perkh Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hadde bestemt for et KM 5D, og sjekket Japan Photo om de hadde på lager. I Oslo sto de oppført med 1 stk, men den var inne til rep. De tipset meg om Trondheim, som hadde 2 stk på lager. Ringte dit, men begge var inne til rep!! Måtte da spørre om ikke dette var litt for påtakelig - er det mange feil på kameraet. De svarte enkelt og greit at kameraet er et godt kamera, men at erfaringene deres har vært mange barnesykdommer og at kameraet er meget godt representert i rep.statistikken. Skremte meg, og jeg tror jeg dropper dette kameraet. Noen ide om et annet speilrefleks med billedstabilisator? Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Har 5D selv, ingen problemer med det. Men kan ha vært heldig med mitt eksemplar. Eneste annet dSLR med bildestabilisator blir KM 7D, med mindre du kjøper en linse med IS (eller tilsvarende teknologi). Da kan du kjøpe hvilket hus du vil Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 KM 5D er et knall kamera når det er som det skal, men jeg skal innrømme å ha eid 3 hus. Problemet har vært fokusfeil. Det andre var inne til rep. Var borte i 7 uker, og problemet var ikke løst. Fikk derfor nytt hus av Japan Photo i Trondheim. Det har en liten antydning til frontfokus, men orker ikke å gjøre noe med det. Jeg erfarer også at kontrastfylte bilder kan bli overeksponerte. Om dette kan regnes for feil vet jeg ikke, men et Nikon D70 jeg hadde på lån "oppførte" seg ikke slik. Andre kameraer jeg har eid har alltid gitt litt mørke bilder når en tar bilder ute på ski i finvær. Med KM 5D blir bildene riktig belyst på menneskene, men snøpartiene blir helt utbrent. Dette kan en korrigere for. Da bruker jeg gjerne -1,3, men når personene eller andre mørke ting utgjør en liten del av billedflaten, så blir bildet svært mørkt. Opplever dette som litt problematisk. Men for å si det jeg liker svært godt ved KM 5D, så er bildestabilisator i huset en suveren ting. Derfor så er det ikke gode alternativer foreløpig. Ellers er ergonomi, betjening og brukervennlighet helt topp. F.eks. liker jeg informasjonen i LCD-skjermen og søkeren svært godt. Klarte ikke å venne meg til Nikon D70 i løpet av 2-3 uker. Bildekvalitet, selv med kit-linsa, er for meg svært god (når kamera har fokusert riktig). Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Glemte å konkludere: Dersom jeg i dag skulle velge kamera på nytt (selv uten objektiver med KM fatning), ville jeg faktisk ventet til Sony kommer med en DSLR i sommer. Stoler ikke nok på KM Dynax 5D, men synes heller ikke det finnes alternativer som er interessante nok når en har prøvd begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå