Zephyr Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Har en server som nå står som en ren filtjener her hjemme. Den kjører nå 2003 server. Som router har jeg en ASUS WL500G og denne henger seg hele tiden med litt for stor trafikk på torrent. Tenkte på muligheten for å sette denne opp som router og en del andre ting. Trenger da; FTP Webserver Mulighet for Enemy Territory gameserver Filtjener for windows Router m/nat DHCP m/mulighet for statisk ip Torrent nedlasting WebBrowser Nettverksadministrering (Fordele båndbredde og logge trafikk) Remote desktop av noe slag (Må kunne kobles til fra Windows XP) Grafisk grensesnitt (siden jeg ikke akkurat er en kløpper i Linux) Har også en High-Point RocketRaid 2240 16p Sata kontroller som trenger noen drivere til dette OSet Hardware er: 2x2GHz Intel Xeon 2G ram 37G SCSI System disk Ca 3TB Lagring Har noen et smart forslag til hva som kan brukes her? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Nå er ikke jeg dreven med router på linux-boks, ei Enemy Terretory, men det er mulig at ClarkConnect vil funke fint. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Sjekk ut http://www.wl500g.info/ for informasjon om og 3. parts firmware til wl500g routeren. Det er godt mulig du slipper torrentproblemene dine ved en firmware oppgradering:) Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Hei... Kjører custom firmware ja Bruker 1.9.2.7 fra Oleg, men den klarer det ikke den heller. Ikke engang etter at jeg øka connections til max (16000) Så det er derfor jeg skal prøve på detta nå Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 FreeBSD er jo god som router. Mangler kanskje driveren og er "vanskeligere" enn Linux (Pentagon har BSD router). Linux 2.6 (Slackware 10.2) er også veldig bra. Bruk fluxbox med xterm og enkle gui (Hvis du absolut må). Er jo bare å prøve. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hva skal du med webbrowser på server? Men linux / bsd funker fint til dette. freebsd er ikke vanskeligere enn linux, litt annerledes bare. Er du nogenlunde oppegående, klarer du fint å få til dette i løpet av en helg (kortere hvis du har vært borti *nix før). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Er det snakk om router/brannmur er FreeBSD er klart bedre alternativ enn GNU/Linux. ipfw/pf er overlegen i forhold til iptables. FreeBSD kan du forme akkurat som du vil, og vanskelighetsnivået ligger på nivå med Slackware. Trådløs-støtten har blitt betraktelig bedre i FreeBSD etter at 6.0-RELEASE kom ut i fjor høst. Og FreeBSD 6.1-RELEASE har akkurat kommet ut. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 PS: Den ruteren fungerer helt fint, hvor mye trafikk kneler den på? Jeg har hatt problemer selv med den ruteren men etter en oppgradering til siste firmware har den fungert 110% prosent, uten problem med 2.5 mbit med torrent-trafikk. Det skal og nevnes at torrenter er noe som dreper det meste av hardware hvis linjen er god nok så du kan ikke kjøpe den første og billigste du kommer over. Når det gjelder OS funker Windows server helt fint til dine formål. Når det gjelder RAIDet vil jeg kjørt kontrolleren som vanlig kontroller, dvs uten RAID. Og heller satt opp RAIDet i Windows, på den måten er du ikke avhengig av akkurat den typen kontroller for å få tak i dataene hvis kontrolleren din skulle dø. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Ueland: Det trenger ikke være så mye trafikk egentlig. 50-60KB holder, bare det er nok tilkoblinger. Hvilken firmware er det du bruker? Oleg, Antiloop eller noe annet? På den kontrolleren står det nå 8x250G i Raid5 og 4x250G i raid5 Blir det noe ytelseforskjell hvis jeg går over til softwareraid?? Kan man sette opp Raid5 som software forresten? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Nå kjører jeg versjon 1.9.4.0 av firmwaren som produsenten selv har laget, helt stabil den, selv med mange tilkoblinger. Dvs at det den døde av før dør den ikke av lengre. Med mindre du driver med full kopiering konstant med store datamengder, så vil du kunne merke det. Ellers vil du ikke legge merke til noe særlig forskjell. Kjører RAID5 software selv og det funker helt fint Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg er nå en gang litt uenig i Ueland hva gjelder sw/hw raid. Sw raid vil kreve mer av systemet ditt generelt, samtidig som det vil være vanskelig å få tilgang til filene dine hvis du noen gang vil bytte OS. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Mens du med hardware RAID har et raid sett som bare vil fungere med den aktuelle kontrolleren, evnt av det merket hvis du er heldig Når det gjelder OS tar du delvis feil. Software RAID er intigrert både i Windows og Linux. Det vil si at så lenge du lager raidet i en eller annen Linux, eller Windows versjon, så vil det fungere i andre versjoner helt fint. Du er da heller ikke avhengig av noen kontrollere for at det skal funke, koble til og bruk det, enkelt og greit. Skulle du migrere fra et OS til et annet har du uansett større problemer, for det finnes ingen sikre metoder og konvertere et filsystem fra OS A til OS B, så den faller litt i fisk Et eksemepel en bruker viste i dag, viste en CPU-bruksøkning på 2% med software RAID, ikke mye å hoppe i taket over. link For privatpersoner er det _ikke_ nødvendig og bruke ekstra penger på kontrolere når ytelsesforskjellen er såpass liten som den er, for privatpersoner trenger så si aldri 120% ytelse, eller de få prosentene de kan tjene på det (merk :kan) http://www.hwb.no/test/serverarkitektur/te...gnu_linux/15307 Gi meg gjerne kilder som motbeviser meg her, spesielt angående ytelse, så skal jeg gi meg. Så lenge serverene jeg jobber mot både ang jobb og privat fungerer helt strålende til jobben de gjør, samt at tester viser at software RAID i mange tilfeller er opp mot like så godt, like godt, eller bedre og sett fra et økonomisk ståsted, så holder jeg meg til det Endret 11. mai 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Vel, jeg sa det ville være vanskelig å få tilgang til filene hvis du bytter OS. Hvis du kommer over noen notater om hvordan du kan mounte et windows sw-raid under linux/*bsd, så skrik gjerne ut:) Jeg fant ikke noe nå i farten. Ellers er jeg den typen som veldig gjerne bruker raid5 på enten hele systemet, eller raid1 på OS og raid5 på lagring. Hvis man benytter seg av sw-raid på os'et, ja så vil det jo brått bli et problem hvis den disken som inneholder data om det logiske arrayet dør, en disk må jo uansett settes opp som bootdisk. Hva gjelder ytelse, så har adaptec en lettere utdatert rapport, men den viser i alle fall at sw-raid kneler en del før hw-raid under høy load: Nå kan det jo naturligvis ha vært en utvikling på dette feltet i det siste som jeg ikke har fått med meg:) Adaptec: http://graphics.adaptec.com/pdfs/raid_soft_v_hard.pdf Annen kilde: http://www.staff.uni-mainz.de/neuffer/scsi/what_is_raid.html Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Nå er ikke jeg dreven med router på linux-boks, ei Enemy Terretory, men det er mulig at ClarkConnect vil funke fint. 6063099[/snapback] Sier meg dypt enig i dette. Er ikke sikker om akkurat de spillene du sier virker out of the box, men det burde de. (du må kansje legge inn developer pack for å komilere det) Alt det andre virker som standard med CC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå