Theo343 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Det kunne jo vært et interessant mottrekk til Microsofts pengemaskin. Wii er forøvrig et prakteksempel på at billig maskinvare og gode kundevennlige konsepter kan gi topp produkter. Endret 11. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
pcee Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg ønsker Microsoft all lykke med sin Xbox360, men jeg har aldri hatt sansen for de som slenger penga i bordet bak kulissene for å skaffe seg fordeler i stedet for å overbevise kjøperne. Smart og business ja, men ikke riktig for forbrukerne. 6082012[/snapback] Jeg vil ikke pirke men Sony er ikke akkurat noe "lillebror". De omsetter årlig for ca 64 mrd dollar på verdensbasis mot MS sine 41 mrd USD og 16,7 mrd dollar i USA alene. De har nesten 160 000 ansatte mot Ms som har halvparten. Jeg synes ikke synd på Sony, og jeg ser ikke på Sony som noe "outsider" eller "underground"spillfirma heller. Etter det jeg har sett av e3 hittil er sony den klareste kandidaten til å bli kåret til "Vi-vil-bare-tjene-penger-og-kopierer-alt-vi-kan" of the show. Jeg synes, uten å være noe særlig fan av microsoft heller, at MS har tatt spillerne på alvor. Det vil si de har brukt penger på markedsanalyser. De kommer med spennende titler og det skal de ha honnør for. Pengene de bruker betaler vi tilbake i form av valgene vi tar som konsumenter, det vil si kjøper spill. Denne "hva er best og kulest" diskusjonen er jo uansett en smakssak og vi som forbrukere har jo valget. Go PS3, Wii og x360 håper dere bringer oss mye moro og ekte spillglede. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hovedforskjellen på Sony og MS i denne sammenhengen er jo først og fremst at Sony har hatt stadig mer skraltende fortjeneste de siste årene mens MS ser ut til å ha en egen seddelpresse i kjeller'n. Tror forøvrig størrelsen på disse to firmaene og det faktum at de i manges øyne gjør dette kun for business gjør at Nintedo får litt ekstra gratis kreditt. Misforstå meg rett: Nintendo driver selvfølgelig business de også, men de driver med spill ikke noe annet. Det har de gjort i mer enn 100 år i motsetning til de to konkurentene som har beveget seg inn i et marked de ikke har noen tradisjonell bakgrunn, men ser på som lukrativt. Den originale Playstation er jo på mange måter en av de mest imponerende produktene noensinne. Fra å være en total grønnskolling klarte Sony på kort tid å bli den desiderte markedslederen i et marked hvor det allerede fantes to tunge, tradisjonelle aktører... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Si meg, er det bare jeg som fikk med meg at det skal komme til PS3 også, eller? GameSpot sier bl.a. følgende: Following the announcement during the Microsoft press conference, Rockstar Games issued a press release confirming that GTAIV would be hitting both the PlayStation 3 and Xbox 360 simultaneously in the fall of 2007. Så det er ingenting å bekymre seg for. Når det gjelder det med eksklusivitet, er jeg ikke enig i at det bare er noe dritt. Det er selvfølgelig surt med alle toppspilla som kommer til konsoller jeg ikke har, men det er nettopp det at de er eksklusive som gir dem en bedre mulighet til å bli toppspill. Det er to grunner til det. Det ene er utviklingskostnad. Det koster rimelig mye å kjøpe inn developers kits til alle utviklere, og så skal man i tillegg kjøpe ett kit fra hver produsent til hver utvikler. I tillegg må de ha utviklere med kunnskap til konsollene de skal utvikle til, og så tar det lenger tid. Hvis man istedet legger denne kostnaden inn i å gjøre spillet bedre til én konsoll, kan man tjene mye i generell kvalitet (altså bugs, balanse, testing, tweaking, nye funksjoner osv.). Det andre er at utviklerne kan konsentrere seg om ett sett hardware. Designerne kan skreddersy kontrollene og gameplayet rundt én kontroller og bruke knappeplasseringen optimalt. Det var f.eks. ikke like vellykket å legge funksjoner på L2 og R2 på PS2 på den hvite og den svarte knappen på Xbox. Men viktigst er kanskje at utviklerne kan legge all sin tid og ekspertise i å utnytte hardware'n og alle de lure triksene akkurat dén konsollen har for å lage kongegrafikk. Lenke til kommentar
pcee Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Si meg, er det bare jeg som fikk med meg at det skal komme til PS3 også, eller? 6082247[/snapback] Det ikke meningen og foré med desinformasjon. Du har helt rett (se redigert post) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Si meg, er det bare jeg som fikk med meg at det skal komme til PS3 også, eller? GameSpot sier bl.a. følgende:Following the announcement during the Microsoft press conference, Rockstar Games issued a press release confirming that GTAIV would be hitting both the PlayStation 3 and Xbox 360 simultaneously in the fall of 2007. Så det er ingenting å bekymre seg for. Når det gjelder det med eksklusivitet, er jeg ikke enig i at det bare er noe dritt. Det er selvfølgelig surt med alle toppspilla som kommer til konsoller jeg ikke har, men det er nettopp det at de er eksklusive som gir dem en bedre mulighet til å bli toppspill. Det er to grunner til det. Det ene er utviklingskostnad. Det koster rimelig mye å kjøpe inn developers kits til alle utviklere, og så skal man i tillegg kjøpe ett kit fra hver produsent til hver utvikler. I tillegg må de ha utviklere med kunnskap til konsollene de skal utvikle til, og så tar det lenger tid. Hvis man istedet legger denne kostnaden inn i å gjøre spillet bedre til én konsoll, kan man tjene mye i generell kvalitet (altså bugs, balanse, testing, tweaking, nye funksjoner osv.). Det andre er at utviklerne kan konsentrere seg om ett sett hardware. Designerne kan skreddersy kontrollene og gameplayet rundt én kontroller og bruke knappeplasseringen optimalt. Det var f.eks. ikke like vellykket å legge funksjoner på L2 og R2 på PS2 på den hvite og den svarte knappen på Xbox. Men viktigst er kanskje at utviklerne kan legge all sin tid og ekspertise i å utnytte hardware'n og alle de lure triksene akkurat dén konsollen har for å lage kongegrafikk. 6082247[/snapback] Det er ikke noe som hindrer folk i lage spill til en konsoll uten disse konkurranse-vridene tiltakene. Derimot hindrer det å lansere spillet på flere plattformer. Dette er ene og alene et tilltak som øker salget for de store aktørene, men går utover de små. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvor har det blitt av Sega oppe i alt dette? Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvor har det blitt av Sega oppe i alt dette? 6082751[/snapback] Hva mener du? De lager nå spill til flere platformer fortsatt... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Eh jeg mente selvf. Sega som lagde bla. Dreamcast konsollen og andre tidligere. Har de ikke tenkt til å komme med ny konsoll? Dreamcast Scene Endret 11. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
WinFS Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Playstation 3 (20gb) koste ca 5000 Playstation 3 (60gb) koste ca 6000 Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Playstation 3 (20gb) koste ca 5000 Playstation 3 (60gb) koste ca 6000 6082909[/snapback] Ikke direkte billig det heller da... 360'en koster jo i såfall betydelig mindre, selv om MS ikke dropper prisen på den til jul. Endret 11. mai 2006 av thomanil Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Eh jeg mente selvf. Sega som lagde bla. Dreamcast konsollen og andre tidligere. Har de ikke tenkt til å komme med ny konsoll?Dreamcast Scene 6082861[/snapback] De lager såvidt jeg vet bare software etter at Dreamcast floppet, men til gjengjeld går det ganske bra for dem der. Condemned : Criminal Origins f.eks er jo et Sega-spill. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Har et lite øsnke om at Elkjip selger de med tap. hadde vært digg! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg vil ikke pirke men Sony er ikke akkurat noe "lillebror". De omsetter årlig for ca 64 mrd dollar på verdensbasis mot MS sine 41 mrd USD og 16,7 mrd dollar i USA alene. De har nesten 160 000 ansatte mot Ms som har halvparten. 6082151[/snapback] Problemet til Sony er at de "nesten" ikke tjener penger, og det er PS2 plattformen som i dag er penge maskinen til Sony. Noe som PS3 lanseringen vil ødelegge for, midlertidig forhåpentligvis for Sony. Og når det gjelder tallene dine. Muligens Sony omsetter mer og har flere ansatte, men når det gjelder overskudd så har Microsoft 10 ganger overskuddet. http://finance.yahoo.com/q/is?s=SNE&annual http://finance.yahoo.com/q/is?s=MSFT&annual Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 microsoft har laga eit system som heiter windows, det er brukt av 95% av verdens befolkning og 30% av inntektene til M$ kjem inn med Windows.. Att dei har meir peng enn sony er sjølvsakt.. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det er ikke noe som hindrer folk i lage spill til en konsoll uten disse konkurranse-vridene tiltakene. Derimot hindrer det å lansere spillet på flere plattformer. Dette er ene og alene et tilltak som øker salget for de store aktørene, men går utover de små. 6082300[/snapback] Mulig vi snakker forbi hverandre nå, for jeg skjønte lite av det du sa der nå... ... det er brukt av 95% av verdens befolkning ... 6086154[/snapback] Neppe... Muligens 95% av alle som bruker en datamaskin... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det er ikke noe som hindrer folk i lage spill til en konsoll uten disse konkurranse-vridene tiltakene. Derimot hindrer det å lansere spillet på flere plattformer. Dette er ene og alene et tilltak som øker salget for de store aktørene, men går utover de små. 6082300[/snapback] Mulig vi snakker forbi hverandre nå, for jeg skjønte lite av det du sa der nå... ... det er brukt av 95% av verdens befolkning ... 6086154[/snapback] Neppe... Muligens 95% av alle som bruker en datamaskin... 6086708[/snapback] Du snakker om at det er billigere å lage til en konsoll osv, det er ingenting som hindrer selskaper å lage spill for bare en konsoll, selv om slike "eksklusivitetsavtaler" hadde vært forbudt. AtW Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Du snakker om at det er billigere å lage til en konsoll osv, det er ingenting som hindrer selskaper å lage spill for bare en konsoll, selv om slike "eksklusivitetsavtaler" hadde vært forbudt. 6086753[/snapback] Nei, det er helt naturlig. Vi skulle hatt litt av et verdensdiktatur hvis man skulle klart å få alle spillselskaper til å utvikle til alle konsoller samtidig... Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Og fremdeles det elendige designet på kontrolleren? Huff Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 ja selfølgelig 95% av alle PC brukere, trudde dere tok den menmen... skal ordlegge meg bedre i fremtiden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg