesten si at all kvalitetsmusikk kommer ut på vinyl ;)

 

Er kanskje litt stress å kopiere en sang fra vinyl til pcen, så derfor hindrer det kanskje at mannen i gata gjør det, men det hindrer nok ikke piratgruppene i å gjøre det. Bare å søke rundt på nett, der finner man mange vinyl-rips/LP-rips osv.

6081788[/snapback]

Sant.

 

Man får ikke hvert spor på LP, det må man gjøre manuelt i et eller annet lydprogram.

 

LP'er er upraktisk, men har det sjarm? Ja.

 

CD'er har forøvrig digital lyd, mens LP'er har analog lyd. Dvs. Sporene er presset inn på hver enkelt plate. Det er bare vibrasjoner mikrofonen i LP-spilleren tar opp og sender videre.

Lenke til kommentar
Annie har fakisk gitt album på LP. Fant forresten en singel som er i salg også :phttp://www.juno.co.uk/ppps/products/192215-01.htm

6081456[/snapback]

Og så? Mange DJ'er bruker vinyl.

6081658[/snapback]

 

Tror du misforsto poenget mitt her, Xanitra skrev at man måtte ty til "sterkere lut" (altså CD) hvis man skulle høre VG-Lista musikk, dermed poengterte jeg bare at det faktisk er VG-Lista artister som gir ut album og singler på vinyl.

 

Og, forresten, driver på med DJ-ing selv (bruker vinyl) så jeg er fulstendig klar over at DJ-er bruker vinyl, CD og traktor DJ med final scratch.

Lenke til kommentar
LP er INN i dag

 

Men samtidig er det vel også på vei ut. Spillere som CDJ-1000 blir vel mer og mer populært på bekostning av vinyl.

 

Det er litt jobb å digitalisere en LP-plate, og for å få et bra resultat trenger man både high-end platespiller og ditto AD-converter. Til sammenlikning trenger man en CD-ROM til 300kr for å kopiere en CD. Grunnen til å velge LP er nettopp MYE bedre lydkvalitet enn mp3, og derfor forsvinner poenget når du ripper plata i sanntid på et dårlig PC-lydkort og LP-spiller og i tillegg komprimerer til mp3.

Hva kreves for å ta opp en TV-sending i ~1000x550 oppløsning med DD 5.1 audio og komprimere dette med minst mulig tap i kvalitet?

Uansett er det på plass på nettet 30-60 minutter etter programmet er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...