Gå til innhold

Spores dersom imei byttes?

Anbefalte innlegg

hei,

etter å ha diskutert iltert på jobb vender jeg meg til "expertene" og spør.

dersom det byttes imei nr på en mobil, kan denne da spores?

tenker dersom jeg stjeler(neida, skal ikke stjele en mobil) en telefon og bytter imei på den. kan den da spores til meg? evt sperres? og isåfall, går det ann å forhindre dette?

og igjen, jeg skal ikke gjøre det... trenger ikke engang fremgangsmåtene. bare for å få en slutt på diskusjonen...:)

magnus

Endret av general musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle forsikre telefonen min her om dagen og da jeg snakket med Telenor trengte de ikke IMEI nummeret mitt da de visste va det var. Så de har vel oversikt over hvilket sim kort som blir brukt i hvilken tlf osv...

Lenke til kommentar

Dersom du bytter IMEI nr på en mobil vil det nye IMEI nr'et følge telefonen. Det vil si at operatøren til SIM-kortet ditt vet hvilket IMEI nr du har, men de kan ikke finne ut at den telefonen tidligere hadde et annet IMEI nr. (rotete forklart)

Lenke til kommentar

hei,

ok, nå har vi funnet ut:

a:) en telefon der du har bytta imei kan ikke spores og eller sperres.. greit nok det...

men folk sier at imei er en spesiell kode som er lagd for telefonen.. dvs, bytter du den vil ikke tlf fungere lengre, stemmer dette?

magnus

Lenke til kommentar

hvis noen lurte, quote fra wikipedia:

"The IMEI number is not supposed to be easy to change, making the CEIR blacklisting effective. However this is not always the case: IMEI may be easy to change with special tools and operators may even flatly ignore the CEIR blacklist."

dvs, bytter du imei, fungerer telefonen...

magnus

Dersom noen har inspill\rettelser, be my guest!

Endret av general musa
Lenke til kommentar
hei,

ok, nå har vi funnet ut:

a:) en telefon der du har bytta imei kan ikke spores og eller sperres.. greit nok det...

men folk sier at imei er en spesiell kode som er lagd for telefonen.. dvs, bytter du den vil ikke tlf fungere lengre, stemmer dette?

6070089[/snapback]

IMEI kan byttes på de aller fleste telefoner, og operatøren har i teorien ingen mulighet for å vite at IMEI er byttet.

MEN, hvis du har et abonnement hos f.eks. Telenor, og bytter IMEI på telefonen, vil de ha mulighet for å se at du nå bruker et annet IMEI - men da vil de tro at dette er en annen telefon.

Lenke til kommentar

Dersom operatøren foretar en analyse av IMEI nummeret kan de nok finne ut om det feks. er et falskt nummer, men slikt skjer nok bare i ekstreme tilfeller, og da ikke bare for å kunne spore vanlig stjålet utstyr. Bytte av IMEI er mao. en rimelig sikker metode for å unngå blacklisting/sporing.

Lenke til kommentar

Sett at du har 2 like telefoner og bytter IMEI mellom de to, vil operatøren ikke "forstå" dette. Du kan dermed i teorien gjøre følgende:

* Kjøpe en telefon og være så uheldig å ødelegge den

* Stjele en lik telefon

* Bytte IMEI på den stjålede telefonen slik at det for operatøren ser ut som at du bruker din gamle telefon

* IMEI-nummer forteller litt om telefonmerke og modell, men om du tar en SE K700i og gir den IMEI til en Nokia 8210 så vil den likevel fungere. Det spiller ingen rolle om operatøren tror du har en Nokia mens du egentlig har en SE.

Dette kan ikke spores. Det som er verdt å merke seg, er:

* Det er ikke lov å endre IMEI på en telefon

* Det kreves spesielt utstyr for å endre IMEI

* Dersom to telefoner med samme IMEI prøver å logge seg på GSM-nettet, vil begge miste dekning umiddelbart. Det kan ikke være pålogginger fra samme IMEI-nummer i samme GSM-nett

Håper dette var litt oppklarende!

-snubbel

Lenke til kommentar

Dette er ikke enkelt å svare på. Grunnen er enkel.

Det er ting som ikke er mulig men som rette personer med rett utstyr KAN endre på...

Hvis vi konkluderer med det som er sagt over så er det rart at politiet kan finne telefoner hvor IMEI er byttet. Dette VET jeg er blitt gjort.

Tror at de som sitter på dette svaret ikke har noen interesse av å fortelle dette til allmenheten...

Min erfaring for svar er 6 år hos Telenor Mobil, 3 år hos Sense og en stund hos Chess...

Lenke til kommentar

Nå er det vel begrenset hvor mye krefter telenor\politiet\chess....

gidder å bruke på "småsaker"... dersom det er snakk om at du kan oppdage ett mord hvis du finner imei så er sikkert mye mulig...

(og iflg chess kundeservice så kan de IKKE se imei sånn uten videre..)

magnus

etit:

etter intens googling, finner jeg endel programvare for å forandre imei på eldre nokia teleofner... er det noen som vet om dette har blitt vanskligere på nyere?

(og neida, jeg har FREMDELES ikke stjelt en telefon). for administratorene og moderatorene, dette er kun for å lære nytt og for å mette min nyskjerrighet...:)

magnus

Endret av general musa
Lenke til kommentar
etter intens googling, finner jeg endel programvare  for å forandre imei på eldre nokia teleofner... er det noen som vet om dette har blitt vanskligere på nyere?

6078362[/snapback]

Ja, det er mulig på mange av de nye modellene (fleste DCT4, men ikke 3G-modeller blant andre), men disse telefonene er langt bedre beskyttet og krever en helt annen fremgangsmåte. Du må ha relativt dyrt utstyr for å kunne gjøre dette.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

hei,

ett (kansje) siste spørsmål.

dersom en telefon blir sperret og man dytter inn ett simkort i den. Vil da politiet bruke tid og krefter på å "spore" opp eieren? eller vil det bli med at vedkommende sitter med en telefon som er defekt?

magnus

Lenke til kommentar

Politiet gjør ingenting med mindre det ligger en anmeldelse til grunn. Selv ikke da er det sikkert at de gjør noe. Sporing av stjålede mobiltelefoner er lavere prioritert enn det meste av annen kriminalitet.

Men ja, de KAN gjøre dette hvis de vil. Når du putter SIM-kortet ditt i en telefon og slår den på, logges IMEI og SIM-nummer hos operatøren. Denne loggen kan politiet kreve å få innblikk i.

-snubbel

Lenke til kommentar
* Det er ikke lov å endre IMEI på en telefon

6074344[/snapback]

Hvilken lov er det som gjelder ved slik IMEI-endring? Er det noen form for rettspraksis i Norge på dette?

Forstår at å endre IMEI nesten utelukkende brukes til kriminelle formål, men nå har norsk rett tidligere gitt oss ganske store rettigheter til å gjøre hva man vil med produkter man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...