cdr Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei og hå.. Det er nå på tide å skaffe seg en ny PC, og trenger hjelp til å klarere et par ting. Jeg har stor interesse av data etc, men har ikke mulighet til å holde meg oppdatert hele tida. Derfor blir det ofte litt "stress" å finne ut HVILKEN side jeg skal ta. Primært er det litt "forvirring" mellom intel og AMD, Nvidia og ATI. w00t! Dette blir min første selv-komponerte maskin, så det er litt ekstra spenning/usikkerhet. Hva jeg bruker PC til Jeg driver med mye forskjellig.. Men akkurat nå går det mest i spill. Forholdsvis mye filmtitting, winamp suser døgnet rundt og firefox er stadig i bruk.. Blir en god del multitasking, men er veldig skeptisk til dobbeltkjerne. Prossesor? AMD eller Intel.. Dualcore eller Singlecore.. Jeg har satt opp et par systemer i excel for morro tidligere i år, og har stort sett havnet på Intel, har følt meg "trygg" med intel. Hvordan har det seg at antall Mhz oppgitt på Prisguiden er såpass mye høyere på Intel enn AMD? Eks. AMD Athlon 64 3500+ oppgitt 2200 Mhz til 1600kr og Intel Pentium 4 630 opgitt 3000Mhz til 1300kr. Hva er forskjellen? jeg ville tippet at prisen sier sitt ytelsesmessig, om man sammenligner dét, men er ikke sikker.. Min prosesser skal ikke koste mer enn rundt 3k, evt litt ekstra. Burde jeg satse på Dualcore? Spiller som sagt mye og er ikke noen ekstrem multitasker heller. Bortsett fra forskjellige program som kjører, web, mp3 og kanskje et par småting. Skjermkort? Dette er vel den viktigste komponenten. Når det gjelder valg av modell, følger jeg bare prisen. Men hvilken teknologi? Nvidia eller ATI?? Hva er egentlig hovedforskjellene? De mest aktuelle HK'ene jeg har sett på har SLI/crossfire. Dette er jo greit å ha for evt. oppgradering i fremtiden, men vil uansett ikke bli før om minst ett år. Burde jeg prioritere et Hk med slik støtte? Budskjettet ligger rundt 15k uten skjerm og høyttalere etc. Jeg føler at om jeg fikk frist til i morgen om å bestemme meg, ville jeg ha hoppet på Intel, ettersom AMD ikke har DDR2 støtte ennå. Dessuten er liksom ikke 64bit så mye brukt ennå, Intel er mest solid på 32bit, så jeg ville på en måte "kaste bort" 32 bit om jeg valgte AMD . Har ingen planer om overklokking i overskuelig fremtid, men er mye sanssynlig det blir noe mot vinter'n elns, når jeg får tid. Satser på å begynne innkjøpet av komponenter om ca 2 uker, så denne posten er siste teori-relaterte innspurt før jeg tar på meg shoppe-hatten. Takker for all support! Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 noen enkle råd du kan følge her: siden du skal spille og multitasker er nok en A64 X2 3800+ det beste valget. DC funker helt fint og det er kun enkelte ganger du kan ha litt problemer med ukompitablitet.. men det er lett å fikse.. CPU: AMD X2 3800+ eller høyere GPU: GeForce 7900GT/Radeon 1800XT (innbiller meg at 1800XT er "litt" kraftigere.. +/-) RAM: Corsair har noen fine pc4000 moduler på komplett til ca 1.8k. mulig du må stille litt i BIOS for å få riktig hastighet men.. HD Hitachi 250GB (T7K250 elns tror jeg den het..) PSU: MIST 500/600w eller HIPER Type-R 580w HK: DFI LanParty SLI-D/DFI Lanparty UT RDX200 (husker ikke helt hva det het..) 1800XT kortet er på tilbud for 2,5k på komplett nå. dette er billigere enn samtlige 7900GT kort og er derfor en verdig konkuretnt til 7900GT. AMD har de siste årene dratt ifra Intel på value/performance.. da spessielt i spill og andre uforutsigbare programmer. grunnen til at AMD sine prosessorer ikke har like høy hastighet som Intel er at de bruker en annen arkitektur på Athlon 64 og derfor ytnyttet hver Mhz bedere enn intel i flere situasjoner. derfor er en 2,2Ghz AMD fult på høyde med en 3Ghz Intel og veldig ofte over den. Lenke til kommentar
cdr Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 noen enkle råd du kan følge her: siden du skal spille og multitasker er nok en A64 X2 3800+ det beste valget. DC funker helt fint og det er kun enkelte ganger du kan ha litt problemer med ukompitablitet.. men det er lett å fikse.. CPU: AMD X2 3800+ eller høyere GPU: GeForce 7900GT/Radeon 1800XT (innbiller meg at 1800XT er "litt" kraftigere.. +/-) RAM: Corsair har noen fine pc4000 moduler på komplett til ca 1.8k. mulig du må stille litt i BIOS for å få riktig hastighet men.. HD Hitachi 250GB (T7K250 elns tror jeg den het..) PSU: MIST 500/600w eller HIPER Type-R 580w HK: DFI LanParty SLI-D/DFI Lanparty UT RDX200 (husker ikke helt hva det het..) 1800XT kortet er på tilbud for 2,5k på komplett nå. dette er billigere enn samtlige 7900GT kort og er derfor en verdig konkuretnt til 7900GT. AMD har de siste årene dratt ifra Intel på value/performance.. da spessielt i spill og andre uforutsigbare programmer. grunnen til at AMD sine prosessorer ikke har like høy hastighet som Intel er at de bruker en annen arkitektur på Athlon 64 og derfor ytnyttet hver Mhz bedere enn intel i flere situasjoner. derfor er en 2,2Ghz AMD fult på høyde med en 3Ghz Intel og veldig ofte over den. 6066842[/snapback] Takker for flott svar! (har vært bortreist, derfor sent tilbakesvar) Er ikke så flink til å gå hardcore med ting, så nå som jeg endelig skal sette opp mitt eget system fra scratch, blir det en del spørsmål . Regner med å gå for AMD. Har vært pro intel i flere år, uten grunn. Og ettersom jeg nå primært trenger ytelse for spill, føler jeg meg sikker på at AMD er alternativet for meg. Er det sokkel AM2 som er tingen nå? Hørte noe om at AMD skulle lansere en ny prosessorserie basert på sokkel AM2 i slutten av mai. Hvordan er det? Hva er det så jeg bør satse på, noen som har tips? ^^ Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 AM2 er ingen enorm forbedring med det første men den har støtte for DDR2 dersom du syntes det er noe å hoppe i været for DDR1 vs DDR2 har vert mer eller mindre wathever nå pga litt diverse årsaker men dersom du har lyst er jo AM2 nyere enn socket 939 og dermed er den jo bedere for det meste.. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) www.shg.no selger rimelig bulk 3500 til 1150kr plus kjøler 70kr am2 støtter 800mhz ddr2 kan am2 kjøre 4x512 i T1, 800mhz? hva får ati x1800 i 3dmark05? Endret 17. mai 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
cdr Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 dersom du har lyst er jo AM2 nyere enn socket 939 og dermed er den jo bedere for det meste.. 6122998[/snapback] Vel, ettersom det er en ny serie og støtter DDR2, som er en ny genersjon og har stort forbedrings potensiale, tror jeg det lønner seg også for evt oppgradering i fremtiden. Leste nettopp en post om et nyy sett HK's som kommer ut i nær fremtid, basert på AM2. Virker som AM2 er tingen, regner med å gå for det. Hvordan er det med dualcore CPU? Den har to identiske kjerner, som om det var to CPU'er? Sett f.eks AMD Athlon 64 3800+ sokkel AM2(enkeltkjerne) og AMD Athlon 64 X2 4400+ sokkel AM2(dobbelkjerne). X1-CPUen er listet opp som 2400Mhz, mens X2-CPU'en er listet som 2200Mhz. Vil dette si at X2-CPU'en rett og slett er to prosessorer med 2.2GHz? Prisforskjellene er ikke heller så drastiske. Kanskje X2 kunne være tingen.. Hvordan yter dette i spill tro.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 dersom du har lyst er jo AM2 nyere enn socket 939 og dermed er den jo bedere for det meste.. 6122998[/snapback] Vel, ettersom det er en ny serie og støtter DDR2, som er en ny genersjon og har stort forbedrings potensiale, tror jeg det lønner seg også for evt oppgradering i fremtiden. Leste nettopp en post om et nyy sett HK's som kommer ut i nær fremtid, basert på AM2. Virker som AM2 er tingen, regner med å gå for det. Hvordan er det med dualcore CPU? Den har to identiske kjerner, som om det var to CPU'er? Sett f.eks AMD Athlon 64 3800+ sokkel AM2(enkeltkjerne) og AMD Athlon 64 X2 4400+ sokkel AM2(dobbelkjerne). X1-CPUen er listet opp som 2400Mhz, mens X2-CPU'en er listet som 2200Mhz. Vil dette si at X2-CPU'en rett og slett er to prosessorer med 2.2GHz? Prisforskjellene er ikke heller så drastiske. Kanskje X2 kunne være tingen.. Hvordan yter dette i spill tro.. 6123232[/snapback] Fordi om det heter dobbel kjerne så er det bare en prossesor, en dobbelkjerne med 2,2ghz er ikke i realiteten 4,4ghz. Men den er flinkere til å behandle mange program samtidlig. Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Forsiktig med å si at skjermkort er den viktigste komponenten.. Chipset er definitivt den viktigste.. har du ikke et chipset som lar deg utnytte cpu/minnet fullt ut er systemet gipmet betraktlig med en gang. Høy intern båndbredde med minst mulig hinder mellom CPU og minne er viktig. Og sett båndbredde ut mot resten av systemet. Jeg er selv en tro intel-fan, men må si jeg vurderer å gi AMD FX på AM2 et forsøk når jeg skal oppgradere spillmaskina neste gang. (Den er i dag dual xeon. ). Skal du kjøpe i dag.. Intel, kanskje AMD.. har du tid til å vente et par uker.. AMD og AM2. Endret 18. mai 2006 av sunbug Lenke til kommentar
cdr Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Fordi om det heter dobbel kjerne så er det bare en prossesor, en dobbelkjerne med 2,2ghz er ikke i realiteten 4,4ghz. Men den er flinkere til å behandle mange program samtidlig. 6124661[/snapback] Aha.. det visste jeg faktisk ikke.. Takk for info Forsiktig med å si at skjermkort er den viktigste komponenten.. Chipset er definitivt den viktigste.. har du ikke et chipset som lar deg utnytte cpu/minnet fullt ut er systemet gipmet betraktlig med en gang. Høy intern båndbredde med minst mulig hinder mellom CPU og minne er viktig. Og sett båndbredde ut mot resten av systemet. Jeg er selv en tro intel-fan, men må si jeg vurderer å gi AMD FX på AM2 et forsøk når jeg skal oppgradere spillmaskina neste gang. (Den er i dag dual xeon). Skal du kjøpe i dag.. Intel, kanskje AMD.. har du tid til å vente et par uker.. AMD og AM2. Har faktisk ikke tenkt så mye på chipset.. Bra at du tok opp dette Noen tips til hvordan jeg kan få bedre oversikt brikkesett, slik at jeg enklere kan finne ut av dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå