C@sh Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg satt og nøt mitt ostesmørbrød idag tidlig, da jeg kom til å lure på en ting; Er ostesmørbrød (brødskive med smeltet ost) "mer usunt" enn brødskive med ost som ikke er smeltet? Fikk en liten følelse av det. Føltes så ...fett. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er jo samme stoffet berre i meir flytande format, det føles som smelta ost har meir fett enn usmelta ost, men fettet er jo inn osten i utgangspunktet, så eg trur ikkje det er forskjell, kanskje mindre fett på grunn av det som fordampar og sprutar i mikroen Lenke til kommentar
C@sh Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Ja det var det jeg tenkte også. Men føler meg så usunn når jeg spiser smørbrød ..det siste siste var løgn Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Har lurt litt på det jeg og. Hvorfor sier folk egentlig at pizza er usunt? Er jo bare brød, tomat, kjøtt og ost lizm. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Kommer vel litt an på hvilken type pizza det er. Mest sannsynlig så sies det pga pizza kan være veldig fettete. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Blir vel mer fett i smeltet ost kan jeg tenke meg. Pizza er ikke usunt, det finnes pizza som er sunt, bare folk dynger oppi med alt mulig rart, så blir de usunt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Blir ikke mer fett, det blir mer SMELTET fett. Det blir som smør vs. smeltet smør. Lenke til kommentar
C@sh Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Blir vel mer fett i smeltet ost kan jeg tenke meg. 6068402[/snapback] Blir det virkelig det? Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er klin umulig. Blir ikke MER fett. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Har lurt litt på det jeg og. Hvorfor sier folk egentlig at pizza er usunt? Er jo bare brød, tomat, kjøtt og ost lizm. 6068213[/snapback] Hvetedeigen inneholder ganske mange kalorier. Osten likeså, og man har jo gjerne ganske mye ost på. I tillegg spiser man ofte mer pizza enn man ville gjort av f.eks. ostesmørbrød. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg steker ostesmørbrød i smør, så det vil bli mer fett. Dessuten bruker jeg gjerne mer ost i et stekt et. Om du hadde hatt eksakt lik mengde, ville jeg tro at noe næringsstoffer fordamper i det stekte, men det dannes visst også kreftfremkallende stoffer når ting stekes. Om dette er riktig, vet jeg ikke Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg steker ostesmørbrød i smør, så det vil bli mer fett. Dessuten bruker jeg gjerne mer ost i et stekt et.Om du hadde hatt eksakt lik mengde, ville jeg tro at noe næringsstoffer fordamper i det stekte, men det dannes visst også kreftfremkallende stoffer når ting stekes. Om dette er riktig, vet jeg ikke 6068772[/snapback] Hvis du steker det i smør blir det jo såklart mer fett. Prøv å lag deg et "vanlig", og ta det et minutt i mikro'n istedet for i stekepanna. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hm, da blir det ikke lett. Ville da tro at det blir mindre kalorier, siden det fordamper litt. Stryk forøvrig de kreftfremkallende stoffene, siden det bare oppstår ved grilling/steking Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Tror faktisk den bli fetere ved varme. Tror jeg har hørt det engang, kanskje jeg har hørt feil. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Men så er spørsmålet, hvor i alle dager kommer fettet fra? Antagelig vil det skilles ut fett når osten smelter, men det blir vel ikke tilsatt noe? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er klin umulig. Blir ikke MER fett. 6068663[/snapback] Joda, en same med kofte kommer oig tilsetter fett når du ikke ser. Derfor er smørbrød sunnere hvis du venter med mikrobølge ovnen, og ikke slipper den av synet. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Men så er spørsmålet, hvor i alle dager kommer fettet fra?Antagelig vil det skilles ut fett når osten smelter, men det blir vel ikke tilsatt noe? 6068941[/snapback] Fettet blir bare mer flytende enn det er når osten ikke er smeltet. Varmen gjør at du kan se fettet, noe du ikke kan til vanlig. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Bare å legge matpakka ut i solen ett par timer det, så blir osten fin og svett. Blir ikke noe forskjell, bare at det er varmt og kaldt måltid. BTW, jeg drikker svette til frokost Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det blir ikke mere fett... jeg tror at det har noe med mettede/umettede fettsyrer... Pizza er usunt fordi det er "feil" fett Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Fettet kan bli mindre sunt, fordi strukturen i fettet kan endres (les: cis/trans). Det er ikke noe jeg skal si for sikkert, men det er i alle fall en mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå