Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Prøve Matematikk "DRØMMEHUSET"

Anbefalte innlegg

Heisann...

Har nettopp fått vite hva jeg komm opp i (Mate) og selfølgelig oppgaven.

Oppgaven er: "DRØMMEHUSET"

Jeg har 48timers metoden, der jeg snakker 20min foran en lærer og en sensor.

Men problemet er at jeg kommer ikke på noen god ide som jeg kan bruke... :dontgetit: som har med drømmehuset å gjøre etc..

Har tenkt på å lage ett hus og vise areal størrelse målestokk prosent kostnadder osv.

Kan dere tenke dere noe annet som kunne vært mye bedre? :love:

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel på rett veg der ja, nå veit eg ikkje nivået ditt, men litt avanserte reknestykker er sikkert ikkje dumt. Utrekning av lån, månedsavdrag, delt med ektefelle kanskje? Mål på tomt, utrekning av utgifter til diverse handverkarar osv osv...

Lenke til kommentar
nå veit eg ikkje nivået ditt

6068072[/snapback]

Nå er ikke jeg den beste i Matematikk, vil ikke gjøre det allt for for avansert. :blush:

Men føler det bil for mye med f.eks tomt kostnadder altså alt som koster noe møbler osv. Tenkte viss jeg kunne innrede noen romm med møbler og hvor mye det koster med folk som f.eks håndverkerar.

Kan egentlig bare bygge ett ikke altfor stort hus og sette mål og hva ting koster...

Blir bare vanskelig å snakke om dette i 20min :p

Lenke til kommentar

Du må vel ikkje ta med alt? Sett deg eit mål om å ta med diverse utrekningsmetodar, areal, trigonometri, lønn (brutto\netto), renteutrekning. Litt diverse så du kjem innom eit større spekter. Å ta med alt er ikkje mogleg og vil ikkje bli krevd, du skal berre ta utgangspunkt i oppgåva "Drømmehuset" for å velge kva utrekningar du skal velge.

Ikkje gå deg fast i eit eksempel ved å gå for detaljert inn i det med utrekningar og forklaringar, eg trur du vil stå sterkare ved å komme innom fleire typar oppgåver.

For eksempel areal. Lag ei skisse over huset med mål og rekn ut areal. Du kan lage ei tomt med ein liten trekant og rekne ut arealet på den.

Sett eit lånebeløp, finn renter, kor mange år lånet går på og kva månadsavdragene blir.

Avhengig av sensor kan kanskje humor være greit å ta med, eit reknestykke på antal soverom for eksempel. "Eg har 3 barn og eit til på veg, kor mange soverom er nødvendig når det blir medrekna eit gjesterom?"

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Sett at tomta er som vist på biletet under og naboen vil kjøpe denne trekanten av din tomt som du heller ikkje har noko nytte av. Då kan du rekne ut arealet av trekanten, finne ut kor mange m² du selger osv...

post-23219-1147178037_thumb.png

Lenke til kommentar

Masse snedig du kan bruke her:

Målestokk (til kart osv)

Det gylne snitt (design av huset)

Trigonometri (til å måle opp en snedig tomt)

Kostnadsberegninger - renters rente mv.

Runde objekter (bord, piper, rørledninger osv)

Strømforbruk (basert på elektriske artikler)

Ting du kan spørre deg selv om, og se om du kan lage noe ut av:

Indre volum/ytre volum, vekt og massetetthet på huset.

Hengende ledninger mellom hus og garasje - hvilken form vil de ta?

Gressplen: antall gress-strå pr areal - et mål for "grønnhet"?

Taktekking - nødvendig antall tegl mtp overlapping, sannsynlighet for at de knuser osv.

Antall spikere brukt i huset? Tips: antall spiker pr bord i forhold til størrelsen på hvert bord, og størrelsen på huset.

Hvis du har noe fysikk/elektro/elnikk på skolen også: design et enkelt alarmsystem med nødvendige beregninger.

Parabolantenne: størrelse, vekt, volum, og nødvendig plassering mtp fri siktlinje

Bæreevne på loft?

Kjøleskap: finn forskjellige modeller og sammenlikn indre/ytre volum, effekt og pris.

Forsikringssum og forsikringspremie for et hus: Hvis forsikringsselskapet bruker halvparten av inntektene på drift og overskudd, og halvparten på skadeutbetalinger: hvor stor er da sannsynligheten for en skade på huset ditt?

osv osv. Du har fått en meget god opppgave :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hey, jeg har også fått denne oppgaven. Men jeg frykter jeg har kasta bort litt for mye tid, og vet ikke hva jeg skal prioritere. Jeg har med % regning, lån og renter, konstruksjon, pytagoras, lønn, og mer men det blir for enkelt. Jeg kommer ikke til å få noen bra karakter med mindre jeg kan finne noen skikkelig killer oppgaver... Dessverre har jeg ikke kommet noe særlig langt og har omtrent pensumet til 8 klasse bare. Kunne dere vennligst svare lynraskt om måter jeg kan krydre oppgaven med? =) Takk for svar.

PS Det må vare omtrent 20 minutter, så hvis dere kan gi meg noen saftige forklaringer som tar litt tid å legge fram, så er jeg dypt takknemlig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...