kavorka Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det er mulig at PS3 har neste generasjons grafikk, men neste generasjons spillopplevelse er det Nintendi Wii som har. Det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett pressekonferansen til Nintendo. Lenke til kommentar
oysteini Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Som jeg skrev Tråd: 09/11-2005 : 14:26 Xbox 360 eller PS3, personlig tror jeg det er hipp som happ hvem man velger, den ene vil ikke være så mye bedre enn den andre. Både utvalg av spill og grafisk ytelse vil være tilnærmet lik. Noen titler vil naturligvis være ekslusive, slik som Halo-GT osv. Alle som forventer at PS3 vil være fantastisk mye bedre enn 360 vil bli skuffet, alle som forventer at 360 er fantastisk mye bedre enn de siste PC spillene vil bil skuffet. Dermed blir det mer smak og behag, er GT viktigere enn Halo, er Blue-ray viktigere en Xbox-live, det vil være disse små tingene som skiller to svært like maskiner. (Uansett hvor mange cells eller tråder man har tilgjengelig) Mulig Revolution er en liten joker her, den skiller seg ihvertfall litt ut hva spillutvalg gjelder. Føler at dette fremdeles er rimelig relevant, og at mange jeg diskuterte med ifjor høst, nå faktisk har blitt mer enig med det synet jeg hadde på ting den gang. Det har blitt mindre mas om at PS3 kommer til å knuse Xbox 360 osv, mye selvsagt pga at faktaene sakte men sikkert har kommet på bordet. Jeg tror fremdeles Xbox 360 er det beste kjøpet for min del, da jeg er veldig opptatt av multiplayer, og jeg kan ikke helt se at Sony skal klare å ta igjen det Xbox-live har utviklet seg til å bli. Når det gjelder Blu-ray, så er jo det ganske interessant, men ikke 3000 kr interessant. Spesielt ikke når man sitter med 20Mbit bredbånd, og Windows Media Center Synes egentlig det er litt feil vei å gå, har ikke hatt bruk for en DVD/CD plate på flere år. Tror blu-ray/hd-dvd blir siste vi ser til lagring på den måten. Sony's beste argument slik jeg ser det, er rett og slett hvis klarer å fortsette med å ha enerett på Gran-turisimo/MetalGearSolid osv.. Dessuten har de vært flinke til å produsere spill som Singstar/Buzz etc, som bidrar til at jenter og andre ikke så spillinteresserte faktisk kjøper inn konsollen. Tviler derimot sterkt på at folk gidder å bruke 6000 på en karaokemaskin, når de kan få ps2 til 800. Blir uansett spennende og se hva som skjer, for å ikke snakke om hva Wii egentlig er god for! Endret 10. mai 2006 av oysteini Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Joda, PS3 er ganske dyr, men skal du ha noen spill så blir ikke forskjellen så stor (men folk tenker kanskje ikke så mye på det?) Spillene til konsoller jo veldig dyre, så det blir noen tuden veldig fort, uansett. AtW Lenke til kommentar
Grishnakh Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Artikkelskribenten later til å være overbevist om at såkalt "stjeling" av ideer fører til stagnasjon i utviklingen. Dette er direkte feil. Er det noe jeg har lært av prosjekter med media-arbeid, er det at ideutveksling kun fører til videreutvikling, forbedring og mangfold. Også historien har lært oss det. Nå fungerer det ikke slik at disse tre selskapene kommer sammen og lager et optimalt produkt, men ved å "stjele" ideer fra de andre kan man på egenhånd utvikle dette til å bli noe langt bedre (eller noe helt annet) enn hva som var ideen i utgangspunktet. Markedet vil avgjøre hvilket av produktene som er best, Det virker som om artikkelskribenten, etter sin personlige skuffelse over Sonys presentasjon, nærmest i blodtåka rabler ned sin frustrasjon. Tenk hvis det var bare ett selskap som skulle ha lov til å produsere kontroller med analog stikke? Eller med rumble? Og hvorfor skal det hele tida være så voldsomt nyskapende? "Never change a winning team" heter det bl.a. Poenget er at det er ikke alltid det nyskapende er det folk vil ha. Også her har historien hundrevis av eksempler. Sony kan teknologi. De har kontinuerlig lansert drøssevis av nye el-artikler, endel suksesser, mange fiaskoer. Ps2 har vært en formidabel suksess, og i ps3 viderefører man suksessoppskriften. Noen mener man viser for lite nytenkning, men hva er _for_ lite? For lite for hva da? Sony legger forholdene til rette for spillutviklerne med en kraftig maskin, high-defenition og en kontroll med gyroskopiske sensorer. Den nye kontrollfunksjonen har fått svært gode skussmål hos folka i ign.com. Tilbake til utgangspunktet. Nintendo skal ha ros for å gå litt andre veier, men ideene deres (ei heller Sonys og Microsofts) er verken så hellige eller så unike at det skal tvinge de andre til å styre unna. Ideutveksling, eller "stjeling" som noen vil ha det til, fører til mangfold og videreutvikling. Endret 10. mai 2006 av Grishnakh Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Jeg tror jeg er i godt selskap når jeg sier at jeg som 360-eier ikke føler jeg må løpe ut av huset og kjøpe PS3 ved launch. Misforstå meg rett; det kommer helt sikkert mange flotte spill til PS3 etterhvert og jeg kommer garantert til å skaffe en om et par år når den har falt i pris... men nå var MS først ute og Sony har ikke fulgt opp med noe radikalt forskjellig eller nyskapende, uansett hva Sony nå mener om at "next gen starter når vi sier det." Dette kombinert med høy pris gjør at jeg klarer meg fint med 360'en foreløpig. Wii derimot skal jeg ha ved launch. Endret 10. mai 2006 av thomanil Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Grishnakh: Hvis du skal kommentere bloggen så forutsetter jeg at du først leser og forstår teksten, deretter at du leser gjennom tråden før du poster. Da hadde du sett at det går frem ganske tydelig (begge steder) at hovedpoenget ikke er at det "lånes" gode ideer, men at Sony hevder at neste generasjon begynner med PS3, uten at de er i stand til å komme med det fnugg av innhold eller funksjoner for å underbygge påstanden. Når de kommer med en slik påstand bør man kunne forvente at de er i stand til å levere mer enn konkurrentene, ikke at de i løpet av det siste året har vært i stand til å karre seg opp på samme nivå? At det virker som "artikkelskribenten, etter sin personlige skuffelse over Sonys presentasjon, nærmest i blodtåka rabler ned sin frustrasjon" håper jeg da. Det var noe av poenget med å skrive bloggen den natten. Jeg ble skuffet over Sony sin presentasjon, mektig skuffet, og jeg var åpenbart ikke alene. Hvis det ikk er en slik tekst du er ute etter så har du rett og slett lest feil plass, vi har en feature om Sony sin pressekonferanse også, som naturlig nok har en ganske annen vinkling enn en blogg. Lenke til kommentar
Grishnakh Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Jeg synes ikke det går spesielt godt frem i artikkelen at du mener f.eks. at det var lurt av Sony å "kopiere" Live-funksjonen til xbox. "[...] Høres det kjent ut? Selvsagt gjør det det. Mine damer og herrer: Ta vel i mot Sony sitt svar på Xbox Live. Man kan knapt snakke om inspirasjon, vi snakker om en tjeneste som ser ut til å bli nærmest en eksakt kopi." Som om dette var Microsofts eiendom? Etter min mening skulle det forøvrig bare se ut om ikke Sony plukket opp noe som har vist seg å være svært vellykket hos konkurrenten, og som har eksistert på pc i et tiår, og etter det jeg kan se satser Sony bredere i funksjonalitet enn hva xbox live har gjort til nå. Men du mener kanskje at en livefunksjon ikke var noe bra? Ok, hovedpoenget ditt er at Sony ikke har noe å fare med når de hevder at deres konsoll er next-gen. Hva er så next-gen? Sony har aldri lagt opp til noen revolusjon, slik som gutta i Nintendo. På forrige E3 viste man frem en spillmaskin og en helt ordinær kontroll (utenom formen). Du er skuffet over at det ikke ble noe av boomerangen? Ville det utgjort forskjellen på nestegenerasjon? Det jeg tror Sony mener med at neste generasjon starter med Ps3, er alene grafikken. Det er helt klart et stort skritt videre fra Ps2. Med enorm maskinvare, bluray og ekte HD (1080p), i tillegg til en helt ny dimensjon i den nye kontrolleren, mener jeg Sony leverer det de har lovet. Xbox 360 ligger i grenseland. Men et endelig standpunkt på om Sony har klart å utvikle nestegenerasjon spillkonsoll får man vente med å ta til neste E3 (da har spillutviklerene fått tid på seg til å utnytte konsollen bedre enn hva som tilnå har blitt vist). Hva som er nestegenerasjon blir også en individuell oppfattelse, men jeg kan ikke se at Sony har sagt noe og gjort noe annet. Jeg er fullt klar over at dette skal være subjektiv meningsblogg, men det gjør ikke det du skriver noe riktigere av den grunn. Jeg regner med du også har fått et noe mer nyansert syn etter at du fikk sovet litt. Jeg ser frem mot både ps3 og wii. Fallhøyden til Nintendo er nok større enn Sonys, men det er ikke ensbetydende med at Nintendo har tatt det riktige valget på bakgrunn av sin gambling. Jeg var passe fornøyd med det Sony presenterte, og de senere spilltrailerene som er lagt ut til Ps3 underbygger i stor grad next-genmålet etter min mening. Hadde Sony holdt sin pressekonferanse med en så teatralsk Reggie som Nintendo, ville det bare undergravd firmaets profil. Endret 10. mai 2006 av Grishnakh Lenke til kommentar
afterall Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Forstår ikke helt hvorfor enkelte syter over at PS3 plutselig bare har 1 stk. HDMI-utgang. Så godt som ingen i Norge hadde noengang fått bruk for 2 uansett? Det samme med "bare" 1 stk. ethernet-port. Hva i all verden skal man med 3 egentlig? Router-funksjon? Glem det, alle som har internett hjemme fra før av har allerede en router som er oppe og går. En annen ting er all kritikken for stjålne ideer og mangel på innovasjon. Jeg finner det da rart at alle disse klarer å "glemme" å nevne Sony's EyeToy i det hele tatt. Var det bare jeg som ble ganske så imponert over denne demonstrasjonen på pressekonferansen? Med denne teknologien finnes det jo et hav av muligheter! Har selv eid alt fra en gammel 386, til gode gamle Amiga 500, Nintendo, SNES, Gameboy, PS, og PS2. Sannheten er at Sony revolusjonerte spillmarkedet med Playstation, og etablerte en massiv kundebase med sine spill. Og hva gjør folk? Jo, de kjøper oppfølgerne av favorittspillet sitt i håp om at de får den samme fantastiske opplevelsen. Det er helt klart det som kommer til å avgjøre det for meg hvertfall. Jeg vil kjøpe PS3 fordi jeg vil spille Metal Gear Solid 4, kommende Final Fantasy spill, framtidge GTA-spill, og en rekke andre etablerte franchises. Men jeg satser jo og på at det kommer en mengde nye positive spillopplevelser også. Lenke til kommentar
