Gå til innhold

Kor sunt er melk?

Anbefalte innlegg

Det er nokk sunt ja...styrker en del ting, som nemt over..å det smaker godt, det er godt å blande ting i melk også (ikke altmulig selvfølgelig)...

Synes melk er den ultimate frokost drikk, etter te kansje, og den beste pizza drikk, etter kald brus.. men melk er godt og sunnt, så jeg ser ingen grunn til ikke å drikke den, for det om den kansje ikke er like sunn som tine skal ha det til.....

Drikker for resten Tine Lett Melk noen ganger hel melk, klarer ikke det som er mindre fett i...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ernæringsfysolog, men jeg mener jeg har litt peiling på emnet siden jeg har diabetes.

Melk er nok ikke så sundt som alle skal ha det til. Det finnes utrolig masse karbohydrater i melk (mer enn du tror), og de fleste får i seg mer og mer karbohydrater hvert år fra andre kilder.

Litt melk er greit, men for mye er ikke bra det heller. Men dette gjelder vel det meste.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen ernæringsfysolog, men jeg mener jeg har litt peiling på emnet siden jeg har diabetes.

Melk er nok ikke så sundt som alle skal ha det til. Det finnes utrolig masse karbohydrater i melk (mer enn du tror), og de fleste får i seg mer og mer karbohydrater hvert år fra andre kilder.

Litt melk er greit, men for mye er ikke bra det heller. Men dette gjelder vel det meste.

6066189[/snapback]

Dersom du får føling skal du vel drikke melk for å få opp blodsukkeret?

Lenke til kommentar

6066189[/snapback]

Dersom du får føling skal du vel drikke melk for å få opp blodsukkeret?

6067962[/snapback]

Det er sant, siden det inneholder masse karbohydrater som får opp blodsukkeret.

Av ren nysgjerrighet, hvordan har du fått kunnskaper om diabetes?

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Vel, diabetes er jo strengt tatt blitt en allmennkunnskap da så mange får den...

Diabetes type1 er den "vanlige" diabetesen, mens type2 er en "velstandsdiabetes" - Selvforskyldt i mange tilfeller.

Diabetes er ett utbredt fenomen og svært mange av oss har opplevd had noen vi kjenner / vet hvem er har fått føling.

Lenke til kommentar
De fleste kjenner til diabetes, men de færreste vet hvordan det fungerer. Virket som Linn Christin hadde litt mer peiling enn de fleste andre utenforstående, derfor lurte jeg.

6068343[/snapback]

Er oppvokst med en pappa som har diabetes. Alltid kjekt å vite hva man skal gi til noen som har føling. Melk, sukkerbit(er) og i verstefall sjokolade har vært brukt.

Regner med at jeg selv har lettere enn mange andre for å få diabetes siden 3 generasjoner over meg har hatt det...

Lenke til kommentar
Melk er sunt i visse mengder. Man skal ikke overdrive bruken av noen matvarer.

6068495[/snapback]

I mange slankekurer (f.eks kjendisenes SOS diett) blir man jo anbefalt å kutte kraftig ned på, eller kutte helt ut meieriprodukter. Melk er noe man helt fint kan klare seg uten...

Lenke til kommentar
Som Skarstad sa - Melk styrker skjelettet og kan (kanskje, ikke bevist) forhindre benskjørhet. Merk at kumelk er mat for kalver, ikke for mennesker, så det er ikke heldig å drikke i bøtter og spann av det.

6065537[/snapback]

Hvis melk forhindrer benskjørhet, hvorfor har vi i Norge som drikker mye melk mer problemer med benskjørhet enn land der de drikker mindre melk?

Melk inneholder litt "dårlig" fett, og i tillegg en del sukker/karbohydrat. Pluss at det smaker vondt. Takler ikke å drikke ren melk. :thumbdown: .

Jeg tror TINE overdriver sunnhetsgehalten når det gjelder melk, og selv prøver jeg ihvertfall å begrense inntaket av meieriprodukter. Litt yoghurt i ny og ne går dog ned. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Melk er sunt i visse mengder. Man skal ikke overdrive bruken av noen matvarer.

6068495[/snapback]

I visse mengder ja, men husk en anbefalning på to glass om dagen. Ikke overse denne :) I tillegg til at kalsium øker forbrenning - dog ikke i meget stor grad. Nevnte dette også forrige gang :)

Lenke til kommentar

Dersom man har allergier kan melk virke forsterkende i enkelte tilfeller. Det gir også mye karbohydrater, og fører ofte til litt slimdannelse. Det er også enkelte som har laktose-intoleranse (blir dårlig av melkesukker; les magesyke), og andre er allergiske mot melkeproteinet.

Min konklusjon vil være at det er sunt med melk, men dersom man overdriver (kun melk hele dagen, da 1,5L++), vil det ikke være bra. Dersom man blir uvel av melk eller liknende kan man også kutte ned på det.

Personlig drikker jeg aldri melk, men får i meg en del melk gjennom matlagingen osv., så jeg holder meg forsynt med kalsium, vitamin B og alt det andre gjennom hva jeg spiser.

Lenke til kommentar
Og hvem var det egentlig som tenkte "Oi! Det kommer noe hvitt ut av kua, lurer på om det smaker godt."

6065548[/snapback]

Det fins da folk som også spiser bæsj/smaker på det. Boken skal ikke dømmes etter omslaget, eller at noen syns den er heslig. :fun:

Lenke til kommentar
Melk stryker blant annet skjelett ditt.

6065482[/snapback]

Og allikevel har norden svært høy andel av benskjørhet (mangel på kalk). Kan for mye melk gjøre at kroppen mister evnen til å oppta/utnytte kalken i melken?

Melk er ikke i en generell sunn drikk. Mange folkeslag tåler den ikke (mangler enzymer som skal håndeter den). Samtidig er melkealergi relativt vanlig. Melkealergi betyr ikke nødvendigvis at man er alergisk ovenfor produkter av melk - men ikke tåler melk i melkeform.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg drikker over en liter Lett-melk om dagen, og jeg har fått høre at det er den som gjør at jeg er så tynn. Er ikke så sikker på hvor sant det er, men. Melk er visstnok sunnere enn jus. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...