Gå til innhold

Problemer med Booting av SCSI disk. Har også IDE RAID

rvenes

Anbefalte innlegg

Hellu.

Satte i dag inn nytt skjermkort (Asus GeForce 4 Ti4400) . Det gjikk fint, hadde drivere på scsi disken og alt gjikk fint. Men så oppdaga eg at IDE RAID arrayet mitt er borte vekk.

**** tenker eg... har eg dratt ut kortet når eg var inni og fikla med skjermkortet da? Men nei da, pci raid kortet stod og koste seg det inni der. Men da eg boota den oppigjen var det berre SCSI biosen som kom fram, ikkje Promise ide raid biosen. Prøvde så og flytte på ting/tang inni der. uten at det hjalp spess.

AGP: Asus GF4ti4400

PCI1: Adaptec SCSI AHA-19160

PCI2: Promise Fasttrax IDE raid.

Så prøvde eg og snu om på SCSI kortet og raid kortet, da kom begge biosene fram, først raid biosen så scsi biosen, men da ville den jo seff ikkje boote opp wi2nk som ligger på Scsi disken.

Har prøvd div andre kombinasjoner også. Veit og at det er ein nyere bios ute til hovedkortet mitt (Asus P4b533-v også ein enda nyere beta bios. Skal teste desse om ei stund

Men sjølv om ikkje biosen kjem fram så fant Windows raid kortet da, for den installerte drivern og alt såg "ok" ut.. men finner ingen disker!

Kva skal eg gjere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å boote win2k på scsi disken så kan du sette inn win2k cd'en din, og prøve å ta en recovery av oppstarten(forutsatt at win2k installasjonen finner scsi kortet ditt, du må sikkert trykke in F6 i begynnelsen av installasjonen for å legge in scsi drivern) det som da skjer er at selveste oppstart sectorn blir lagt på første disk i raid arrayet ditt, og den laster da win2k fra scsi disken din.

du kan og evnt bruke linux sin bootloader LILO til dette, hvis du har peiling på linux...

når det gjelder raid diskene... når du får opp raid biosen på oppstarten, finner da kortet diskene?

hvis ja... så kan du jo inn i raid biosen og sjekke at raid arrayet ditt fortsatt lever. hvis det ikke gjør det så er det jo ikke så rart du ikke får det opp i win2k....

sjekk evnt på device manager om disken/arrayet kommer opp der.

tror dette kanskje kan hjelpe deg litt videre

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 14:52, skrev the-wizard:

for å boote win2k på scsi disken så kan du sette inn win2k cd'en din, og prøve å ta en recovery av oppstarten(forutsatt at win2k installasjonen finner scsi kortet ditt, du må sikkert trykke in F6 i begynnelsen av installasjonen for å legge in scsi drivern) det som da skjer er at selveste oppstart sectorn blir lagt på første disk i raid arrayet ditt, og den laster da win2k fra scsi disken din.

du kan og evnt bruke linux sin bootloader LILO til dette, hvis du har peiling på linux...

når det gjelder raid diskene... når du får opp raid biosen på oppstarten, finner da kortet diskene?

hvis ja... så kan du jo inn i raid biosen og sjekke at raid arrayet ditt fortsatt lever. hvis det ikke gjør det så er det jo ikke så rart du ikke får det opp i win2k....

sjekk evnt på device manager om disken/arrayet kommer opp der.

tror dette kanskje kan hjelpe deg litt videre

Jau har disketter til begge deler...

Raid kortet og SCSI kortet.

Tenkte på det du sa ja, men det blir litt bak mål da, men det får så som midlertidig løysing. Men føkker vel ikkje til raid arrayet med dette da? Raid arrayet lever... heldigvis... Når den skriver boot sector tingen? Kan vel berre starte f.eks installeringen av ein ny winxp eller Win2k så finner den ut at win2k ligger inne fra før av på scsi disken og så mekker den dual boot?

Lenke til kommentar

jau skal prøve på det...

Ny bios inne versjon 1.4? eller 1.004

Samme problem

Intel Pentium 4 533 FSB [email protected]? 3.0?

Asus P4B533-V 512 MB Samsung DDR 333 MHz

Asus GeForce 4 Ti4400

Adaptec 19160 SCSI kort

Promise Fasttrak TX2 Raid kort

18.4 GB Seagate 15000 rpm SCSI disk

4x120 GB WD 7200 rpm ATA100 RAID

[ Denne Melding var redigert av: cornel på 2002-10-04 16:07 ]

Lenke til kommentar

hvis du har muligheten til det, prøv å disable bios'en til scsi kortet.

og se om du da får fram bios'en til raidkortet, kan jo være at scsi kortet "overkjører" raid bios'en

man trenger ikke scsi bios'en faktisk hvis du bruker boot sectoren på raid settet til å boote, du vil fortsatt ha tilgang til scsi disken selv om bios'en er disablet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...