PCen Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Heisann her en PC som når jeg forsøker å starte får en feilmelding som sier at noe er feil i CMOS, går inn i Bios og CMOS og klokke og dato bare hopper helt virkårlig.. hva er feil og hva kan gjøres?? Prøver jeg å trykke F1 for å fortsette starter Windows, men den stopper med en blå skjerm.. musa virker, men det hjelper ikke så mye!! Trenger hjelp fort Endret 8. mai 2006 av PCen Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Høres ut som at hovedkortet er "kjørt"... men om du stenger av pcèn. Kobler av strøm (dra ut kontakten) så kan du prøve å ta ut bios batteriet fra hovedkortet. Sett det så inn igjen (du har da resatt bios). Prøv å starte pcèn nå. Er du skikkelig heldig så funker alt normalt. Ciao Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er da ikke nødvendig å ta ut batteriet for en reset. Det er et valg i BIOS menyen for å resette CMOS. Det med å ta ut batteriet er bare nødvendig hvis man ikke kommer inn i BIOS. Kanskje batteriet er dårlig. Kanskje blåskjerm kommer fordi en BIOS innstilling ikke er riktig. Eller kanskje HK er defekt. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 hehe nei... Ikke alle hovedkort har du mulighet til å resette bios i "Bios". Du kan også resette bios med cmos jumperen. Ved å flytte til den ledige på ene siden for så å flytte tilbake. Problemet er at de aller fleste hovedkort er ulik. Da er det enklere å be de ta ut batteriet for å resette bios på den måten. Det med å ta ut batteriet så får du samme reaksjon som med å flytte jumperen. Resatt Bios. Ciao Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Har aldri sett en BIOS som ikke har reset i menyen. Vil påstå at det er noe alle har. Det hevdes at å ta ut batteriet ikke er like pålitelig: Another possibility is removing the CMOS battery and unplugging the PC from the wall. This may take several hours to work reliably, however. http://www.tomshardware.com/2006/01/04/bio...o_z/page19.html Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Har aldri sett en BIOS som ikke har reset i menyen. Vil påstå at det er noe alle har. Det hevdes at å ta ut batteriet ikke er like pålitelig: Another possibility is removing the CMOS battery and unplugging the PC from the wall. This may take several hours to work reliably, however. http://www.tomshardware.com/2006/01/04/bio...o_z/page19.html 6068542[/snapback] This may take several hours to work reliably, however =Dette kan ta timer før det skal virke pålitelig! Det er fordi systemet skal tømmes for den lille strømmen som er igjen. Et lite triks der er vistok etter å ha koblet fra strøm, å ta ut batteriet for så å trykke inn power knappen for å tømme systemet for strøm (strømkablene fremdeles utkoblet!). (det har jeg ikke testet selv så den er jeg ikke sikker på.) Ciao Endret 9. mai 2006 av Master Chiun Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Nei, det hjelper ikke. Men den jumperen du nevnte vil hjelpe, den kortslutter batteriet og garanterer en reset. Poenget er fremdeles at det er enklere å gjøre dette i BIOS. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Clear bios Tror ikke du kan resette cmos i bios! Du kan på enkelte hovedkort sette tilbake til system default, men det er alt. Velger å tro annet før du finner motbevis. Ciao Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Men det er jo reset til system default vi snakker om. Når du tar ut batteriet så mister CMOS alt innholdet, og vil inneholde tilfeldige data når du slår på. Dette vil BIOS detektere med en checksum. Da har bare BIOS ett valg, og det er å skrive inn default verdier. Ergo blir resultatet nøyaktig det samme enten du velger å 'tømme' CMOS eller forteller BIOS at du ønsker default. Edit: PCGuide er en bra site, men vær klar over at den ikke alltid er helt up-to-date. Dette ble antagelig skrevet for ca 10 år siden. Endret 9. mai 2006 av hårek Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Men det er jo reset til system default vi snakker om. Når du tar ut batteriet så mister CMOS alt innholdet, og vil inneholde tilfeldige data når du slår på. Dette vil BIOS detektere med en checksum. Da har bare BIOS ett valg, og det er å skrive inn default verdier. Ergo blir resultatet nøyaktig det samme enten du velger å 'tømme' CMOS eller forteller BIOS at du ønsker default. Edit: PCGuide er en bra site, men vær klar over at den ikke alltid er helt up-to-date. Dette ble antagelig skrevet for ca 10 år siden. 6068808[/snapback] Hhmm da har du antagelig rett i system defaults, men på mitt hovedkort i bios finner jeg ikke den muligheten til å resette til system defaults så jeg tror ikke alle hovedkort gir støtte til det. (Har flashet biosen så meget mulig dette fjernet den muligheten hos meg). Ciao Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå