Gå til innhold

Eksperter, hjelp!! Dataen henger seg...

Knerten

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem jeg i lang tid har prøvd å finne svar på. Problemet er at dataen henger seg etter få minutter (ikke samme tid hver gang, varierer) i omtrent alle ny spill, som f.eks. Warcraft 3, Mafia, Battlefield 1942. Problemet dukket opp da jeg kjøpte nytt kjermkort, Asus V8440 Ti 4400. Jeg hadde Empire Earth liggende inne og spillte det fint med det gamle skjermkortet (Abit Geforce 2 MX), men når jeg installerte Empire Earth på nytt og prøvde det med det nye skjermkortet, hang dataen seg. Jeg lurer på om det er ett eller annet i forholdet hovedkort/skjermkort, veit ikke helt?

Jeg har installert de nyeste driverne til skjermkortet, ny bios til HK, og nye drivere til VIA chpipsettet. Har prøvd å skru ned detaljer og oppløsning osv., men ingenting hjelper.

Noen som veit noe...??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre er å gå til websiden til hovedkortprodusenten din, finne et forum som gjelder kortet ditt og se gjennom om du finner noen topics som angår GF4-problemer. Du bør gjøre det samme for grafikk-kortprodusenten. Kanskje har hovedkortet et hardware-issue med akkuart det GF4kortet (stabilitetsproblem, trekker for mye strøm eller noe..).

Om du kan, prøv GF4kortet i enn annen PC. Hvis det er like ustabilt der, er det kanskje noe i veien med kortet og du kan bytte det.

[ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-10-04 14:58 ]

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, og lastet ned en ny bios versjon fra ABIT sine sider, på denne sto det at den løste et eller annet problem med GF4. Har installert det, men hjalp ikke. Må jeg stille inn noe i biosen? Det er mulig jeg ikke fikk installert biosen ordentlig heller da, med det står at jeg har ny bios i oppstarten ihvertfall. Får sjekke på asus sine sider oxo...

Lenke til kommentar

Abit KT7A fikser ikke 4x AGP- mode i spill uten en BIOS oppdatering. Sett den til 2x hvis du ikke har gjort det. Kanskje det hjelper. Har hørt at det er fler som har hatt samme problem med Abit KT7A. Problemet har løst seg med å stille AGP- moden til 2x. Eller en BIOS oppdatering.

Lenke til kommentar

Slik jeg leste det så har du ikke noe problem i det hele tatt med noen av de "eldre" spillene.

Nå er ikke jeg en spill guru egentlig så jeg veit ikke så mye om det, men slik jeg har oppfattet det så kjører stort sett alle de nye spillene med DirectX 8? Og hvis vi nå trekker konklusjonen at de gamle spillene kjøres på eldre versjoner av DirectX,så kan du prøve å slette alt som er relatert til DirectX- installere dette på nytt.

Lenke til kommentar

Kommer svar etter rekkefølge:

Jeg har ikke kortet klokket...

Jeg prøvde å oppdatere biosen, som sagt. Lastet ned den nyeste fra Abit, og fulgte anvisningene. Er ikke sikkert jeg gjorde det riktig da. Noen som veit hvordan man gjør det til dette HK? Jeg unpacka alle filene jeg trengte, startet maskinen på nytt og rota og dreiv en hel masse i dos-mode. Den tallrekka nederst i oppstarten (viss dere skjønner hva jeg mener) tilsier at det er ny bios.

Det er ikke noe galt med DirectX tror jeg, for jeg får spillt spill som SOF 2 og MOHAA. Det er litt rart at disse går egentlig. Men kan det ha noe med at disse lå inne fra før av? Alle spill som har klikka, har jeg installert etter at jeg fikk nytt skjermkort.

Ja, så det kan være mulig at kortet er skadet? Men jeg har som sagt ikke merka noe i de spilla nevnt over + andre da. Dessuten fungerer det bra i 3Dmark.

Jeg kjører uten ventemodus på....

Så AGP innstillingene jeg har i BIOS:

Under Advanced Chipset Features:

AGP Aperture Size: 64 M

AGP-4X Mode: Disabled

AGP Driving Control: Auto

* AGP Driving Value: DA (her er det en stjerne foran, kan det bety at det er noe feil her?)

AGP Master 1 WS Write: Disabled

AGP MAster 1 WS Read: Disabled

Er det noe som må endres av dette her?

Lenke til kommentar

å stille AGP til 2X hjelper ikke, heller ikke å skru ned hastighetn på kortet med f.eks. Nvidia MAX.

Men kan det ha noe med at jeg glemte å avinstallere den gamle skjermkortdriveren før jeg installerte den nye.

Går ikke noenting så får jeg vurdere å kaste hele hovedkortet.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...