Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ad-hoc brannmur / ip / gateway


Anbefalte innlegg

Har satt opp et ad-hoc nettverk. Dette er det første nettverket jeg har satt opp og jeg lurer på en del ting.

 

Nettverket består av:

 

Trådløst nettverkskort i PC1 <-> Trådløst nettverkskort i PC2 med ISDN kort -> Internett via ISDN kortet.

 

Spørsmål:

 

Hva med brannmur? Begge pc'ene bruker nå gratisversjonen av zonealarm. Holder det egentlig at kun PC'n med ISDN-kortet har brannmur?

 

PC'n med ISDN-kort tildeler en tilfeldig adresse til PC1 innenfor 192.168.0.xxx.

Noen ad-hoc guider sier man skal sette opp faste ip-adresser. Dersom jeg forsøker å sette fast ip på PC1 kan jeg fortsatt dele filer mellom pc'ene men jeg får ikke opp internet-tilkoblingen for ISDN linjen på den andre pc'n lenger.

 

Har forsøkt å sette opp slik for PC1:

 

IP: 192.168.0.2

Subnet: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

 

Gateway er satt til adressen til det trådløse nettverkskortet i pcn med ISDN og ikke ip adressen til ISDN kortet på denne pcn. Riktig?)

 

Bør/skal PC1 ha fast ip adresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva har du satt opp som DNS server når du har fast ip?

 

Eg anbefaler dynamisk ip, då slepper du å tenke meir på det :)

 

Elles så er det greit å sleppe å bytte på IP-adresse dersom du tar med deg PC-en til andre som og har DHCP server.

Lenke til kommentar

Sikkert på DNS server det stopper opp. Det har ikke stått noe om DNS i adhoc guidene så jeg har ikke fylt ut noe der. Kan godt ha automatisk tildeling av ip. Det funker jo.

 

Skal jeg da åpne for ip range helt fra 0-255 i brannmuren for at hovedpc'n skal få kontakt med den andre (192.168.0.0-192.168.0.255) ?

 

Dersom den trådløse forbindelsen er kryptert, bør fortsatt begge pc'ene ha brannmur eller er begge beskyttet av brannmuren i pc'n med ISDN?

Endret av Reggie Regis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...