Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stille inn diskant på forsterker?

Anbefalte innlegg

I helgen satte jeg inn en Kenwood KAC-848 forsterker i bilen. Den har 4 kanaler, og gir god lyd til de 2 Omega 6,5" og 2 Alpine 6*9 høytalerne jeg har. Den er forøvrig også montert på baksiden av en 12" kenwood sub i kasse..

Men noe jeg har opplevd er at diskanten på høyt volum blir slitsom å høre på, og jeg lurer da på om det er noe jeg kan stille på for at forsterkeren ikke skal gi så mye diskant.

Instillingen er at de vanlige høytalerne spiller med HPF fra 80 og oppover, mens subben spiller fra 80 og nedover. Dette fungerer veldig greit på visse sanger, mens på sanger mye mye symbal, så sliter det på ørene.

Har forreste input sens. noe å si på lydkvalitet/diskant, eller er det bare hvor mye effekt forsterken skal gi ut?

Er helt ny på det området her, så håper på litt hjelp.

Får forresten forsterkeren og kassa for 1250,-

Er dette en grei pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen er jo ok den om du er ute etter et lite løft i bass og mer kraft til elementene.

Har du demping av diskant i delefiltrene til komponentene så kan du bruke det. Har spillern EQ kan du senke de øverste frekvensene der en smule.

Bottom line er nok at det er diskantene i seg selv som bare låter skarpt og anemisk. Forsterkern kan ha noe å si, men det blir noe mer for en forsterker som vil bøte ørlite på dette.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at før jeg monterte forsterkeren, så hadde jeg klar og fin lyd i diskanten, mens høytalerne vrengte seg med for mye bass..

Lyden er fortsatt klar og fin, selvom diskanten er i høyeste laget.

Jeg har en clarion spiller, ble anbefalt på TvBoden is strømstad. Den har jeg stilt diskanten ned på -6 (som er max) og på F8k isteden for 12k, bare for å teste. Dette ble litt bedre, men hvis noen kan forklare meg litt hva de forskjellige tinga er, så hadde det vært fint.

Så det virker som om den diskanten har forandret seg etter jeg har putta i forsterkeren. Hva er forresten demoing av diskant?

Lenke til kommentar

Jeg refererte til delefilteret for komponentsettet.

Delefilteret i forsterkern er innebygd, du finner innstillingene for dette på siden av forsterkern. En bryter der du kan velge mellom High eller Lo pass samt Flat sammen med brytere som du vrir på for å stille inn delefrekvensen. Dette har dog ingenting med demping eller EQ'ing å gjøre, kun til opplysning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...