Gå til innhold

Kjøpte Factions idag. Aldri spilt GW før. Tips?


Anbefalte innlegg

Burde vel kanskje bare dra rett på GW-forumet, men sånne plasser drukner ofte i klager fra diverse klasser om hvor ubalanserte de har blitt i den og den patchen, hvor mye utvikleren HATER akkurat deres klasse siden en annen har fått noen nye buffs og de ikke fikk det. Osv osv osv. Vil ikke vasse gjennom masse negativt møl når jeg akkurat har kjøpt spillet selv.

 

Jeg har spilt WOW veldig lenge og er mildt sagt MØKK lei. Nå vil jeg prøve noe helt nytt, og har hørt GW ikke ligner altfor mye på WoW.

Spiller man quests i solo og kan joine grupper for å dele XP og samme questene?

Farmer man XP på samme måte for å gå opp i level? Er ikke GW et PVP-spill?

Er det instances og dungeons der spesielle monstre bor, som dropper spesiell loot som alle guilds driver og farmer i? Må man vente på respawn av de store bossene siden en annen gruppe holder på å denge på ham når man kommer dit?

 

Everquest ble så og si ødelagt av denne typen spilling, der de store monstrene som droppet en spesiell type loot ble farmet og passet på av store guilds, så andre aldri kom til (de respawna kanskje en gang om dagen). Så kunne de bestemme prisen og selge det dyrt. WoW løste problemet ved å ha instances som ble unike for gruppa som gikk inn der. Så 100 guilds kan være i samme instancen men oppleve den som unik for seg selv.

 

Jeg har spilt et par warrior-typer, litt priest og min main er en Mage i WoW. Har GW disse stereotypene, eller må man studere masse rare subclasses før man starter en ny char?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke Guild Wars et MMORPG i samme forstand som WoW. Når du forlater en by eller utpost, så lastes mappet lokalt hos deg, og du treffer ingen andre spillere enn de som befinner seg i party'et ditt. Ergo er det ingen respawn-issue.

 

Det er heller ikke samme behov for XP-grinding. Siden man levler ganske fort uansett. XP er liksom ikke poenget med GW.

 

Etter Factions kom, har de fokusert mer og mer på PvP - så om man ønsker å hevde seg, så er det vel en fordel å like PvP. Det er mange arenaer å leke seg på.

 

Her kan du vel finne all den informasjonen du noen gang kommer til å trenge: http://gw.gamewikis.org/

Lenke til kommentar

Det er jo endel questing der og. Og du levler ca dobbbelt så fort der som i basic Guild Wars. Jeg har completed hele runden snart to ganger siden 27. april.

 

Enten er det jeg som spiller jævlig mye.. eller.. så.. ^^

 

Anywho. Det er nesten som to forskjellige spill på slutten. De fokuserer mer på competetive PvP. Er også en fordel å være med i et guild som er med i en alliance. Da får man definitivt mest utbytte av det.

 

Men man må jobbe for å opparbeide faction-poeng til alliansen sin. Hver dag trekkes x antall poeng fra potten.. beats me why. Men de som ikke er særlig glade i PvP blir da, imo, taperne.

Lenke til kommentar

Fikk velge mellom Roleplaying campaign eller PVP-Only. Det blir altså to forskjellige spillopplevelser? Sitter og vurderer Ritualist, det virker spennende og helt annerledes enn WoW sine klasser. Har akkurat regga meg og starta spillet. Altså i karaktervalg-fasen :)

Er det en "vanskelig" klasse å spille for en n00b som meg? Hva tror du den kan settes i bås som? De andre ser greie ut, Warrior, Elementalist (mage), necro (summoner), Assassin (thief), Monk (healer), Ranger (pil/bue og kontrollere dyr, som Hunter i WOW), Mesmer (en slags warlock, DPS og mind control spells og drainspells)

Men Ritualist virker nytt for meg.

 

Adawen, siden du "spiller jævlig mye" må det jo være noe i dette spillet man kan like, hehe.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

PvE = Rollespill, løpe rundt i verdenen og gjøre quests

PvP = arena, competetive battles

 

Min første toon var en Necro/Mesmer - veldig lett å spille. Samme med Elementalists.

 

Når Factions kom, så lagde jeg en Rit/Mo - ho er 60% bevandret i Cantha nå. Har 3 missions igjen. Veldig allsidig profession syns jeg.

 

Ritualisten er vel en slags Shaman? De spawner spirits som har forskjellige funksjoner etc. I mine øyne er alle professions forholdsvis 'enkle' å ha med å gjøre. Så jeg tror du skal klare deg greit.

 

Dessuten har du et trenings-område foran deg nå.. :p

Lenke til kommentar

Tok en Ritualist. Det skills-systemet forvirrer meg litt, det er ikke et helt tre med skills man trenger et visst antall points i grad 1 for å komme til grad2-skills osv? Virker som man bare kan rekonfigurere alt sammen i byer.

Må jo bli kolossalt forvirrende når man kan sjonglere villt med 100 spells og skills..eller blir det på en måte som en kortstokk, at man har alle spellene tilgjengelig, men kan bare ha 8 på hånda i slengen? Hvis du skjønner..

 

Må vel bare prøve å finne noen char.builds et sted..det må vel gå å finne en middelvei så man slipper å respecce hver gang man slåss mot andre typer monstre..det er jo alltid EN eller TO "riktige" builds for hver klasse, alt annet blir bare ineffektivt i PVP mot de som har den "riktige" builden. Er det sånn her og? Jeg syns sånt ødelegger mye..det blir liksom bare å grinde den samme stien som alle de 10000000 andre warriorene, for å få klin likt skills-sett som de har så man har en sjans i kamp mot dem..

Lenke til kommentar

Til syvende og sist så har du ALLE skills, ja - syns ikke det er så voldsomt forvirrende. Når man finner en optimal build så bruker man gjerne den. Jeg for min del har en del postit-lapper med builds + guild-forum med egen build-seksjon.

 

Enten kan man finne på builds selv, eller man kan bruke andres. Det fins PvE-builds og PvP-builds. Noen funker selvsagt begge steder.

 

Alle skills unntatt Elite-skills kan kjøpes av skill-trainers.

 

Jeg tror du finner builds på http://gw.gamewikis.org også. Samt linker til andre sider.

Lenke til kommentar

Detta blir bra ja! Er enda ikke ferdig med treninga, men førsteinntrykket er svært godt. Nydelig grafikk på full quality. Satt i en halvtime igår og bare lekte med emotes sammen med noen andre noobs, de er så bra animert.

 

Adawen, jeg svarer senere, er på jobb nå :)

Lenke til kommentar
Tok en Ritualist. Det skills-systemet forvirrer meg litt, det er ikke et helt tre med skills man trenger et visst antall points i grad 1 for å komme til grad2-skills osv? Virker som man bare kan rekonfigurere alt sammen i byer.

Må jo bli kolossalt forvirrende når man kan sjonglere villt med 100 spells og skills..eller blir det på en måte som en kortstokk, at man har alle spellene tilgjengelig, men kan bare ha 8 på hånda i slengen? Hvis du skjønner..

6065210[/snapback]

Skills er delt inn i kategorier, og du har vel en 30-40 i hver kategori. La oss ta en necro:

Death magic, gir økt evne til å lage minions og en del spells som gjør cold damage. Curses debuffer, ødelegger for fienden og blood magic kan gjøre en viss healing og stjele liv. I tillegg har man soul reaping, en primary attribute (unik for necro/*) som gir energi når ting i nærheten dør.

 

Det er ikke noe skilltre som sådan, men man får totalt 200 attribute points å fordele. Jo mer man investerer i ett tre, jo større blir kostnaden. Du kan også ved hjelp av utstyr/runer (ofte i bytte mot mindre helse) få attributes enda høyere opp.

 

Alle skills er dårlige med 0 i attributen de tilhører, og sterke med 16 i attributen. Noe av trikset er derfor å sørge for at hovedvekten av dine 8 ferdigheter ligger på et par attributer, og at du da kan få gjøre det du vil.

 

 

Må vel bare prøve å finne noen char.builds et sted..det må vel gå å finne en middelvei så man slipper å respecce hver gang man slåss mot andre typer monstre..det er jo alltid EN eller TO "riktige" builds for hver klasse, alt annet blir bare ineffektivt i PVP mot de som har den "riktige" builden. Er det sånn her og? Jeg syns sånt ødelegger mye..det blir liksom bare å grinde den samme stien som alle de 10000000 andre warriorene, for å få klin likt skills-sett som de har så man har en sjans i kamp mot dem..

6065210[/snapback]

Det finnes ingen riktige builds, siden så og si alle builds har svakheter som andre team-medlemmer bør utfylle. F.eks. kan en warrior til en viss grad sikre seg mot ting som blindness og weakness (conditions), men det skal godt gjøres å lage noe som fungerer optimalt mot alle klasser siden du ikke er sikra å sloss mot noen med conditions - hva hvis du møter på magiske debuffs (hexes?) eller hvis noen konverterer skaden i området til ildskade, og så har armorbonus mot det? Hva hvis det gradivse healingspellet ditt fjernes av en necromancer? Osv, det er ikke "en" god build for hver klasse slik som i en del andre spill. Min ranger skifter stadig mellom å legge feller, plage spellcasters med interrupts (avbryter spellcasting med god timing), gjøre skade på enkeltmål, sørge for at folk er låst fast til bakken, bruke pet, gi folk degen med gift (mister liv hele tiden) eller gjøre skade på flere fiender samtidig med piler. Alle tingene er effektive så lenge man vet hva man driver med, og har et godt sett med ferdigheter som fungerer sammen.

 

 

kjøpte guildwars i går <3 er også LEI wow så tenkte jeg skulle prøve noe nytt prøver enda å vende meg til gameplay,grafik, egene instances osv..

 

btw kan man respece?

6067679[/snapback]

Du kan respecce både attributes og skills hver gang du er i en by/utpost uten noen annen kostnad enn tiden du bruker på å navigere skillist. :p

 

edit, får svare på orginalposten

 

Jeg har spilt WOW veldig lenge og er mildt sagt MØKK lei. Nå vil jeg prøve noe helt nytt, og har hørt GW ikke ligner altfor mye på WoW.

Spiller man quests i solo og kan joine grupper for å dele XP og samme questene?

Begge deler.

Farmer man XP på samme måte for å gå opp i level? Er ikke GW et PVP-spill?

PvP foregår enten med vanlige characters som har kommet seg til lvl 20, eller med ferdiglagede pvp-characters som kan bruke alle ferdigheter du har fått "unlocked" på kontoen din, enten ved å kjøpe dem under vanlig spilling, eller ved hjelp av pvp rewards.

Er det instances og dungeons der spesielle monstre bor, som dropper spesiell loot som alle guilds driver og farmer i? Må man vente på respawn av de store bossene siden en annen gruppe holder på å denge på ham når man kommer dit?

Bosser er overalt utenfor byene (skjønt, de fleste kan mer betegnes som en slags gruppeleder, de fleste virkelig store bosser er i oppdrag) og kjennes igjen på størrelsen, muligens unikt utstyr de bærer, og fargeauraen som viser klassen de har. Bosser kan droppe unike gjenstander når de dør, men husk at gjenstander aldri gir deg noen stor fordel over andre spillere - det er relativt lett å få tak i godt utstyr, men det som ser kult ut er gjerne det man bruker pengene på. Du kan ha en standardøks og helt gjennomsnittlig utseende rustning og være like god som han med en jadeøks med inskripsjoner og en utrolig detaljert og fin rustning. Bosser respawner hver gang du går ut av byen.

Endret av moyner
Lenke til kommentar

Okay, dette går ikke så bra..skulle tro jeg har spilt som besatt i 2-3 dager og funnet masse ultimate builds på egen hånd. Men faktum er at jeg har 3 stk LVL 4 characters, og holder på å bli gal av å lese om builds på forskjellige forumer. Jeg er så satt ut av alle kombinasjonene, alle skillene, og alt sammen at jeg knapt spiller i det hele tatt, men sitter og leser forumer i timesvis. Det plager meg at alle sånne "build"-tråder er baserte på lvl20 characters som har tilgang til alt mulig slags skills. Det har ikke jeg.

 

Jeg har selvsagt bare skrapet i den aller ytterste materien som lvl 3-4, men hele tiden leser jeg om nye builds og nye prof-komboer og klarer ikke bestemme meg for noenting. Er enda i treningsområdet (vel, inne i monastery og rundt). Og jeg holder på å klikke. Nå skal jeg velge en TIL profession. Og få dobbelt så mange skills og attributes å bekymre meg over. Blir gaaaaaaaaaal!

 

Hvertfall veldig frustrert. Hvordan kommer man i gang med dette spillet? Folk på forumer snakker alltid som om de har spilt i årevis og kan alt, og bare trenger et lite vink til hvordan de distribuerer sine 150 skillpoints til forskjellige builds. Det driter jeg langt i på lvl 4.

 

Siste charren min er en Necromancer. Og nå vet jeg ikke om jeg skal ta Monk eller noe annet som annenprof. Tok Monk og fikk et par nye healingskills. Orker ikke tenke på å spille med andre mennesker enda, holder meg til henchies til jeg kommer LITT mere inn i greiene.

Veit rett og slett ikke hvordan jeg skal komme meg igang her..istedet leser jeg bare dusinvis av tråder om ditt og datt, men alle er "avanserte", ikke for helt noobs. Bah..

 

Igår sa jeg til meg selv: "Imorgen skal det spelles GW! Fridag!"..nå er kl. 22 og jeg har sittet x antall timer og lest på forumer, vært logga inn i kanskje 1 time til sammen og logget ut igjen x antall ganger..blir jo bare stress.

Husk: Jeg vet ikke hva jeg driver med og har ikke godt balanserte ferdigheter.

 

Edit: Og nå sitter jeg vel her resten av kvelden og venter på svar :p

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Okay, dette går ikke så bra..skulle tro jeg har spilt som besatt i 2-3 dager og funnet masse ultimate builds på egen hånd. Men faktum er at jeg har 3 stk LVL 4 characters, og holder på å bli gal av å lese om builds på forskjellige forumer. Jeg er så satt ut av alle kombinasjonene, alle skillene, og alt sammen at jeg knapt spiller i det hele tatt, men sitter og leser forumer i timesvis. Det plager meg at alle sånne "build"-tråder er baserte på lvl20 characters som har tilgang til alt mulig slags skills. Det har ikke jeg.

Det er ikke noe vits i å lete etter builds på forumer osv.. når du ikke har rundet spillet enda. I og med at du bare har Factions er du en del hemmet når det kommer til slike builds (du har ikke tilgang til alle skills), dessuten kan man respecce så mye man vil så om du velger en ting nå kan du velge noe helt annet senere. Jeg anbefaler deg å bare spille spillet på en main-character til du har rundet det men den. Da lærer du masse om skills og de viktigste andre tingene. Det er først når du skal begynne med mer eller mindre særiøs PvP at det er nødvendig å lete opp builds på internett. Jeg synes dessuten det er artig å lage egne builds. Med et program som heter GW Freaks kan man nettopp dette. Sette opp hele lag osv... Nyttig program. (Husker ikke hvor man laster det ned i farten, søk på google.)

 

Lykke til! :thumbup:

 

Edit: fikset smiley.

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte spillet på Fredag og startet med en Assasin/Monk. Syns ike det var så irriterende fordi det er jo i lvl 20 spillet begynnes så hvorfor tenke på alt det der nå? Du kan skifte SecProff senere i spillet (har jeg hørt..)

 

Så ta det med ro og kos deg! Er allerede i lvl 12 og spilt i 10 timer. Det er ikke helt som wow, bruk de angrepene du bruker mest :p

Jeg bruker fortsatt de første angrepene jeg lærte!

 

:)

Lenke til kommentar

Å herre...nå prøver jeg på Initiation-questen til Elementalist/Mesmern min.

Får ikke til NOEN av alle småquestene. Får 3-4 nye skills for hver av de, som jeg skal bruke til å klare de, også bare warpa rett i en arena mot 2 stk.

 

Det er pokker ta meg håpløst! Jeg har sittet og fundert i en halvtime på hvilke 8 spells jeg skulle ta med inn. I den ene skal jeg bare overleve mot 2 stk i 2 minutter kun ved å bruke defensive spells. Det ga jeg opp etter 5 forsøk. Neste, "Skill Chaining", der jeg skal bruke skills for å booste andre skills så jeg kan banke 2 karer. Han første går greit (en ren melee fighter). Han andre healer seg HELE tida med en Heal over time, sak.

Det er jo UMULIG å interrupte dette, for det er 30 sekunder recharge tid på interrupt-spellen jeg fikk, og han kaster denne healing-saken sin nesten hele tiden :( Skjønner ingenting, jeg...Grrr...Ikkeno morsomt dette.

Lenke til kommentar

Her er mitt tips til deg: Bruk de skills som du synes funker bra i pve, lag en god kombinasjon. Sjekk gjerne alle skill traders du kommer over i byer. Det er først da du er lvl 20 at du skal begynne å tenke på builds osv. Da vet man mye mer om effekten til en skill da du bruker den. Da kan nok spillopplevelsen bli mindre stresset.

 

Edit: ABC

Endret av quad
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...