Gå til innhold

Hvor skal jeg ha vifte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld men.. Hvor gammel er du?

Neida, men som sagt, du kan ha vifta bak, best at den blåser ut

På siden er det bare et hull som er laget for ei vifte, men du kan plassere en i det andre hullet og men det er det øverste som er konstruert for ei vifte. Den skal blåse inn!

Og hvis jeg ikke tar feil, så er det en vifteplass foran på det kabinettet der, ville vurdert å fylle den og, da skla den blåse inn.

Lenke til kommentar
Altså dette kunne til og med pappa funnet ut self! i døra så ser du bare hvilket hull som er laget til en vifte

6063200[/snapback]

å kordan ska æ se d da??

6063235[/snapback]

*Kremt* Det er et rundt hull? *host*

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg ser at du er litt usikker ang plassering av vifter i kabinettet ditt. og det finnes antagelig ingen fasitsvar på dette.

for å hjelpe deg litt så er det noen greie retningslinjer jeg bruker:

1. Prøv å få samme antall vifter som blåser inn til å blåse ut. Slik at det blir en gjevn luftstrøm over komponentene.

2. la vifta blåse luft over Hovedkortet og andre komponenter som blir varme (skjermkort osv).

I ditt tilfelle så er det greit å putte en vifte i sidedøren som blåser inn i kabinettet. Og en vifte bak som drar lufta ut.

Angående hvor du skal plassere vifta i sidedøren. det spiller antagelig ingen rolle. Det ene hullet øverst har 4 skruehull som passer til en vifte, setter du vifta der vil det antagelig hjelpe mest på kjøling av prossessoren i maskina di.

Hvis du fester vifta i det firkanta hullet vil du kjøle skjermkortet og diverse andre pci kort.

Mitt forslag er å sette inn 2 vifter som blåser inn i sidedøren, en 92 mm(jeg trur det er det som passer) vifte øverst og en 120 mm vifte på bånn i det firkanta hullet (den kan være litt vanskelig å feste men du klarer sikkert å modifisere den fast)

Bak kabinettet setter du en 120 mm vifte til å trekke lufta ut av kabinettet. jeg satser på at den vifta over også trekker lufta ut av psuen. (antagelig en 80 mm vifte)

Med ett slikt oppsett vil du får en fin luftgjennomstrømning i kabinettet (2 vifter inn og 2 ut) slik at du får god kjøling.

Hvis du skaffer deg en viftestyring kan du også bremse ned farta på viftene slik at de ikke bråker så mye.

BTW, kjære Klikka_bZerk, prøve å være litt mer saklig kanskje. det er ikke sikkert dorull_tom92 (nice nick) har veldig mye peiling på data/luftstrømmer i pcn osv. Jeg er klar over at du kan bygge kabinetter og du har sikkert god peiling på å få fin luftgjennomstrømning i disse, derfor blir jeg overasket når du kommer med slike idiotiske kommentarer. uten å bry deg om å hjelpe.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle pirke litt :p

Hei.

Jeg ser at du er litt usikker ang plassering av vifter i kabinettet ditt. og det finnes antagelig ingen fasitsvar på dette.

for å hjelpe deg litt så er det noen greie retningslinjer jeg bruker:

1. Prøv å få samme antall vifter som blåser inn til å blåse ut. Slik at det blir en gjevn luftstrøm over komponentene.

2. la vifta blåse luft over Hovedkortet og andre komponenter som blir varme (skjermkort osv).

I ditt tilfelle så er det greit å putte en vifte i sidedøren som blåser inn i kabinettet. Og en vifte bak som drar lufta ut.

6063423[/snapback]

Kan også legge til at hvis du har flere vifter som blåser inn enn de som blåser ut, vil du få et overtrykk i kabinettet, og det vil samle seg mye støv inni der, samt at den varmel lufta bare sirkulerer og sirkulerer inni kabinettet, det er ikke særlig bra skal du ha en kald løsning. Får du undertrykk, færre vifter inn enn ut, vil antageligvis den kalde lufta som kommer inn fyke rett ut igjen med en gang!

Ville også, hvis det er mulig, satt en vifte til å blåse på hdd som tar luft fra utsiden. Det er ikke mulig i dette kabinettet sånn det er nå, men hvis du modder littegrann skal det gå fint.

Mitt forslag er å sette inn 2 vifter som blåser inn i sidedøren, en 92 mm(jeg trur det er det som passer) vifte øverst og en 120 mm vifte på bånn i det firkanta hullet (den kan være litt vanskelig å feste men du klarer sikkert å modifisere den fast)

Bak kabinettet setter du en 120 mm vifte til å trekke lufta ut av kabinettet. jeg satser på at den vifta over også trekker lufta ut av psuen. (antagelig en 80 mm vifte)

Med ett slikt oppsett vil du får en fin luftgjennomstrømning i kabinettet (2 vifter inn og 2 ut) slik at du får god kjøling.

Hvis du skaffer deg en viftestyring kan du også bremse ned farta på viftene slik at de ikke bråker så mye.

6063423[/snapback]

Det er vel 80mm som passer i siden? Bak passer alt fra 80/92/120mm. I det fikantede hullet ville jeg satt 120mm ja.

Hvis du bestemmer deg for å legge til en vifte foran ved hdd, eller nederst foran, så vil jeg anbefale å lage et viftehull i toppen, da får du igjen fin gjennomtrømmning^^

Nå var jeg veldig pirkete, men det får du nesten bare overleve^^

Øyvind

Lenke til kommentar

Kan også legge til at hvis du har flere vifter som blåser inn enn de som blåser ut, vil du få et overtrykk i kabinettet, og det vil samle seg mye støv inni der, samt at den varmel lufta bare sirkulerer og sirkulerer inni kabinettet, det er ikke særlig bra skal du ha en kald løsning. Får du undertrykk, færre vifter inn enn ut, vil antageligvis den kalde lufta som kommer inn fyke rett ut igjen med en gang!

6063566[/snapback]

Dette ble vel litt feil? Et overtrykk vil hindre at det kommer mer inn, før noe går ut.. Deriblant støv.. Men et undertrykk (~ vakuum) vil trekke til seg så mye som mulig, også støv..

Correct me if I'm wrong.. ;)

Lenke til kommentar
Kan godt hende du har rett, jeg surrer alltid på sånne ting.. Beklager : )

Men det var ganske mye likt som du sa? Eller er jeg trøtt?

6080162[/snapback]

Hehe.. Jada, eneste forskjellen er vel at du skrev undertrykk der jeg ville ha skrevet overtrykk, og omvendt.. ;)

Lenke til kommentar
Unnskyld men.. Hvor gammel er du?

Neida, men som sagt, du kan ha vifta bak, best at den blåser ut

På siden er det bare et hull som er laget for ei vifte, men du kan plassere en i det andre hullet og men det er det øverste som er konstruert for ei vifte. Den skal blåse inn!

Og hvis jeg ikke tar feil, så er det en vifteplass foran på det kabinettet der, ville vurdert å fylle den og, da skla den blåse inn.

6063232[/snapback]

Tull! Den i siden er så høyt plassert, at den burde ta ut luften. Ikke sende inn mer.

Lenke til kommentar
Det spørs det, om du vil ha mere kald luft rett på Cpu, eller om du vil dra ut all lufta før den har rukket å kjøle ned.

6093532[/snapback]

Jeg ville heller tatt vekk luften CPU kjøleren blåser fra seg (går da ut i fra at CPU kjøleren ikke blåser på ribba).

- Så den i sidedøren er veldig avhenging av hvordan CPU kjøleren er ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Det spørs det, om du vil ha mere kald luft rett på Cpu, eller om du vil dra ut all lufta før den har rukket å kjøle ned.

6093532[/snapback]

Jeg ville heller tatt vekk luften CPU kjøleren blåser fra seg (går da ut i fra at CPU kjøleren ikke blåser på ribba).

6093917[/snapback]

For best kjøling skal vifta alltid blåse MOT kjøleribbe. Skjønner ikke at noen gjør det motsatt. :nei:

Lenke til kommentar

6093532[/snapback]

6093917[/snapback]

For best kjøling skal vifta alltid blåse MOT kjøleribbe. Skjønner ikke at noen gjør det motsatt. :nei:

6096176[/snapback]

Det har relativt lite å si egentlig. Det spørs ganske på luftstrøm og temp i kabinettet. Har du høy temp i kabinettet svarer det seg IKKE å blåse varmluft på ribba. Dvs den skal suge vekk luft. Er det kjølig vil det nokk svare seg å blåse på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...