Gå til innhold

Antivirus program?


noddyen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Kaspersky

2. Panda

 

Norton er dårlig (dårligere beskyttelse). Beklager, men det er sant og jeg vet hva jeg snakker om (så det så :smile:)

 

F-Secure er bra, men er ikke bra nok på email, og krever mest RAM av alle av-programmer.

 

Ønsker du et install & forget program, gå for Panda Titanium, ellers gå for Kaspersky.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-10-04 16:07 ]

Lenke til kommentar

Hva med Norske Norman? Siste versjon med "sandbox" teknologi++

Kjapp, sparsommelig med rambruk, og "sutalaus"

Kjører internet update hver natt, påfulgt av full diskscan. Har ikke hatt noen problem.

Er du student på universitetet, kan du gjøre deg nytte av site-lisensen til universitetet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 16:05, skrev substeve:

1. Kaspersky

2. Panda


Norton er dårlig (dårligere beskyttelse). Beklager, men det er sant og jeg vet hva jeg snakker om (så det så :smile:)


F-Secure er bra, men er ikke bra nok på email, og krever mest RAM av alle av-programmer.


Ønsker du et install & forget program, gå for Panda Titanium, ellers gå for Kaspersky.



 

Ja, F-Secure har ikke no bra e-mail beskyttelse. Men hvordan er de andre programmene du nevnte i forhold til F-Secure (muligens Norton AntiVirus)??

Jeg har blitt veldig fan av F-Secure som oppdaterer seg selv + at jeg får info om virus verden.

Lenke til kommentar

Norton vinner tester i bøtter og spann fordi det er brukervennlig og fordi de får 100% merke hos VirusLab ganske ofte. Men Norton er egentlig kun middelmådig.

 

Antivirus handler om 4 ting:

 

1. Brukervennlighet

2. Beskyttelse

3. Beskyttelse-oppdatering

4. Stabilitet & Speed

 

Virusbeskyttelse går på

- generell scanning (on-demand & on-access)

- email (realtime streambasert POP/SMTP, og ikke først ved åpning av mailen i innboksen)

- arkivformater støttet (på single level, nestede arkiv og sel-extracting

- selv-sjekk av egen database med virusdefinisjoner

 

Norton har dårlig støtte for arkivformater (støtter ikke ACE og RAR) og er dårlig på å oppdage backdoors/trojans. Norton hopper også over arkiv med passord.

 

I tillegg har Norton "brukt" VirusLab sine tester til å fremheve seg som bedre enn det de er. VirusLab tester antivirus software månedlig, men annonserer testen i forkant og ber tom. produsentene levere inn oppdaterte virusdefinisjoner. VirusLab baserer 99% av virusene sine på den offentlige ITW-lista fra wildlist.org. Norton (dvs. Symantec) oppdaterer derfor sine definisjoner basert på denne i forkant og leverer sine nye definisjonsfiler for testing. Og scorer full pott nesten hver gang.

 

Sannheten er at Norton, sist jeg hørte, kun oppdaterer sine definisjonsfiler ukentlig. F-Secure, Panda og Kaspersky oppdaterer sine databaser daglig.

 

Grunnen til at oppdateringer er så viktig er at antivirusprogrammer kun kan oppdage fra 15-50% av ukjente virus. Så et ikke-oppdatert virusprogram er nesten verdiløst.

 

Når det gjelder de andre tingene, som selvsjekk, så sjekker ikke Norton seg selv, noe som gjør det enkelte å fjerne virus-strenger i databasen og dermed unngå å bli oppdaget.

 

Norton er heller ikke spesielt stabilt for mange brukere (men andre kjører det uten problemer).

 

F-Secure støtter alle vanlige arkivformater på alle nivåer (inkludert Unix formater), og har en høyere deteksjonsrate enn Norton for eldre viruser (99.9% mot 92.x %).

 

Men mangel på emailstøtte og det store forbruket av RAM gjør at F-Secure ikke er helt inne på min personlige anbefalingliste, ihvertfall ikke ennå.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 17:34, skrev stud3315:

Jeg bruker PC cillin 2002, supert!





Eirik


 

Støtter ikke WinAce i det hele tatt og ikke WinRAR self-extracting, sjekker kun inngående mail, kan ikke scanne network disker, utfører ikke integritetssjekk av seg selv og egen database. For 40 dollar kan man like godt gå for Kaspersky for 50 dollar eller Panda for 25-30 dollar. Begge er bedre.

 

Det som kan anbefales er Kaspersky, Panda, Command, Nod32 og McAfee ViruscanOnline fra mcafee.com (ikke VirusScan 7.0 fra mcafee-at-home.com). F-Secure, F-prot og Pc-cillin er ikke dårlig, men "på vent".

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-10-04 17:56 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-10-04 16:05, skrev substeve:

1. Kaspersky

2. Panda


Norton er dårlig (dårligere beskyttelse). Beklager, men det er sant og jeg vet hva jeg snakker om (så det så :smile:)


F-Secure er bra, men er ikke bra nok på email, og krever mest RAM av alle av-programmer.


Ønsker du et install & forget program, gå for Panda Titanium, ellers gå for Kaspersky.





<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-10-04 16:07 ]</font>


 

Hvor kan jeg få tak i disse programmene?

Norton plukker ikke opp alt, dette vet jeg oxo av erfaring.

 

Mvh,

 

Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...