Gå til innhold

Trøbbel med pckjøp- angrerett?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte en Zepto Znote6515 wd fra zepto.no i november i fjor. Etter kort tid begynte starten av et lite mareritt!

Fra dag en ser jeg at det er et lite hakk i skjermen, men orker ikke mase om det med en gang. Uker senere spretter ene knappen på tastaturet av mens jeg skriver!("a"). Samt at tastaturet er helt løst ved f5 osv, hører at det klikker rart og det virker som at hele pcen holder på å falle sammen.

Klager til Zepto og får beskjed om å sende inn pcen til reperasjon.

Får den tilbake. Merker fort at webcam ikke fungerer, skjerm er byttet og tastaturet også, men er forsatt løst og dårlig. Driter i webcamet, men sier i fra.

Kort tid etterpå dør laderen til pcen, sender mail og spør pent om de kan sende meg en ny. Får til svar at de ikke kan sende meg lader, jeg må sende inn hele driten en gang til! Irriterer meg over å bruke penger på å sende en ny pc til rep !

DVDbrenneren slutter også å fungere, noe som får begeret til å flyte over.

Sender inn til rep nok en gang, denne gang med krav om oppreising.

Får tilbake en ny pc(sier de), men fortsatt gamle HDDen(kanskje mer, vet ikke!).

Altså nytt kabinett m/hk osv. Får tilogmed en dockingstatsjon som oppreisning!

Første jeg legger merke til er at tastaturet er løst!! ARG!

Er så løst at piltaster osv nesten er ubrukelig, hele tastaturet krenger hvis jeg bruker noe av høyresiden.

Har nå fått nok av PCen, vil ha en PC som kan brukes, der du kan skrive på tastaturet uten at det detter fra hverandre, og at jeg stadig blir PCløs , for pcen må på reperasjon.

Hvilke rettigheter har jeg med tanke på å heve kjøpet ?

PS: Skriver helt håpløst nå, sliten som fyyy. Men håper fortsatt noen skjønner det og gidder svare en stakkar :)

TAKK FOR SVAR!

Endret av Ultra_Fisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synes det var bra skrevet jeg.. kjappt og greit :)

men jeg er usikker på hva du kan gjøre nå, siden du har fått ny pc (sier de)

jeg vet at du kan heve kjøpet etter at de har hatt pc'en inne på rep 2 ganger uten å lykkes med å reparere feilen. uansett så har de også vært hjelpsomme, men allikvel skal det ikke ha mye å si siden varen dems fortsetter å falle frahverandre.

men dette var informativt allikevel. jeg tenkte nettop på å kjøpe en av de nyeste Zepto pc'ene, men jeg tvilte på kvaliteten fra før og dette hjalp meg veldig.

jeg sitter selv i en tvist med SHG nå så jeg vet hvordan det føles. stå på ikke gi opp, det finnes mange flinke folk her som jeg vet kan hjelpe deg. de hjalp meg masse.

lykke til! håper du får noe positivt ut av dette.

Lenke til kommentar

Jeg legger til grunn at du har kjøpt Pcèn som privatperson, slik at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. Gjengir de to mest relevante lovbestemmelsene:

"§29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. "

Selger plikter å dekke dine fraktkostnader, jfr. §30, 1.ledd.

Du må i utgangspunktet finne deg i at selger utbedrer SAMME FEIL to ganger. Etter det jeg kan se har ikke du hatt samme feil mer enn 2 ganger. Tror av denne grunn at det kan være vanskelig å heve, og at du kanskje må gi dem en siste sjanse til å rette......

Lenke til kommentar

Under forutsetning av at tastaturet har vært mangelfullt 2 ganger og reparert 2 ganger, og nå er mangelfullt for tredje gang kan du heve avtalen "med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.", jfr. §30, 2. ledd. Videre kan du ikke heve avtalen hvis mangelen er uvesentlig, jfr. §32. Hvis hele tastaturet er løst, så er neppe mangelen uvesentlig. Heve gjør du gjennom å fortelle selger at du hever kjøpet. Du skal da ha tilbake pengene dine, og selger skal ha tilbake maskinen. Hvis selger nekter å akseptere heving bør du kontakte forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Heisann!

Kjøpte en Zepto Znote6515 wd fra zepto.no i november i fjor. Etter kort tid begynte starten av et lite mareritt!

Fra dag en ser jeg at det er et lite hakk i skjermen, men orker ikke mase om det med en gang. Uker senere spretter ene knappen på tastaturet av mens jeg skriver!("a"). Samt at tastaturet er helt løst ved f5 osv, hører at det klikker rart og det virker som at hele pcen holder på å falle sammen.

Klager til Zepto og får beskjed om å sende inn pcen til reperasjon.

Får den tilbake. Merker fort at webcam ikke fungerer, skjerm er byttet og tastaturet også, men er forsatt løst og dårlig. Driter i webcamet, men sier i fra.

Kort tid etterpå dør laderen til pcen, sender mail og spør pent om de kan sende meg en ny. Får til svar at de ikke kan sende meg lader, jeg må sende inn hele driten en gang til! Irriterer meg over å bruke penger på å sende en ny pc til rep !

DVDbrenneren slutter også å fungere, noe som får begeret til å flyte over.

Sender inn til rep nok en gang, denne gang med krav om oppreising.

Får tilbake en ny pc(sier de), men fortsatt gamle HDDen(kanskje mer, vet ikke!).

Altså nytt kabinett m/hk osv. Får tilogmed en dockingstatsjon som oppreisning!

Første jeg legger merke til er at tastaturet er løst!! ARG!

Er så løst at piltaster osv nesten er ubrukelig, hele tastaturet krenger hvis jeg bruker noe av høyresiden.

Har nå fått nok av PCen, vil ha en PC som kan brukes, der du kan skrive på tastaturet uten at det detter fra hverandre, og at jeg stadig blir PCløs , for pcen må på reperasjon.

Hvilke rettigheter har jeg med tanke på å heve kjøpet ?

PS: Skriver helt håpløst nå, sliten som fyyy. Men håper fortsatt noen skjønner det og gidder svare en stakkar :)

TAKK FOR SVAR!

6065518[/snapback]

www.lovdata.no søk på angrerettsloven

Lenke til kommentar
www.lovdata.no søk på angrerettsloven

6069333[/snapback]

Han bør nok søke på forbrukerkjøpsloven. Uansett er det heving av kjøp som saken og ikke angrerett. Angretetten kommer ikke inn i bildet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...