Gå til innhold

Linux Mailserver

Anbefalte innlegg

Trenger en enkel og grei mail server som er enkel og administrere (helst med et grafisk interface) som funker bra på ca 3-400 brukere.

Har kikket litt åp Sendmail og QMail, men trenger råd på hvordan disse i såfall burde administreres.

Er det noen distro som burde foretrekkes framfor andre eller skal jeg bare holde meg til slackware som jeg bruker nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Har du tenkt å kjøre imap eller pop? Eller kanskje det bare skal være ren web-mail? Kom med litt mer info du.

Forresten så kjører jeg exim (fordi det var default med debian stable). Og jeg må si at den var lekende lett å konfigurere sammenlignet med sendmail. Tok meg ca 2 minutter å konfe exim til å gjøre det samme jeg brukte en dag til å få sendmail til å gjøre for meg.

Ang. grafisk brukergrensesnitt er vel et søk på freshmeat.net et bra sted å begynne tenker jeg :smile:

Lenke til kommentar

Postfix is the way to go :wink:

sendmail ville jeg IKKE begynt med om jeg var ute etter enkelt oppsett. Sendmail har vanvittig kompliserte konfigurasjonsfiler og har rykte på seg for å være litt kresen på akkurat den fronten.

Grafiske verktøy finner du som cyclo så fint sa på freshmeat.net.

Når det gjelder mail servere er det viktig å huske på at det er to servere du trenger (minst). En smtp server for sending av mail og en pop/imap server for henting av motatt mail (ved mindre alle 3-400 brukerene skal ha login på maskinen din.... hvilket de ikke skal).

Exim er som mannen sier veldig enkel og sette opp, vet ikke helt hvordan den skalerer. Jeg ville nå holdt en knapp på postfix om jeg var deg.

Lenke til kommentar

okey..

Har nå kikket litt på Postfix som ett godt allternativ til Sendmail iallefall.

Tenker og gå for en IMAP server med en mail og brukerdatabase i mySQL

Tror dette blir veldig bra.

Kikket også litt på nye RedHat 8.0 som antageligvis blir distroen.

Kommer tilbake med spm etterhvert som dedukker opp! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...