Cherox Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hei! Kjøpte meg en http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...KIT01&mcat=c345 for noen dager siden fra Microplex. Strømforsyningen jeg har fra før er en NorthQ 400W, denne er ustabil, derfor har jeg investert i en ny. Hardware forøvrig er et MSI HK, 939, med en Athlon 3000+ CPU og et Nvidia 6800GT skjermkort, AGP. Men, når jeg setter i den nye PSUen og starter opp PCen så er det noe som er alvorlig galt. Når jeg kommer til logginnscreenen for Windows er det masse artifacts på skjermen i form av hvite prikker som farer over skjermen. Noen er i mønster, andre ikke. Hvis jeg logger videre inn i windows forsetter de samme symptomene med masse artifacts rundt og på alt av tekst og grafikk. Jeg mener med hånda på hjertet at jeg har koblet kablene rett. PSUen har avtagbare kabler og jeg har prøvd alle de 4 4-pins peripheralutgangene. Har også prøvd begge 4-pinskablene som fulgte med i alle de forskjellige utgangene. Uansett så er det jo bortimot umulig å koble disse kablene feil. Har prøvd å starte opp PCen med kun systemdisk, HK og skjermkort koblet til for å eliminere andre feilkilder, de samme symptomene viser seg her også. Når jeg bytter tilbake til den gamle PSUen virker alt som det skal. På meg så virker det som om det er strømmen til skjermkortet som er problemet, men for alt jeg vet kan det jo være noe helt annet. Noen som har opplevd noe liknende selv, eller har noen fornuftige svar på hva som kan være galt? Kan komme med flere opplysninger angående hardware osv hvis det skulle være nødvendig. På forhånd, takk Cherox Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Er enig at det høres ut som skjermkort. Typisk vil du ikke merke en defekt PSU på denne måten, den vil mest sannsynlig gjøre systemet ustabilt. Og når det ikke ble bedre når du tok vekk andre kilder som trekker strøm, støtter det teorien. Jeg ville: 1 - Testet med den gamle PSUen din, for å kunne eliminere MISTen. 2 - Skjekket skjermkort i en annen pc, da jeg tror feilen ligger her. Du har selvfølgelig koplet i ledningen som skal til skjermkortet? Den eksterne strømkabelen? Lenke til kommentar
Cherox Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Skjermkortet fungerer jo helt som det skal med den gamle PSUen. Ingen artifacts eller noen ting. Men med at jeg sa at jeg tror skjermkortet er problemet så mener jeg strømmen som blir levert til skjermkortet, ikke kortet i seg selv. Ja, selvføgelig har jeg koblet til strømmen til skjermkortet:) cherox Lenke til kommentar
GrH Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 hvis du har et multimeter i nærheten så må spenningene ... ikke bare 12 v men alle ... 3,3 og 5 v også ... -Djgunnah Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hei. Er PCen og skjermen koblet til samme strømuttak, kan det være at Mist PSUen skaper EMI-forstyrrelser som forplanter seg via strømnettet til skjermen. Dette er særlig sannsynlig dersom du bruker CRT-skjerm. Har et par forslag til hva du kan gjøre: 1. Koble skjermen til et helt annet uttak enn PCen, gjerne i et annet rom via skjøteledning. Se om problemet forsvinner. 2. Skaff deg en EMI-dempende strømkabel og bytt ut den kabelen som fulgte med Misten. Du bør kunne få kjøpt en slik på en elektroforretning. De har en sånn "klump" midt på kabelen. Se om dette hjelper når skjermen og PCen er koblet til samme uttak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå