Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksoswhisler - Gir Turbolyd I Eksosen?

Anbefalte innlegg

Latterlig! Kjøp deg turbobil hvis du absolutt vil ha turbolyd!

6169402[/snapback]

Av en eller annen merkelig grunn får du "turbo bil" til å høres veldig billig ut. ;)

6173784[/snapback]

Får jo en grei turbobil til 20 000! Jeg ga 16 000 for min 740TIC. Og den var relativt strøken også!;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er det gutta, at det prates om å anskaffe turbofløyte til 200 spenn. Da er muligens 16k a bit over budget. :p

Hva med å ta til seg ei vraka motorsag med turbo og sette turbo'n på mopeden? Et must for turbo-geeks. Går en slik Suzuki SMX 50 T i Drammen. Merk T-en. Turbo. Eller Teit. Han hadde tatt turboen fra en kassert Jonsered sag. Det er mye spennende mellom himmel og jord! Og mellom enkelte par ører..

Lenke til kommentar
Hva med å ta til seg ei vraka motorsag med turbo og sette turbo'n på mopeden? Et must for turbo-geeks. Går en slik Suzuki SMX 50 T i Drammen. Merk T-en. Turbo. Eller Teit. Han hadde tatt turboen fra en kassert Jonsered sag. Det er mye spennende mellom himmel og jord! Og mellom enkelte par ører..

hahaha, er det turbo på en motorsag ffs ? :p

Lenke til kommentar
740TIC kan man får veldig billig da.. er ikke sikkert den er i noe bra stand da den kostet 16k

6195515[/snapback]

Når han sier at den var relativt strøken, så er den sikkert det! :)

Er ikke absolutt alle som er blitt kjørt livet av vettu ;)

Lenke til kommentar
Turboen lager ingen "vrooom"-lyd, heller ingen "pssssjt"-lyd og heller ingen "frrrrtsj"-lyd. Turboen lager en høyfrekv. hvinelyd som høres ganske lett når turboen spinner opp.

6073817[/snapback]

Og når man slipper gassen forårsaker popoff-ventilen en lyd som er lik lyden i en lekkende gassrør, eller når man åpner en ristet brusflaske. Den slipper ut trykket som oppstår i turboen. I lav hastighet, eller minimalt tråkk på gasspedalen får vi en ''virvle''-lyd da trykket i turboen ikke er så stor. Wastegate: Forhindrer at turbotrykket blir så høyt at motoren (topplokket/pakning) sprenges.

Naboen har en Audi A3 med turbo.

Lenke til kommentar
740TIC kan man får veldig billig da.. er ikke sikkert den er i noe bra stand da den kostet 16k

6195515[/snapback]

Når han sier at den var relativt strøken, så er den sikkert det! :)

Er ikke absolutt alle som er blitt kjørt livet av vettu ;)

6202050[/snapback]

Var en på 50 som hadde hatt den før, så heldig sånn sett;)

Lenke til kommentar

onyX: Var det ett forsøk på opplæring av mine turbokunnskaper?

I min bil sitter det en dumpventil / pop-off-ventil, men den lager dessverre ingen av de lydene du beskriver, ene og alene fordi det er en resirkulerende dumpventil, ikke en åpen ventil, slik du beskriver. Det eneste den er godt for er å skåne turboen slik at mottrykket ikke bygges opp og ødelegger den.

Og lyden i pop-off-ventilen er helt avhengig av hvilken type trompet som står på den. GReddy sin Type-R har en spesiell lyd, mens HKS' SSQV har en annen lyd. Valgets kval, smak og behag.

Lenke til kommentar
onyX: Var det ett forsøk på opplæring av mine turbokunnskaper?

I min bil sitter det en dumpventil / pop-off-ventil, men den lager dessverre ingen av de lydene du beskriver, ene og alene fordi det er en resirkulerende dumpventil, ikke en åpen ventil, slik du beskriver. Det eneste den er godt for er å skåne turboen slik at mottrykket ikke bygges opp og ødelegger den.

Og lyden i pop-off-ventilen er helt avhengig av hvilken type trompet som står på den. GReddy sin Type-R har en spesiell lyd, mens HKS' SSQV har en annen lyd. Valgets kval, smak og behag.

6204607[/snapback]

Sa jeg det? Og nei, det var ikke et forsøk på opplæring. I alle fall, så er det slik i bilen til min nabo. Jeg husker ikke hva merket på turboen hans heter, men pop-off-ventilen lager i alle fall klar og fin lyd slik jeg beskriver ovenfor. Intercooler er også på plass i hans bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...