Grishnakh Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 En annen ting er all kritikken for stjålne ideer og mangel på innovasjon. Jeg finner det da rart at alle disse klarer å "glemme" å nevne Sony's EyeToy i det hele tatt. Var det bare jeg som ble ganske så imponert over denne demonstrasjonen på pressekonferansen?Med denne teknologien finnes det jo et hav av muligheter! 6080174[/snapback] Veldig enig. Jeg har også glemt det litt bort. De brukte ikke så mye tid på det, kanskje derfor. Presentasjonen var vel også i den fasen hvor alle ventet på Ps3-video . Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det er selvfølgelig en del som klager på Sony fordi de har ekstreme sympatier for en av konkurentene. Allikevel tror jeg Sony i all hovedsak har seg selv å takke for mye av den negative omtalen de nå mottar. Fjorårets Sonypresentasjon på E3 var av hakeslepptypen. PS3 framsto som gudenes gave til spillverden. Verdenspressen slukte agnet og hypemaskinen gikk på fullgir verden over. 360-lanseringen kom og gikk tålelig bra, selv om MS (som sist) ser ut til å floppe i Japan. Mange har nok allikevel sittet litt på gjerdet fordi PS3 virket så usannsynlig bra. Denne uken skulle vi få se hva Sony hadde å by på og selv de mest garvede spilljournalister hadde nok magen full av sommerfugler denne dagen. Så kom skuffelsen, ikke at PS3 framsto som dårlig, så langt der i fra. Men: Det var vanskelig å se at denne maskinen var mer enn marginalt bedre enn X-box 360. I tillegg rosemalte de sin nye kontroller og skrøt av hvilken fantastisk utvikling dette var. Tror spesielt dette etterlot en litt vemmelig smak i munnen på mange. Kontrollen var opplagt langt mindre avansert enn Nintendos som allerede var kjent og det var nesten litt pinlig å høre Sonys representant snakke om hvor genialt dette var. For å gjøre ting enda litt tristere: Prisen. En konsoll som på Sonys presentasjon fremsto som jevnbyrdig med 360 skulle koste vesentlig mye mer. Kort fortalt: Sony hadde skrudd opp forventningene men klarte ikke å leve opp til disse. Journalister er mennesker og mennesker er folk. Når folk blir skuffet blir de sure og således må det sies at Sony faktisk bommet ganske betraktelig. Det er ikke dermed sagt at de ikke har et supert produkt, men de klarte ikke å presentere sine salgsargumenter på noen spesielt overbevisende måte. PS3 vil garantert selge bra, men jeg er etter årets E3 langt fra overbevist om at det blir en like opplagt seier til Sony i denne runden. 360'en er i ferd med å skaffe seg et brukbart momentum med mange flotte 2. generasjonstitler og Nintendos Wii har gjort de fleste nysgjerrige med sitt unike konsept... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Forstår ikke helt hvorfor enkelte syter over at PS3 plutselig bare har 1 stk. HDMI-utgang. Så godt som ingen i Norge hadde noengang fått bruk for 2 uansett? Det samme med "bare" 1 stk. ethernet-port. Hva i all verden skal man med 3 egentlig? Router-funksjon? Glem det, alle som har internett hjemme fra før av har allerede en router som er oppe og går. Kanskje det er fordi sony (som vanlig) skryter konsollen opp i skyene og skryter av ørten funksjoner, og enorm ytelse, som aldri kommer? Tror ikke det er det faktumet at det er en hdmi-port som er porblemet som sådan, jeg tror det er at sony juger så det renner av seg. Men det gjorde de jo med ps1 og ps2 også, så folk burde vel begynne å bli vant til det. AtW Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 5000kr for PS3 er ikke dyrt! Hvis vi skal snakke penger kan vi trekke inn Microsoft og sammenligne litt. PlayStation: 3. desember 1993 PlayStation 2: 4. mars 2000 PlayStation 3: 11. november 2006 Ca. hvert 6,5. år kommer det en ny konsoll. Xbox: 15. November 2001 Xbox 360: 22. November 2005 Ca. hvert 4. år kommer det en ny konsoll. Om man sitter med Xbox må med andre ord kjøpe ny konsoll til 3000-4000kr hvert 4. år. Med PlaySation kjøper man ny konsoll til 3500-5000kr hvert 6,5. år. Litt logikk her, så skjønner dere hva som koster mest. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 5000kr for PS3 er ikke dyrt! Hvis vi skal snakke penger kan vi trekke inn Microsoft og sammenligne litt. PlayStation: 3. desember 1993 PlayStation 2: 4. mars 2000 PlayStation 3: 11. november 2006 Ca. hvert 6,5. år kommer det en ny konsoll. Xbox: 15. November 2001 Xbox 360: 22. November 2005 Ca. hvert 4. år kommer det en ny konsoll. Om man sitter med Xbox må med andre ord kjøpe ny konsoll til 3000-4000kr hvert 4. år. Med PlaySation kjøper man ny konsoll til 3500-5000kr hvert 6,5. år. Litt logikk her, så skjønner dere hva som koster mest. 6082272[/snapback] Så om en PS hadde kommet hver 20ende år, så hadde de vært den gunstigste dealen i gata? Synes den logikken din er vel tynn. AtW Lenke til kommentar
oysteini Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 5000kr for PS3 er ikke dyrt! Hvis vi skal snakke penger kan vi trekke inn Microsoft og sammenligne litt. PlayStation: 3. desember 1993 PlayStation 2: 4. mars 2000 PlayStation 3: 11. november 2006 Ca. hvert 6,5. år kommer det en ny konsoll. Xbox: 15. November 2001 Xbox 360: 22. November 2005 Ca. hvert 4. år kommer det en ny konsoll. Om man sitter med Xbox må med andre ord kjøpe ny konsoll til 3000-4000kr hvert 4. år. Med PlaySation kjøper man ny konsoll til 3500-5000kr hvert 6,5. år. Litt logikk her, så skjønner dere hva som koster mest. 6082272[/snapback] Så om en PS hadde kommet hver 20ende år, så hadde de vært den gunstigste dealen i gata? Synes den logikken din er vel tynn. AtW 6082323[/snapback] Ha ha.. Godt poeng. Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Wii FTW, OMG, LOL... Kjeder meg... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Joda, PS3 er ganske dyr, men skal du ha noen spill så blir ikke forskjellen så stor (men folk tenker kanskje ikke så mye på det?) Spillene til konsoller jo veldig dyre, så det blir noen tuden veldig fort, uansett. Skjønner ikke helt logikken her. Hvis du kjøper to spill til 500 kroner for Xbox360 eller PS3, så må du fortsatt ut med mer totalt hvis du skal ha PS3. PS3 er svindyr, og dette kan man ikke komme bort ifra. Men den vil nok gå ned noe i pris etter noen måneder, og om noen år vil den være på et litt mer akseptabelt nivå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Joda, PS3 er ganske dyr, men skal du ha noen spill så blir ikke forskjellen så stor (men folk tenker kanskje ikke så mye på det?) Spillene til konsoller jo veldig dyre, så det blir noen tuden veldig fort, uansett. Skjønner ikke helt logikken her. Hvis du kjøper to spill til 500 kroner for Xbox360 eller PS3, så må du fortsatt ut med mer totalt hvis du skal ha PS3. PS3 er svindyr, og dette kan man ikke komme bort ifra. Men den vil nok gå ned noe i pris etter noen måneder, og om noen år vil den være på et litt mer akseptabelt nivå. 6084147[/snapback] Ja, det er sant, men 15000 vs 13000 er noe annet enn 3000 vs 5000, eller 2 vs 2002. De fleste(?) vil jeg regne med fort kjøper 10+ spill, og 20 virker ikk usannsynlig. AtW Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det skjer i såfall over lang tid. Det er forskjell på å kjøpe inn mat for 10000 kroner på en dag og over flere måneder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det skjer i såfall over lang tid. Det er forskjell på å kjøpe inn mat for 10000 kroner på en dag og over flere måneder. 6084430[/snapback] Ja, men den prosentuelle forskjellen blir allikevel endel mindre. AtW Lenke til kommentar
Neshaug Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Ja, men den prosentuelle forskjellen blir allikevel endel mindre. AtW 6084456[/snapback] Vel.. Det er billigere å kjøpe bacon i Sverige enn i Norge. Xboxen min, gikk faktisk ikke i oppløsning når xbox 360 kom.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg