Matster Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Ny gamer pc Skal koste: rundt 20k Bruksområde: Spill Prossesor:AMD skal ikke overklokkes men skal være stille Komplett pc med 19"skjerm,tast og mus Endret 9. mai 2006 av Matster Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Er du ute etter amd eller intel system? Lenke til kommentar
maskot Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Til gaming er eg 99% sikker på at han skal ha AMD, anna enn det må han svare på sjølv då.. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Heihei! Har lite å gjøre så kan gjøre dette litt grundig (litt grundig hvertfall): Hva slags spill tenker du på? Alle nyeste, eller 1.6 og TrackMania? : p -Skal du spille de nyeste spillene, og ha pc'n i noen år før du bytter den ut, kan jeg anbefale at du kjøper noe som kan være like bra om noen år, og ikke kjøper det som akkurat står til specsa du trenger for å spille f.eks. BF2. Skjermkort - GPU - Vil si at du kan ta en titt på de nye kortene til Nvidia med G71 brikker, 7900GT og 7900GTX. Du klarer deg fint med ikke fullt så kraftige skjermkort og, men hvertfall GT kortet tror jeg du kan nyte godt av. Har selv GT utgaven med G70 brikke, er veldig fornøyd selv, spiller spill som Hl2, BF2, Cs o.l. Ellers er G70 brikken også å anbefale. Prosessor - Cpu - Jeg tror ikke det er så særlig stor vits å satse på den nye plattformen, AM2, kanskje X2, men heller kanskje Athlon 64 kan være noe for deg. Kan se for meg en AMD Athlon 64 3500+ eller en AMD Athlon 64 3700+. De skulle være gode nok. Ville du likevel bli fristet til å gå for en X2, så kan jeg si at AMD Athlon X2 4400+ kan være grei nok, men tenker du på pris så hadde jeg gått for en 3700+, med San Diego kjerne. : ) Hovedkort - Hk - Jeg er litt usikker på denne fronten her nå, men jeg tror jeg kan svare for meg. Jeg har selv ASUS A8N SLI Premium, og er veldig fornøyd med det. Kan ikke utsette noe, det er heatsink-løsning på Chipset, så det er helt lydløst. tilsammenn 8 S-ATA porter inkl. Raid, 2x PCI-E x16, 4 minneporter, S939 Sokkel (Forøvrig det Cpu'ene jeg har lagt fram er på og). Ellers har du den nye utgaven, ASUS A8N32 SLI Deluxe. Den har endel fine greier som kan være kjekt å ha, men jeg tviler på at du får brukt for alt på dette kortet, men mange fine nye egenskaper. Det har til og med PCI Express 32x SLI. Et fint kort. : ) Minne - Ram - Minnebrikker jeg er enda mer usikker på, men Corsair/Crusial/OCZ er ganske bra produsenter. Har OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition selv, ikkenoe å utsette på disse. Du skal ikke trenge mer enn 1024Mb. : ) La til Denne i handlevognen, fant ikke den andre der. Harddisk - Hdd - Skal du ha en stille pc, som du sier du skal ha selv, så er Samdung et godt alternativ. Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA er en god hdd, stille, og skal ikke ha noen klager på seg, av det jeg har sett. Den kom ikke best ut i testen til HW som beste hdd, men den var den stilleste som ble testet. Du trenger ikke mere enn 250Gb, det kan være fint å ha noe ekstra (Filmer, bilder etc. etc.) å lagre på. : ) Dvd-Spiller/Brenner - Vet ikke om du har dette fra før, eller om du skal ha absolutt alt nytt - kabinett o.l.? - men jeg tviler på at du kommer til å trenge det nyeste innen Dvd-Brennere, som Blue Ray, Lightscribe. Her kan du se litt på DVD-Brennere som er å velge mellom. Vil be at andre som leser tar en titt, jeg kan imidlertidig anbefale NEC sin Dvd-Brenner. : ) La til Denne i handlevognen, fant ikke den andre der. Strømforsyning - PSU - Her kan jeg ikke si annet enn at MIST 500W er kongen blandt Strømforsyninger, hvertfall fra min side. Har hatt den i rundt 1 mnd. nå, og er utrolig godt fornøyd med den. Den lager ikke en lyd, og leverer godt med strøm. : ) Kabinett Her er det mye å velge mellom. Anbefaler deg å ta en titt på forskjellige kabinetter, og kanskje legge ut noen eksempler på hvilke du brenner litt for. Jeg vil pålegge deg ( ) å se på Lian Li sine kabinetter. Det er noen av de peneste og stilrene kabinettene jeg har sett. Det er selvfølgelig min mening, men jeg vil si at du må ta en titt : ) La ikke til noe kabinett i handlevognene. Diverse tilbehør Vifter - De fleste kabinetter har vifteplasser enten foran, bak, i sidedøra eller i toppen. Det er bra for luftflyten at du har 1 eller flere vifter i kabinettet ditt. Da slipper du å få varmluft som sirkulerer rundt i kabinettet uten noen som helst annen utvei enn PSU'en. Da har du Pabst-Vifter eller MIST-Vifter som er noen av de beste viftene, de kom veldig bra ut i HW sin test, og Pabst viften vant faktisk, så her har du mye for pengene. : ) La ikke til noen vifter i handlevognene. Kjølere - Jeg vil anbefale deg og bytte ut kjølerne som følger med stock(fra før) på Cpu og GPU. TT Big Typhoon egner seg veldig godt som Cpu-kjøler. Har den selv, veldig fornøyd! Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu LED egner seg godt som GPU-kjøler, har denne selv også, den er veldig stille, bråker den for mye for deg er det bare å stille den ned om natten med spenningsregulatoren som følger med. Men når du spiller så vil jeg si at du burde ha på fullt, da har du jo på headset uansett : ) La ikke til noen kjølere i handlevognene. Lys o.l. - Her kan jeg ikke anbefale deg noe, men ta en titt Her (Gå på Casemod i menyen på venstre side), her finner du veldig mye av det som ligger på markedet i Norge innenfor Case Mods : ) La ikke til noen lys o.l. i handlevognene. Skjerm - Skal du ha en skikkelig spillskjerm, så har jeg selv Samsung 17" LCD Syncmaster 730BF og kan ikke si noe annet enn: Fantastisk! Kompis av meg har 19" Utgaven, den er digg å se film på La ikke til noen skjerm i handlevognene, da jeg ikke fant skjermene jeg anbefalte. Tastatur og Mus - Her er det MYE å velge mellom, så jeg kan ikke si helt sikkert hva som er et godt tastatur, det får nesten noen andre ta seg av, men spesielt Èn mus kan jeg anbefale sterkt, Logitech G5, den beste musa jeg har prøvd, ever! Utrolig digg, ingenting og utsette! Musematte burde du også kanskje ha, da kan jeg si at SteelPad 5L er en sykt god musematte. Den er diger, men god. : ) La ikke til noe tastatur eller musematte i handlevognene, men la til mus. Headset - Vil ikke jeg legge meg oppi, det får du bestemme selv. Kan hende du har det fra før og.^^ La ikke til noe headsett i handlevognene. Operativsystem - OS - Har ikke lagt til noe OS i handlevognene heller, men Xp Home Edition eller Xp Pro Edition burde holde i massevis for deg : ) ------------------------- Vet ikke om det er så veldig mye mer å si? Det jeg har satt opp her nå, kan du ha i endel år før du tenker på å bytte ut igjen. Legger ut noen handlelister, en for det beste jeg har tatt med, og en for resten, hvis det er noen alternativer: Best hw Pris: 14446,-, har ikke tatt med tastatur, musematte, vifter/lys/headset/kjølere/OS eller kabinett. Dette kan kanskje være et alternativ hvis du skal ha en pc til 20k. Men det er lov å blande litt La til i prisen det jeg ikke hadde tatt med i handlevognen. Nest Best hw Pris: 11975,-, har ikke tatt med tastatur, musematte, vifter/lys/headset/kjølere/OS eller kabinett. Dette er nærmere det du kunne tenke deg tenker jeg. La til i prisen det jeg ikke hadde tatt med i handlevognen. ------------------------- Men som sagt, dette er bare forslag, det kan hende jeg overdriver litt, og at du kan ta billigere løsninger som kan være minst like bra, men det var dette jeg kom på i farten mens jeg satt her. Så får du bestemme helt hva du vil, jeg har bare kommet med forslag og egne meninger Lykke til! Øyvind (Jeg så ikke at du hadde skrevet 20k, trodde det sto 15k, men det gjør ingen forandringer i det jeg har skrevet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Om du går for Dual-Core, så velg heller X2 4200+, siden ytelseforskjellen til 4400+ er ikke merkbar, men det er prisforskjellen. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Er det pc til gaming trenger han 2 gb ram, for å drive spilla som kommer i de 6 neste måndene. 1 gb ram er ikke nokk, helt klart. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Er det pc til gaming trenger han 2 gb ram, for å drive spilla som kommer i de 6 neste måndene. 1 gb ram er ikke nokk, helt klart. 6073741[/snapback] Hmm, tviler litt på den, men det kan jo være sant. Til Windows Vista er det lurt å ta med opptil 2Gb, men tok det ikke med, siden han skal bruke den som gaming pc, og tviler på at han skal bytte Windows versjon når det kommer noe nytt^^ Men setter meg litt i tvil til det du sa der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå